Zhmotněné dědictví velikána architektury
Koncem roku 2006 nadešel čas na uzavření jedinečného díla velikána architektury 20. století, francouzského Švýcara Le Corbusiera. Základní kámen kostela ve městě Firminy v jihovýchodní Francii byl položen ještě v roce 1970. Do slavnostního zpřístupnění objektu veřejnosti uplynulo od té doby 36 let. Dnes slouží nejen jako duchovní místo, ale také jako muzeum moderního umění a centrum interpretace architektovy rozsáhlé tvorby. Projekt kostela tvoří třetí část Corbusierovy trilogie, která zahrnuje kapličku Ronchamp z roku 1955 a klášter La Tourette z roku 1959. Obě stavby na území Francie jsou považovány za vrcholná díla sakrální architektury 20. století.
Pokračovatel architektovy myšlenky
Ještě v roce 1961 svěřil Le Corbusier svému asistentu Josému Oubreriovi náčrt a později i další rozvoj na základě maket, skic a kreseb této nové sakrální budovy projektované do spirálovité platformy, převýšené skořepinou ve tvaru kužele. Po smrti mistra v roce 1965 se José Oubrerie i nadále snažil zrealizovat začaté dílo. Ve vlastním ateliéru vytvořil plány a realizoval studie a technické nákresy, které v roce 1973 umožnily zahájit výstavbu. Několikrát přerušená stavba byla v roce 1979 pozastavena pro nedostatek financí; lešení a jeřáb odstranili teprve v roce 1984.
Vzdor všem úskalím José Oubrerie neztratil nic ze svého nadšení a byl rozhodnut tento významný architektonický projekt dokončit. Jako emigrant se ve Spojených státech amerických věnoval kariéře na několika univerzitách a podle slov Vincenta Charbonniera si jako „poutník architektury“ nesl plány kostela s sebou. V 80. letech minulého století organizoval výstavy od Houstonu po Harvard ve snaze udržet plamínek a přesvědčit mecenáše o smyslu financování prací.
V roce 2003 se rozhodlo o dokončení stavby. José Oubrerie, vzpružený čerstvými ambicemi města zachovat dědictví, analyzoval místo jako celek, aby mu navrátil jeho původní čistotu. „Některé renovace a vylepšení jsou nezbytné,“ poznamenal architekt, který považoval za obzvlášť nevhodné pouliční lampy umístěné na stupních stadionu. Od té chvíle si 74letý architekt vyměňoval s atelierem l´Entre v Saint-Etienne, který spolupracoval na projektu kostela, informace o tomto výjimečném staveništi.
Ve veřejném zájmu
Architektonická třešnička
Architekt Le Corbusier nazývá tento druh rozmístění malých otvorů konstelací. Nadešel čas poskytnout jí tělo i duši. Při rozhovoru s Josém Oubreriem měl François Jamond, jeden z viceprezidentů Saint-Etienne Métropole odpovědný v té době za oblast kultury, nápad navrhnout konstelaci Orion, protože to je nádherné souhvězdí a jeho pozorování je nezapomenutelným zážitkem.
V novém tisíciletí
Název: Kostel sv. Petra
Místo: Firminy, Francie
Investor: Saint-Etienne Métropole, Asociace Le Corbusier pro kostel Firminy Vert, město Firminy, Nadace Le Corbusier
Architekti:
Le Corbusier
José Oubrerie a José Luis Miguel (původní studie a projekt)
José Oubrerie, Yves Perret, Aline Duvergerová, Romain Chazalon (projekt dokončení kostela)
Stavební inženýr: André Accetta
Gen. dodavatel: Saint-Etienne Métropole
Začátek realizace: 28. březen 1970
Dokončení realizace: 29. listopad 2006
Náklady na realizaci: 6 milionů eur
Zpracovala Lucia Hakelová
Foto: «Dieudonné»