Nová hala pro brněnské tramvaje. Na techniky je vidět dlouho do noci

zlata DPMB
Zdroj: DPMB

Ani budovy s čistě technickým využitím nemusejí rezignovat na poutavou architektonickou podobu. Důkazem toho je nové pracoviště pro denní očistu a ošetření tramvají v Brně-Pisárkách v zářivě červené barvě.

V Brně najdeme dvě vozovny – v Pisárkách a Medlánkách –, které zajišťují servis tramvají pro další dny (kontrolu podvozků tramvají, elektrické výzbroje na střeše a očistu interiéru vozů). Starší z nich, vozovna Pisárky vystavěná roku 1870, nedávno prošla již druhou etapou rekonstrukce, kdy byla postavena nová, 117 metrů dlouhá hala a zastřešeno stávajících pět odstavných kolejí.

Navíc byly rekonstruovány stávající objekty a modernizováno místní kolejiště tak, aby vytvořily důstojné a funkční zázemí pro více jak 180 tramvají, které sem každý večer dorazí.

Nová hala, která je z celé rekonstrukce nejvýraznější, měří 117 metrů a stojí v místech původní, již nevyhovující haly. Kolemjdoucí upoutá svou fasádou, kterou tvoří 108 pyramid z prolamovaného perforovaného hliníkového pláště, které umožňují tříštění hluku (podobné řešení se běžně používá pro tlumení akustických vln v interiérech).

Za nimi se ukrývá vrstva materiálu pohlcující zvuk. Proto dokáže fasáda tlumit zvuky okolo projíždějících tramvají až o 50 %. Podstatným limitem návrhu fasády přiléhající k ulici byla totiž minimalizace hluku v okolních veřejných prostranstvích.

Obřím oknem lze pozorovat práci techniků

Průčelí budovy navíc ozvláštňuje okno obrovských rozměrů – skrze okno o rozměrech 23,6 × 5,6 m (s plochou 129 m2) složeného z 24 skleněných polí nesených systémem spider lze pozorovat výsledek celého procesu, tedy očištěné a ošetřené tramvaje připravené vyrazit druhý den znovu do akce.

DPMB fasada okno1
Obří okno je větší než to ve vile Tugendhat. | Zdroj: DPMB

Jelikož servis tramvají trvá do nočních hodin, jedná se po setmění zároveň o jakousi exhibici kvality práce zaměstnanců DPMB. Svítí také samotná fasáda objektu, má dokonce i speciální barevné schéma (v barvách naší vlajky) určené pro sváteční události.

Unikátní je také řešení vjezdu vozidel skrze zářivě červená, hliníkem obložená motorová vrata (o rozměrech 5,8 × 5,8 m), která jsou dokonale integrována do spárořezu obkladů. Samotný průjezd tramvaje halou se odehrává na dvou stanovištích určených pro očistu a údržbu vozidel.

Hala dlouhá jako Špilberk

U výjezdu z haly je v interiéru umístěný červený box (přímo naproti zmíněnému velkoformátovému oknu). V něm se nachází zázemí pro zaměstnance a řídicí centrum, odkud se organizuje příjezd vozů do haly, technologický proces a odstavení vozů na kolejišti.

jarni DPMB
Fasáda umožňuje tříštění hluku. | Zdroj: DPMB

Popisovaná etapa vyšla na 411 milionů korun. Do budoucna je v plánu i třetí etapa prací, která by měla zahrnovat nové kolejové zhlaví směrem k areálu výstaviště a novou vratnou smyčku.

Nakonec ještě srovnání pro Brna znalé milovníky architektury: tato rozměrná budova je o 17 metrů delší než Janáčkovo divadlo, stejně dlouhý je hrad Špilberk. Samotné okno má plochu dvakrát tak velkou, co skleněná stěna obývacího patra vily Tugendhat. Celková řešená plocha projektu odpovídá rozloze náměstí Svobody.

 

Nová hala pro tramvaje DPMB

Autor: DKARCHITEKTI, s. r. o.
Umístění: Hlinky 64/151, Pisárky, Brno
Země projektu: Česká republika
Projekt: 2017
Rok dokončení: 2020
Investor: Dopravní podnik města Brna, a. s.
Zastavěná plocha: 1612 m2
Plocha pozemku: 12730 m2

Kateřina Tobiášková

 

RubrikyObčanské stavbyŠtítky,