Chladná elegance: Porsche pavilon
Automobilová značka Porsche se v roce 2012 stala nadobro součástí koncernu Volkswagen. Připojila se tak ke Škodovce, SEATu, Audi i sportovním autům Lamborghini. Ve Volkswagenu jsou na toto spojení patřičně hrdí a pro značku Porsche nechali postavit zbrusu nový pavilon ve svém areálu Autostadt ve Wolfsburgu.
Autostadt je přes šest kilometru dlouhý areál, který Volkswagen vybudoval v roce 2000, aby zde prezentoval filosofii, historii a budoucnost svých značek. Pavilon Porsche je od otevření Autostadtu prvním nově vybudovaným pavilonem, který návštěvníky láká už z dálky díky své výrazné architektuře. Mnichovská architektonická kancelář HENN pojala pavilon jako dynamickou sochu. Plášť pavilonu je vytvořen z 620 listů nerezavějící oceli s přivařenými žebry, které byly prefabrikovány v loděnici Stralsund a smontovány na místě.Lehká skořepinová konstrukce podobná těm, které se využívají v automobilovém i leteckém průmyslu, umožnila vykonzolování asymetrické střechy pavilonu do vzdálenosti 25 metrů až nad hladinu přilehlé vodní plochy. Střecha svým tvarem zajišťuje dobrou akustiku, proto je možné využívat krytého venkovního prostoru ke společenským akcím. Pavilon nezapře inspiraci přímo u vozů Porsche, a jak říkají sami architekti, v plynulosti jízdy v těchto vozech. Krajinářský návrh laguny a celého okolí pavilonu vznikl ve studiu WES.
Samotnou expozici vytvořilo studio hg merz architecten museumsgestalter. 400 metrů čtverečních výstavní plochy je věnováno především 25 stříbrně nabarveným modelům v měřítku 1:3, které reprezentují vývoj značky a nechybí ani Porsche 356 z roku 1948. Expozice je doplněna o krátké filmy, zvukové záznamy a obrazovky s dalšími informacemi o historii, filosofii a budoucnosti značky Porsche pod křídly Volkswagenu.
Porsche Pavilon
Architekt: www.henn.com
investor: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Autostadt GmbH
Realizace: 2012, Německo
Veronika Benešová
foto: HG Esch
zdroj: HENN Architekten

Křivky budovy jsou inspirovány vozy Porsche

Budova mění svůj vzhled po celý den díky hře světla a stínu

Ocel působivě odráží vodní hladinu

Hlavní vstup do expozice

Střecha vytváří příjemný stín téměř celý den

Druhý vstup do expozice je v úrovni vodní hladiny

Plášť budovy je pokládaný z 620 listů nerezové oceli

Futuristicky vyznívající expozice značky Porsche

Střecha připomíná svým tvarem kapotu vozů Porsche

Autostadt je plný vodních ploch

Areál koncernu Volkswagen je oblíbeným cílem turistů

Zastřešený venkovní prostor je vhodný i pro pořádání společenských akcí

Skořepinová konstrukce pavilonu

Samotná expozice je schována ve spodním podlaží

Návštěvníky přivádí k expozici dlouhá rampa

Půdorys horního podlaží

Půdorys spodního podlaží







