Pozdrav z rýnských delt
Komplex administrativních budov Spielberk Office Centre v Holandské ulici v Brně – Štýřicích je obklopen vodním živlem. Není to náhoda. Dalo by se říci, že si holandský investor přivezl do Brna kus své země, kterou si bez vody nikdo nedovede představit.
Autorem konceptu je Studio Acht – Václav Hlaváček a Ben Hoek (čti Huk – pozn. red.), návrh krajinářské části vypracoval Lodewijk Baljon (čti Lodevejk – pozn. red.). Interiéry navrhl Václav Hlaváček. Spoluautory realizace jsou architekti Petr Pelčák, Petr Hrůša, Ivan Wahla a Tomáš Rusín.
Investor netoužil po historizujících replikách amsterdamských úzkých domků, ale po moderním administrativním komplexu, který by těžil z výhodné pozice v širším centru města s výhledem na panorama hradu Špilberk, což je zřejmé i z názvu kancelářského parku. Zároveň byl přístupný diskusi s architekty a přivítal z provozního pohledu nepraktické, až romantické „doplňky“. „Remon Vos má vlastnosti ideálního investora v tom, že dokáže vyvážit rozum a efektivitu s citem a romantikou,“ říká Václav Hlaváček. Soubor administrativních budov tak protíná velkorysá vodní plocha s dřevěným molem, lavičkami a kamennými valy, které se střídají s rákosím a bambusovými keři. Nádrž napájí voda ze studní na pozemku.
Dobrá adresa

Umělé jezírko se zelení lemuje cesta z klasických dlažebních kostek místního původu, komunikace smíšeného typu, bohužel na některých místech zahlcená parkujícími vozy. V létě vodní živel přitahuje – zaměstnanci firem ho využívají v poledních přestávkách i po práci. Není to prvek samoúčelný a investor si je téhle devizy vědom, protože na ní postavil vizuální styl celé prezentace Spielberku.

Vily jsou objekty s exkluzivními kancelářemi pro menší počet firem, jejichž účelem je poskytnout – s nadsázkou řečeno – rodinnou atmosféru. Částka za nájemné je tu o 1 až 2 eura/m2 vyšší než v IQ budovách „přes jezero“, ovšem společnosti tu sídlí na prestižní adrese. Jsou dobře viditelné z rušné Heršpické ulice, naprosto odlišné od okolní výstavby. Šikovně řešená loga firem po okrajích střech je vidět zdálky, a přitom fasádu nehyzdí žádné kontrastní různobarevné tabule. Na rezidentní firmy upozorňují i totemy před jednotlivými objekty.
Cihlový reliéf

Opláštění vil pak výrazně připomíná vliv holandské architektury – jsou z lisovaných holandských cihel, jejichž materiál pochází z rýnských delt a střídají se světlejší a tmavší odstíny. Architekt Hlaváček nechtěl, aby byl narušen jednolitý reliéf zdiva, proto jako maltu prosazoval křemičitý písek bez pigmentů. „Přestože mě místní kolegové odrazovali nejprve od tradičních cihel s vysvětlením, že jsou příliš rustikální, a poté se jim nelíbil ani návrh pojiva, trval jsem na svém. Investor za mým názorem stál. V takové chvíli je jeho důvěra důležitá,“ říká Václav Hlaváček.

Interiér recepcí je pojat minimalisticky. Jako podlahovou krytinu zvolil architekt ve vilách portugalský mramor – tmavě hnědý Emperador s bílým žilkováním; strohost prostoru zmírňují jemné květinové dekory na stěnách doplněné stylizovanými umělými stromy na nerezových nohách. V protějších objektech se květinový motiv v recepci opakuje. Dalším motivem potisku jsou siluety trav, které opět vrací do hry krajinu z exteriéru. Recepce IQ budov doplňuje solitérní nábytek a snížené bílé podhledy, strop včetně rozvodů nechal architekt přiznaný. Méně exkluzivní charakter prostoru naznačují dřevěné parkety.
Výhoda půdorysu H

Devizou půdorysu propojených hmot do tvaru H je možnost pronajmout si celé podlaží v obou budovách a získat tak 4 450 čtverečních metrů na jednom patře. Počítá se zde s postupným rozšiřováním společností. Zatím tuto možnost příliš mnoho firem nevyužilo, nerozšiřují se až takovým tempem, jak si developeři původně představovali. „Mnohé nadnárodní firmy požadují pro svou pobočku jen několik pracovních jednotek, proto jsme snížili minimální pronajímatelnou plochu,“ naznačuje dosavadní vývoj v oblasti pronájmu projektová manažerka CTP Investu Milena Uhrová.

V parteru je rozsáhlá plocha pro doprovodné služby – v současné době se postupně obsazuje (notář, kadeřnictví, fitcentrum, kavárna, v plánu je supermarket a jídelna). Služby jsou součástí záměru investora poskytnout klientům kanceláří co nejširší doplňkový servis. „Zjistili jsme, že klienti IQ budov nejsou občas ochotni ani přecházet z jedné budovy do druhé na oběd a raději si pošlou pro jídlo donáškou,“ popisuje zvyklosti zaměstnanců Spielberk Office Centre Milena Uhrová. Proto je důležitým cílem v příštích týdnech dokončení jídelny.

CTP Invest nezanedbal ani infrastrukturu na tomto území. Areál v těžišti protíná komunikace s místem pro zastávku hromadné dopravy a malé náměstí; nechal také opravit podchod pro pěší pod Heršpickou ulicí. Na návrh Václava Hlaváčka a profesora Jiřího Stráského byla postavena lávka pro pěší přes řeku Svratku. Díky svému progresivnímu technickému řešení a estetickému vyznění získala dvě ceny v mezinárodní soutěži Footbridge Awards v portugalském Portu v konkurenci 217 návrhů z celého světa.
| Náročná spolupráce Při pátrání po hlavním autorovi této relativně rozsáhlé realizace je skutečně nesnadné se zorientovat. Spolupráce na realizaci probíhala složitě, a to nejen z důvodu česko-holandské komunikace a sídla části Studia Acht v Nizozemí. Časopis ASB oslovil Remona Vose, generálního ředitele společnosti CTP Invest, s dotazem na autorský podíl ateliéru Hrůša & Pelčák. Remon Vos spolupráci s nimi potvrdil takto: „(Architekti Hrůša a Pelčák) …byli méně zapojeni do tvorby konceptu a návrhu,“ zároveň však dodal, že „přispěli velmi dobře k úspěchu tohoto projektu.“ Architekt Petr Hrůša vidí situaci poněkud odlišně. Původní koncept, ačkoli zajímavý, byl podle něj plný „matných rozevlátých objemů“ na úrovni hrubých skic od architekta Bena Hoeka. Následovaly vzájemné diskuse Studia Acht s brněnskými architekty, kteří se podepsali na prvních objektech administrativních vil. Poté ze spolupráce odstoupil Ivan Wahla a Tomáš Rusín. Podoba vil se „dále rozvíjela v oblasti doplňujících námětů ještě s Hlaváčkovou postupující interpretací našeho konceptu objektů do jím doporučovaných konečných materiálů,“ píše Petr Hrůša. Řešení výškových budov pak prý bylo především záležitostí spolupráce architektů Václava Hlaváčka, Petra Pelčáka a Lenky Musilové. Další návrhy a náměty architekta Hlaváčka od stavebního řízení do kolaudace prý „způsobovaly značné spoluautorské i manažerské napětí, pokud se mělo vše vejít do našeho architektonického názoru, termínů, garancí atd. Spolupráce byla tedy spoluautorská, nicméně ne vždy partnerská,“ zní názorové stanovisko Petra Hrůši. |
Iva Nachtmannová
Foto: CTP Invest, s. r. o., Studio Acht, Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno
Článok bol uverejnený v časopise ASB.







