Interiérový design

Mezi bydlením v maringotce a maringotce je rozdíl. A to protože není maringotka jako maringotka. Architekti navrhli chatu nebo chcete-li domek – ve tvaru maringotky, vypadající úplně jako maringotka. Více v článku Designová maringotka na šumavské stráni

Vítěze Cen Akademie designu ČR CZECH GRAND DESIGN vyhlásila Akademie designu České republiky 12. února 2011 ve Stavovském divadle již popáté . Slavnostní vyhlášení výsledků moderoval Marek Eben. 19. února 2011, přinese záznam předávání Česká televize na programu ČT 2 od 20:00.

Znáte to – sedací souprava je už poznamenána bujarým životem domácího osazenstva a vy ještě stále nemáte ten správný odkládací prostor na dosah ruky. Není kam odložit noviny, postavit sklenici, zasunout knížku bez toho, aniž byste museli podat nadlidský výkon.

V různých rovinách naší existence vstupuje minulé do naší přítomnosti. V intimitě domova móda, architektura a design promítají vzájemné souvislosti podle našeho vlastního vzorce. Každý je jiný a jiný je i způsob, jakým se tyto zákonitosti zhmotňují ve výběru a rozmístění bytového zařízení. Nezávisle na tom, zda a v jaké míře sáhneme po nadčasových kouscích, jsou tyto zákonitosti stále přítomné přinejmenším v odkazu tvůrců moderního interiérového designu.

Chata, která se nachází v namořské výšce 2 883, je díky fotovoltaickým článkům instalovaným na fasádě soběstačná. Až 90 % energie potřebné pro ohřev vody se totiž získává právě ze solárních kolektorů. Kostru stavby tvoří dřevěná konstrukce, naprojektovaná za pomoci počítače tak, aby stavba mohla být de facto sestavena z předpřipravených dřevěných dílů, které potom na staveniště dopravuje vrtulník. Více informací najdete na www.neuemonterosahuette.ch/index.php.

Jednou z nejzábavnějších výzev pro designéra je návrh dětského pokoje a hraček. Znamená možnost rozehrát představivost a vcítit se do doby svého dětství. A nahlédnout tak do té nejbujnější fantazie, totiž dětské. Proto se Slovenské centrum designu rozhodlo zvolit téma hry pro výzvu studentům středních a vysokých škol a ty nejlepší návrhy představit na letošním veletrhu dětské knihy v italské Boloni. Výběr z této výstavy byl představen také v Praze v rámci Designbloku.

Studio StokkeAustad a designér Andreas Engesvik přijali pozvání do Prahy během říjnové přehlídky designu, aby přivezli kousek norského lesa a produktů z něho vytvořených. O projektu Norway Today (Norsko dnes), o fenoménu skandinávského designu a o způsobu designérské práce jsme si povídali s mladým designérským studiem, jehož jádro tvoří Øystein Austad (31) a Jonas Ravlo Stokke (32).

Všichni obdaření ratolestmi to známe. Množství prádla, které musíme týdně vyprat, je ohromné, a tak není divu, že účty za vodu i elektřinu rostou. Možná si řeknete, že tohle asi těžko ovlivníte a jde zkrátka o nutné zlo, které je třeba přetrpět. Omyl! Pračky se od sebe výrazně liší tím, co dokážou, takže i zde se naskýtá možnost vybrat si takovou, která nejlépe „sedne“ právě vám – například novou pračku LG s technologií Direct Drive.

Společnost SAPELI, a. s., otevřela v Jihlavě nové interiérové centrum dveří a zárubní, které se stalo největší a zároveň nejmodernější vzorkovnou tohoto sortimentu v České republice.

Procházka v oblacích a pod sprchou zastavovanou v čase, zakoušení prázdna, velikosti, rovnováhy… letošní bienále zprostředkovává silné prožitky díky inspirujícímu kurátorskému přístupu laureátky Pritzkerovy ceny Kazuyo Sejima a první ženy v čele výstavy v historii. Na základě osobních architektonických zkušeností navrhla motto 12. ročníku mezinárodní výstavy v Benátkách – People meet in architecture (Lidé se potkávají v architektuře). „Téma vychází z myšlenky, že architektura má vytvářet především atmosféru pro lidi – ať už velkolepou nebo intimní,“ říká Kazuyo Sejima. Bienále tak poskytuje prostor pro každého účastníka, aby představil své chápání této teze a svou osobní odpověď na ni.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Lg9qnWg9kak?fs=1&amp;hl=sk_SK"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Lg9qnWg9kak?fs=1&amp;hl=sk_SK" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Národní cena za studentský design je bezesporu nejstarší domácí a jediná ryze odborná soutěž mladých designérů. Letošní nejvyšší ocenění včera získal Jindřich Vodička, absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Porotu si získal svou diplomovou prací, interaktivním svítidlem Tvor. „Snažil jsem se vzít interaktivitu jako esenci, na které bude design založen. A pak mě napadlo svítidlo, které se bude pohybovat, vyhledávat tmavá místa a osvětlovat je,“ vysvětluje autor.

Západočeská galerie v Plzni se proměňuje v moderní evropské muzeum umění.  Má nejen novou strategii rozvoje, logo a vizuální styl – novou tvář získaly i interiéry výstavních síní v historických budovách – velké bílé prostory v Masných krámech z konce čtrnáctého století a komorní černé ve starém měšťanském gotickém domě s renesančními prvky. „Architektura vstupuje do vnímání celého lidského života. Důkazem, že to platí také v galeriích, je i tento projekt: způsob, jakým bylo možné vnímat umění v původních a současných prostorech, je diametrálně odlišný,” říká v rozhovoru pro ASB architektka Šárka Malá, která na projektu pracovala společně s druhým zpovídaným – Romanem Kouckým.

Na začátku byly dvě otázky: Co přijde po minimalizmu? Jaká bude alternativa k chromu? Odpověď nalezlo studio Phoenix Design ve spolupráci s Hansgrohe: PuraVida vnáší do koupelny novou dimenzi designu.

V Miláně se v dubnu konal nejvýznamnější evropský veletrh nábytku a designu, který spojuje hned několik přehlídek bytového zařízení – Saloni 2010. Nádherné výstaviště Fiera Milano z dílny světového architekta Massimiliana Fuksase (2005) otevřelo 14. dubna své brány a za šest dní zhltlo a vyplivlo 329 563 návštěvníků ze všech koutů světa. Nabídlo jim exponáty 2 542 vystavovatelů na více než půl milionu čtverečních metrů a kromě toho samozřejmě ještě nekonečné množství průvodních akcí. Čísla však nikdy nemohou vyjádřit atmosféru takového veletrhu. A možná ani slova. Nejlepší je zažít ji vlastními smysly – jen dívat se totiž často nestačí.

Projeli jsme nejstarší částí Nového Jičína. Cesta se mírně zvedla do kopce a hned se také ztratila v uličce hustě obestavěné rodinnými domy. Dům vedle domu. Řadovky – pamětníci dvacátých a třicátých let minulého století. Něco tu už bylo zrekonstruováno, další čekají na opravy. Šedě omítnutý dům s titanzinkovou střechou a třemi pultovými vikýři voní novotou až na ulici. Očividné dělení fasády a ani tvar střechy nenapovídají, že by s architekturou domu měl něco společného Kamil Mrva, moravský architekt se střídmým rukopisem…