Věc veřejná. Spolek Pěstuj prostor bude tematizovat architektonické soutěže

Depo Zličín - soutěž
Zdroj: CzechDesign

Jarní přednášková a diskusní série pořádaná plzeňským spolkem Pěstuj prostor postupně ukazuje kontexty a situace, v nichž se výkon profese architekta*architektky protíná se správou věcí veřejných. Třetí díl cyklu, zaměřený na architektonické soutěže, se uskuteční ve čtvrtek 26. května od 18 hodin v kulturní a kreativní zóně DEPO2015.

Z architektonických soutěží vzešla celá řada zásadních českých staveb – Národní divadlo, Federální shromáždění, televizní vysílač a horský hotel na Ještědu nebo Národní technická knihovna. Ambici zařadit se mezi ně jistě bude mít i budova Vltavské filharmonie, která by měla v následujících letech vzniknout v Praze podle návrhu dánského studia Bjarke Ingels Group, jež před několika dny zvítězilo ve velké mezinárodní soutěži.

Ať už se jedná o soutěže veřejné či vyzvané, o soutěžní workshopy či dialogy, konkurenční mechanismus výběru zpravidla vede ke vzniku dobré architektury. Je ale uspořádání soutěže skutečnou zárukou kvality? A vyžadují ji obce a města? A pokud ano, proč nejsou soutěže standardem?

Nejen na tyto otázky se pokusí odpovědět krajinářská architektka Karla Kupilíková z Platformy pro veřejný prostor, jež bude čerpat především ze své dlouholeté praxe v Nadaci Proměny Karla Komárka.

O výhodách a nevýhodách soutěží i o tom, kdy a za jakých podmínek se vyplatí je pořádat, pohovoří architekt Miroslav Vodák, který se se spolkem CBArchitektura věnuje soutěžím dlouhodobě a systematicky. Architekt Jiří Opočenský ze studia ov-a pak promluví jako zástupce kanceláře, která se prosazuje na české scéně i díky úspěchům v řadě soutěží. Poodhalí soutěžní strategii svého ateliéru i to, co výhra v soutěži vlastně znamená a co po ní následuje.

Vstupné na akci, kterou uzavře moderovaná diskuse všech zúčastněných, činí 50 Kč. Vstupenky budou k dispozici na místě a v předprodeji na www.plzenskavstupenka.cz a GoOut.cz.

Karla Kupilíková vystudovala zahradní a krajinářskou tvorbu a zahradnictví na České zemědělské univerzitě v Praze a následně absolvovala studium managementu veřejného prostoru na ZČU. Zkušenosti nabírala v několika zahradnických firmách, v roce 2008 pak založila vlastní ateliér pro zahradně-architektonickou tvorbu. Od roku 2009 pracovala jako projektová manažerka v Nadaci Proměny Karla Komárka, kde se věnovala mimo jiné organizaci architektonických soutěží.
Miroslav Vodák absolvoval Fakultu architektury ČVUT. Architektonickou praxi získal v ateliérech A8000 Střítecký Krupauer a CGA Architects v New Yorku. Kromě projektové praxe se jako člen platformy CBArchitektura věnuje propagaci architektury veřejných staveb a prostranství a organizaci architektonických soutěží. Za tuto aktivitu byl spolu s kolegou Tomášem Zdvihalem nominován mezi finalisty ceny Architekt roku 2018 a Architekt obci 2022.
Jiří Opočenský vystudoval Technickou univerzitu v Eindhovenu v Nizozemsku, v Praze pak FA ČVUT a AVU. V roce 2007 založil s kolegou Štěpánem Valouchem architektonickou kancelář ov-a. Se svým týmem mají za sebou množství realizovaných domů různých typů a velikostí. Na svém kontě mají rovněž řadu úspěchů v architektonických soutěžích, připsali si také Českou cenu za architekturu roku 2020 za sídlo firmy Lasvit a rovněž dvě nominace na Cenu Miese van der Rohe (Cenu Evropské unie za současnou architekturu). Z pozice městského architekta obce Libčice nad Vltavou se stává i zadavatelem soutěží a je také zván jako porotce do soutěžních komisí.
red