
Správa železnic kapitulovala. Železniční most na pražské Výtoni přežije
Železniční most na pražské Výtoni zůstane zachován. Namísto dříve zvažované demolice a výstavby nové konstrukce se Správa železnic rozhodla pro jeho opravu. Kromě samotné rekonstrukce chystá také dostavbu nové konstrukce se třetí kolejí a výstavbu nové zastávky na výtoňské straně řeky. Celý projekt bude předmětem mezinárodní architektonicko-inženýrské soutěže.
Rozhodnutí oznámili ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle Svobody by opravený most měl mít životnost dalších sto let.
Záměr nahradit původní konstrukci novou se v minulosti setkal s výrazným odporem ze strany místních samospráv, občanských iniciativ, památkářů i výboru UNESCO. Ministerstvo dopravy nakonec rozhodlo na základě doporučení studie posouzení vlivu na kulturní dědictví (HIA), která byla vypracována právě kvůli výjimečnému historickému a technickému charakteru mostu.
Stavební práce by mohly začít koncem roku 2029 a trvat přibližně tři roky. Během této doby bude mostní konstrukce snesena na břeh, kde proběhne její rekonstrukce. Pro zajištění železničního provozu bude mezitím na stávajících pilířích instalována provizorní jednokolejná konstrukce.
Soutěž se připravuje, otázky zůstávají
Architektonicko-inženýrská soutěž by měla být vypsána koncem roku 2026 s cílem znát výsledky do konce roku 2027. Následně by měla být provedena výměna současného mostu za provizorní, což umožní snesení konstrukce a její detailní diagnostiku včetně posouzení stavu pilířů.
Oprava však není bez rizik. „V tuto chvíli není jasné, jakou část konstrukce bude možné použít a jakou bude třeba vyměnit. Není proto zřejmé, jaké budou náklady na rekonstrukci,“ uvedl Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT.
Kritici upozorňují na konzervativní přístup
Společnosti 2T engineering, SUDOP Praha a TOP CON SERVIS, které dříve připravovaly projektovou dokumentaci k plánované nové stavbě, považují rozhodnutí ministerstva za ústupek památkářským zájmům.
„Praha je unikátní a cenná díky vrstevnatosti své architektury. Co historické období, to nějaká vrstva. Stávající podoba přístupu k památkové ochraně ale nedává šanci současnosti, aby ukázala svůj um a něco po sobě zanechala. Naše generace nemá právo vytvořit v Praze novodobou vrstvu,“ uvedli autoři v prohlášení. Zároveň litují úsilí vynaloženého na předchozí soutěž, jejíž výsledky skončí bez využití.
Alternativní návrhy upozorňují na vyšší efektivitu
Pavel Štorch, zakladatel iniciativy Nebourat.cz, opravu vítá, ale upozorňuje na neefektivitu aktuálně zvoleného řešení. Oproti návrhu Nadačního fondu pro záchranu Vyšehradského mostu, který navrhoval postupné snášení a opravu jednotlivých částí, bude nynější řešení vyžadovat výrobu tří provizorních částí. „Zavání to velkou neefektivitou,“ uvedl Štorch.
Na základě soutěže se bude dále řešit i přesné umístění nové stavby se třetí kolejí a lokalita nové zastávky, která by mohla být posunuta směrem k bývalému vyšehradskému nádraží. V plánu je také zvýšení mostu, jehož současná nízká poloha komplikuje tramvajový provoz.
Historická hodnota mostu zůstává zachována
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn v roce 1872 jako jednokolejný, na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen dvoukolejnou konstrukcí. Jeho nýtovaná konstrukce je považována za významnou technickou památku a je součástí pražské památkové rezervace. Kvůli výrazné korozi je v současnosti železniční provoz na mostě omezen.
Most propojuje čtvrti Vyšehrad a Smíchov a zajišťuje spojení mezi smíchovským a hlavním nádražím. Vedle železniční dopravy slouží i pěším díky lávkám po obou stranách. K mostu náleží i kamenný viadukt na vyšehradské straně. V roce 2004 byl celý soubor staveb prohlášen za nemovitou kulturní památku.