Zasedání poroty ilustrační

Do finále soutěže na nové hlavní nádraží v Brně postoupily 4 týmy

Mezinárodní soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně pokročila do druhé fáze. Z dvanácti týmů vybrala porota čtyři postupující. Jejich úkolem teď bude rozpracovat návrhy do větší podrobnosti.

Postupující týmy mají vyrobit i fyzický model nádraží včetně jeho okolí, který doplní chystaný model nové čtvrti Trnitá. Rozhodnutí poroty schválili ve středu 17. března oba zadavatelé soutěže, Rada města Brna a Správa železnic. Jména čtyř postupujících účastníků budou odtajněna v létě, kdy porota vybere vítěze.

„Na nové nádraží v Brně se v minulosti pořádala celá řada soutěží. Pevně věříme, že tato soutěž bude poslední a povede ke stavbě nádraží. Do soutěže se zapojily přední světové a české architektonické kanceláře s velkými zkušenostmi, takže konkurence byla opravdu velká. Přesto se porota úspěšně shodla na čtyřech návrzích, které postoupily do druhé fáze soutěže,“ popsal ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

„Jsem rád, že na soutěži město Brno spolupracuje s klíčovým partnerem, kterým je Správa železnic. Nejde přitom jen o návrh vlastního nádraží, ale také řešení okolních veřejných prostranství a zasazení celé stavby do vznikající nové čtvrti Trnitá. Počítáme s tím, že vítěz soutěže se bude podílet na přípravě projektové dokumentace jak pro Správu železnic, tak pro město Brno,“ uvedl první náměstek primátorky Petr Hladík.

Do soutěže se přihlásilo se 46 účastníků

Do prvního kola mezinárodní soutěže na nové hlavní nádraží se zapojilo celkem dvanáct týmů. Tři byli vyzváni přímo, dalších devět vybrala odborná porota ze 46 zaslaných přihlášek a portfolií architektů. Byly mezi nimi například autoři nádraží ve Vídni, Berlíně, Rotterdamu, Haagu, Boloni, Londýně nebo Birminghamu ale také tvůrci slavného parku High Line a centra umění The Shed v New Yorku.

Zasedání poroty prostory Vlněny 10 patro foto KAM Marieta Malíková 2
Odborná porota zasedala v prostorách brněnské Vlněny, s výhledem z desátého patra přímo na oblast budoucího nádraží  | Zdroj: KAM Marieta Malíková

„Úkolem soutěžících bylo navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Součástí je i řešení autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy nebo propojení pro pěší,“ upřesnil radní města Brna Filip Chvátal.

Odborná porota se sešla začátkem března v prostorách areálu brněnské Vlněny s výhledem na oblast budoucího nádraží. Větší část porotců byla přímo na místě, část připojená online z důvodu opatření proti šíření nemoci covid-19.

Zasedání poroty prostory Vlněny 10 patro foto KAM Marieta Malíková
Část porotců byla přímo na místě, zahraniční členové se účastnili přes online připojení | Zdroj: KAM Marieta Malíková

Nechyběli tak ani zahraniční členové, z Londýna architektka Eva Jiřičná a architekt Igor Marko, nebo urbanista Peter Gero z Hamburku. Porotci posuzovali návrhy dvanácti týmů, celkem dvaasedmdesát panelů. Hodnocení bylo anonymní, až do konce soutěže budou návrhy označeny pouze čísly.

O mezinárodní soutěži
Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020. Společnými zadavateli jsou město Brno a Správa železnic. Jedná se o dvoufázovou užší soutěž o návrh. V první fázi dvanáct soutěžících rozpracovalo návrhy, čtyři z nich byly vybrány do druhé fáze soutěže.
Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů ve druhé fázi je naplánováno na červenec 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace nového hlavního nádraží. O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018. Více na www.kambrno.cz/nove-hlavni-nadrazi
Zdroj: KAM Brno