Hlavni nadrazi brno ZDROJ Benthem Crouwel Architects (1)

Přesun hlavního nádraží v Brně: Správa železnic vypsala první veřejnou zakázku

Správa železnic (SŽ) zahájila první kroky vedoucí k přestavbě železničního uzlu v Brně. V rámci této proměny dojde k přesunu hlavního nádraží o přibližně jeden kilometr jižněji od stávající polohy. Prvním konkrétním krokem je vypsání veřejné zakázky na projektovou dokumentaci pro úpravy tratí a nádražních prostor v městské části Černovice.

Součástí plánované úpravy je vznik nové zastávky přímo na mostě přes Olomouckou ulici. K ní bude napojen nový přestupní terminál umožňující přestup na městskou hromadnou dopravu. Informoval o tom mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Další zakázky na projektování jednotlivých částí přestavby mají následovat do konce letošního roku.

Změny v Černovicích a nový přestupní uzel

Stávající černovická zastávka se nachází u Charbulovy ulice, její stav je zanedbaný a je využívána jen minimálně. Připravovaný projekt by měl situaci zásadně změnit. „Projektant zpracuje dokumentaci pro povolení stavby a projektovou dokumentaci pro provádění stavby, její součástí je také autorský dozor při samotných pracích. Po podpisu smlouvy s vítězem zakázky začnou podrobné geologické průzkumy a výkupy pozemků. Cílem je přípravu maximálně urychlit,“ uvedl Gavenda.

Nový terminál v této lokalitě má zlepšit dopravní obslužnost a funkčně propojit železniční dopravu s městskými linkami. Koncepčně tak zapadá do širších plánů na vytvoření multimodálního dopravního uzlu.

Přípravy se rozšiřují na další části města

Druhá zakázka, kterou Správa železnic plánuje vypsat ještě během srpna, se zaměří na projektování přestavby dolního nádraží, stanice Brno-Horní Heršpice a především na návrh nového hlavního nádraží. Třetí zakázka má následovat na podzim a bude řešit projekt technologické budovy pro páteřní sdělovací infrastrukturu a nové datové centrum SŽ.

Na podzim se počítá také s vypsáním čtvrté zakázky, která bude zahrnovat projektovou přípravu pro úpravy tratí v oblasti Židenic. Zde by mělo dojít ke změně umístění nádraží tak, aby se přiblížilo k tramvajovým zastávkám, čímž by se zlepšila provázanost městské a železniční dopravy.

Investice za desítky miliard, výstavba potrvá sedm let

Podle dlouhodobých plánů Správy železnic by samotná přestavba měla probíhat mezi lety 2028 a 2035. Odhadované náklady dosahují přibližně 70 miliard korun. Výsledkem má být uzel přizpůsobený nárokům na moderní železniční dopravu včetně budoucích vysokorychlostních spojení.

Hlavním cílem projektu je navýšení kapacity, která dnes na stávajícím hlavním nádraží dosahuje svých limitů. Přestavba má zároveň reflektovat zvyšující se počet spojů jak v dálkové, tak regionální železniční dopravě.