Hlavni nadrazi brno ZDROJ Benthem Crouwel Architects (1)

Brno musí k novému nádraží natáhnout tramvaje. Netuší, kolik to bude stát

Partneři sekce:

Brno zatím neví, kolik peněz zaplatí za stavbu kilometrů nových tramvajových tratí, aby obsloužilo nové hlavní nádraží. Má začít fungovat za 11 let, říkají v současnosti představitelé ministerstva dopravy i Brna. Náklady budou podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka součástí výstupů ze studií či jednotlivých projektů. Potřeba bude i více tramvají.

Plány, jak by mělo být obsloužené nové nádraží, představil před měsícem na konferenci dopravní ředitel dopravního podniku Jan Seitl. Ze severu se bude k nádraží přijíždět po Plotní a po Bulváru, tedy ulici, která má teprve vzniknout. Pro obsluhu severovýchodní části města má vzniknout trať v Masné ulici, která ve směru od nádraží protne Plotní, Hladíkovu a také Křenovou a pokračovat bude zhruba podél Svitavy až na Cejl k zastávce Tkalcovská.

Nová trať má také na západě pokračovat rovně z Hybešovy přes Nové sady pod viadukt a poté zahne doprava směrem na Bulvár. Nové tratě mají být také na jihu. Směrem na jihozápad se má jezdit až na Vídeňskou a měla by také vzniknout trať na jih do Dolních Heršpic. Podle propočtů dopravního podniku vzrostou do konce příštího desetiletí výkony tramvajové dopravy o 56 procent.

Kilometr za osm let

Podle Poňuchálka se bude příprava nových tratí spouštět v závislosti na změnách a rozvoji konkrétních území. Uvedl, že propojení Hybešova – Bulvár – nové nádraží – Plotní má jako součást souboru staveb městské infrastruktury, které souvisejí s přestavbou železničního uzlu, pravomocné územní rozhodnutí.

Naposledy otevřenou novou trať z Osové k bohunické nemocnici trvalo postavit od oznámení o investičním záměru více než osm let, přičemž šlo o necelý kilometr tratě z části v tunelu. Od schválení investičního záměru k prodloužení bystrcké tratě o více než kilometr uplynulo deset let a dosud se nezačalo stavět. „V případě reálného rozhodnutí, nikoliv v rámci dlouhodobých úvah a prověřování, lze celý tento proces zkrátit do pěti let,“ uvedl Poňuchálek.

Stejně tak mají vzniknout nové trolejbusové tratě pro obsluhu nového nádraží. Poňuchálek uvedl, že „nové nádraží musí fungovat již s rozšířeným skeletem MHD“. Například autobusové nádraží na Zvonařce se přeložky tramvaje k němu dočkalo více než 40 let od jeho otevření.

Více tramvají

Zatím není zřejmé, jakou obnovu a rozšíření vozového parku si nové tratě vyžádají. „Dopravní podnik předpokládá po roce 2030 s postupným navýšením vozového parku tramvají, což je nyní za horizontem aktuální strategie obnovy vozového parku,“ uvedl Poňuchálek.

Město chce na investice do rozvoje a rozšíření MHD čerpat dotace. „Podobně jako dosud předpokládá město pro investice do infrastruktury využití dotačních titulů jak regionálních a jejich obdoby, tak nově i využití dotačních titulů pro rozvoj Transevropské dopravní sítě TEN-T. Brno je v aktuálně revidované dopravní politice EU zařazeno mezi tzv. uzlová města sítě TEN-T a navazující městská mobilita bude v těchto uzlech také podporována,“ uvedl mluvčí magistrátu.