Pouhých osm měsíců stačilo specialistům ze společnosti Skanska na vyražení jedné ze dvou tunelových rour na stavbě Pražského okruhu mezi Vestcem a Lahovicemi. Včera se oba týmy postupující od Vestce a Lahovic setkaly zhruba ve dvou třetinách 1677 metrů dlouhé trouby, tedy přesně 1183 metrů od komořanského portálu. Náročné podzemní práce budou nadále probíhat v druhém, severním tunelu, jehož prorážka je naplánována na srpen tohoto roku. Celý úsek z Vestce do Lahovic, jehož je tunel součástí, vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010.
Stavebnictví
Panelákové zástavby s plochými střechami z asfaltových pásů takřka bez výjimky vykazují již po několika letech problémy se zatékáním. Jedná se o obecné problémy plochých střech, které jsou u panelových domů dominujícím typem zastřešení. Příčinami nedokonalosti těchto střech jsou chyby v projektech, nedostatečná kvalita práce a neprováděná pravidelná údržba.
Rozdělení vnitřního prostoru budovy je možné použitím různých stavebních postupů či materiálů. V tomto článku se zaměříme na možnosti sádrokartonových a sádrovláknitých desek z hlediska použití, vlastností materiálu i konstrukcí.
Od vzniku prvního sériově vyráběného plastového profilu pro okna uplynulo více než padesát let. Za tu dobu prošly parametry pro výrobu těchto profilů značným vývojem. Nyní mají plastová okna všechny přednosti tradičních dřevěných oken a mnoho dalších. Jejich méně příznivé vlastnosti zaniknou ve srovnání s těmi lepšími, a navíc mají širší spektrum použití.
Kaskádová silueta autobusového nádraží od Atelieru 8000 oživila střed Českých Budějovic. Nové nádraží není jen funkčním dopravním uzlem, ale i obchodním centrem. Jeho autoři chtěli z objektu vytvořit také společenské středisko kraje, navíc jim šlo o urbanistické scelení porušené struktury místa.
Zvětšování formátů keramických dlažeb je nepřehlédnutelným trendem. Sjednocují a opticky zvětšují obkládané prostory, menší množství spár prospívá hygieně a usnadňuje údržbu. Dokonce i pokládka přináší rychle viditelný efekt. Aby však šlo o efekt trvalý, aby dlažba plnila svou estetickou i praktickou funkci, je dobré dodržet několik základních pravidel.
Oslovili jsme prostřednictvím ankety několik respondentů ze stavebního oboru a dotázali se jich na konstrukční a tepelné vlastnosti zdí. Jejich vysoce profesionální zkušenosti jistě zúročí ti méně zkušenější.
Navrhnout vhodnou technologii opravy nebo rekonstrukce střechy je vždy úkol náročný. Jeho řešení vyžaduje posouzení technických možností sanační technologie zejména s ohledem na stávající stav každé střešní konstrukce. Situace bývá daleko komplikovanější v případech, kdy je nutné zohledňovat nejen technická a technologická, ale i estetická a další hlediska. Nejsložitější situace proto zpravidla vzniká u památkově chráněných objektů.
Základní funkcí mostu je bezpečně a hospodárně převést dopravu přes překážku. A architektura mostu musí vyjádřit tuto základní funkci. To však neznamená, že architektura mostu je determinována jen tímto elementárním požadavkem.
Provětrávané zavěšené fasády Argeton jsou určeny především pro realizaci velkých reprezentativních budov a obchodních komplexů. Svoje místo naleznou také v případě rodinných domů koncepčně pojatých ve funkcionalistickém stylu. Tento typ fasádního pláště přitom zásadním způsobem ovlivňuje nejen vzhled objektu, ale i jeho užitné vlastnosti.
Polyuretanové živice se používají v mnohých odvětvích průmyslu už více než 60 let. Důležitou vlastností polyuretanu je schopnost přizpůsobit se individuálním požadavkům. Nabízí možnost regulace vlastností, jako jsou vytvrzování, elasticita a odolnost proti stárnutí, povětrnostním vlivům, zvětrávání, praskání a poškrábání. Podlahy na bázi polyuretanových živic mají všestranné využití.
Poměrně často se setkáváme se špatně provedenými realizacemi úprav podkrovních prostor v dnes již historických nájemních domech z 19. a ze začátku 20. století. Tato necitlivá a technicky chybná řešení mají dalekosáhlé důsledky – nejen z hlediska samotné střechy a podkroví, ale především pro historický objekt jako celek. Nevhodné řešení rekonstrukce střešní skladby může kromě zatékání do obytných prostor nastartovat i celou řadu mnohem závažnějších poruch a defektů.
Současné technologie umožňují bez větších problémů postavit dům, který je energeticky soběstačný a zároveň poskytuje velmi dobrý komfort. Stavba přitom nemusí být o více jak 10 % dražší než ostatní. Energetická nezávislost se již v blízké budoucnosti může ukázat jako velká výhoda, zejména při dalším růstu cen energií nebo poklesu příjmu domácností. Peníze vynaložené na energetický systém domu jsou pak skutečně dobrou investicí.
Systémy provětrávaných fasád jsou tvořeny samostatnou předvěšenou částí umístěnou na nosném roštu fasády, který je mechanicky připevněn pomocí kotev k hlavní nosné konstrukci, nebo samonosnou předvěšenou částí sestávající nejčastěji z pohledových cihel či panelových bloků. Je důležité vědět nejen to, jak takový systém funguje, jak se v konstrukci chová, ale také jak ovlivňuje tepelnou izolaci celého objektu.
Násypy jsou významnou částí dopravních staveb, po které jsou vedeny silniční nebo železniční komunikace. Vzhledem k členitému terénu v českých zemích jsou násypy velmi časté. Mohlo by se zdát, že k otázce násypů lze zaujmout apatický postoj, protože jejich kvalita může být jakákoliv, hlavně když na něm vedená komunikace bude ve stavu vyhovujícímu dopravě. Otázka násypů je však složitější, a proto i sanace porušených a deformovaných násypů musí především zajistit nebo obnovit bezproblémový provoz po komunikaci.