ASB Stavebnictví Stránka 223

Stavebnictví

Partneři sekce:

Otevření vzdělávacího střediska společnosti Zehnder Group Czech Republic s.r.o. v Sezimově Ústí loni vzbudilo velký zájem projektantů, instalatérů, specialistů velkoobchodu a dalších odborníků v oboru. Možnost přihlásit se na odborná školení máte i letos.

Budovu zámku využívá Slovenská akademie věd jako kongresové centrum pro zabezpečování činností vědeckých organizací SAV, realizaci mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji, organizování vědeckých konferencí, seminářů postgraduálního vzdělávání a doktorandského studia. V případě volné kapacity může poskytnout tyto služby i pro plnění sociálního programu SAV.

Rostoucí investorské i legislativní požadavky na zabezpečení objektů vedou výrobce k nepřetržitým inovativním krokům a vývoji nových ochranných prvků. Jedná se o systémová řešení vhodná pro soukromou i komerční sféru, kterými lze zajistit ochranu proti ohni, kouři, zlodějům, střelbě, výbuchu, případně jejich kombinaci. Zaměřme se blíže na protipožární, kouřotěsné a bezpečnostní systémy, které ve svém sortimentu nabízí německá firma Schüco International KG (v ČR v zastoupení Schüco CZ, s.r.o.), specializující se na fasádní, dveřní a okenní systémy z hliníku. Systémová bezpečnostní řešení Schüco jsou odzkoušená dle platných norem a lze je realizovat bez jakýchkoli negativních vlivů na designový koncept objektu. Přechody mezi speciálně zabezpečenými úseky a oblastmi ze standardních systémů jsou na první pohled nepostřehnutelné.

Statická analýza a sledování mostů tvořených páteřním komorovým nosníkem s velmi vyloženými konzolami je popsána. Mostovka je vytvářena postupně; nejdříve byl v bednění zavěšeném na speciální výsuvné skruži s takzvaným organickým předpětím, které eliminuje deformaci skruže, vybetonován páteřní nosník; potom byly osazeny vzpěry a byla vybetonována mostovková deska. Mosty celkové délky 2 170 m mají rozpětí délek až 69 m, jejich šířka je až 28,70 m

Poškození vodovodních potrubních systémů je složitý proces ovlivňovaný mnoha faktory, jejichž kombinovaný účinek může vést až k selhání systému. Komplexní účinek koroze, poškození vodovodních systémů vlivem mechanických a statických jevů a jejich stáří se odráží na jejich spolehlivosti. Při snaze minimalizovat hlavní nedostatky a maximalizovat jejich životnost je nutné pochopit způsob a mechanismy poškození vodovodních systémů.

Beton s rozptýlenou výztuží putuje z mixu rovnou do základů. Konstrukce z betonu umožňují realizaci jakéhokoliv tvaru díky jeho vlastnostem v čerstvém stavu. Aby stavba z betonu byla dostatečně únosná, vkládá se do něj betonářská výztuž. Velmi dobré houževnatosti betonové konstrukce lze v některých případech dosáhnout přidáním ocelových vláken do čerstvého betonu. Ta se do betonu přimíchávají již na betonárně a spolu s ním se dopravují na stavbu autodomíchávačem. A protože si většina současných novostaveb rodinných domů vystačí bez podsklepení, uplatňuje se tento mimořádně houževnatý drátkobeton stále více při realizaci základových desek a základových pasů rodinných domů, kde může zcela nahradit výztužné ocelové sítě.

Úspěšná historie podniku STIEBEL ELTRON začíná roku 1924 výrobou prvního kruhového ponorného vařiče v jedné dílně na dvorku v Berlíně. Dodnes se podnik drží hodnot zakladatele firmy Dr. Theodora Stiebela, a to vyrábět inovační produkty na nejvyšší úrovni kvality. Od prostého prodejce teplé vody se STIEBEL ELTRON vypracoval na jednoho z předních výrobců v oblasti obnovitelných energií. Hlavně o současnosti a budoucnosti jeho české pobočky jsme si povídali s Ing. Davidem Šafránkem, technikem společnosti.

Obloukový most nad rychlostní komunikací R1 na Slovensku je popsán z hlediska architektonického a konstrukčního řešení, statické a dynamické analýzy a postupu stavby. Most tvoří samokotvený konstrukční systém, ve kterém mostovka přenáší vodorovnou složku obloukové síly. Protože most je navržen bez ložisek a kloubů, vytváří integrální systém, ve kterém jsou krajní opěry nahrazeny koncovými příčníky. Most tvoří vstupní bránu do úseku komunikace stavěné jako PPP projekt.

V jednom z největších měst v Číně a nejrychleji rostoucích metropolí na světě – Šen-čenu – byl na konci listopadu otevřen nový terminál letiště. Vzhledem k jeho výhodné poloze u hranic s Hongkongem hraje roli důležitého dopravního uzlu.

V bývalém areálu Severního nádraží realizuje dodavatel stavby „Schwarzatal“ velmi zvláštní stavební záměr. Pod názvem „Bydlení se vším!“ zde vznikne celkem 91 bytových jednotek nájemního domu a domova „Spolku pro dlouhý život“. Pro zhotovení hrubé stavby byla stanovena velmi krátká doba výstavby, pouhých 10 měsíců, kterou bylo možné dodržet jedině s nasazením moderních a efektivních systémů stěnového a stropního bednění.

Výroba elektrické energie z biomasy představuje ekonomicky zajímavou technologii pro kombinovanou výrobu tepla a elektrické energie z biomasy. V obecné rovině se jedná o jednu z možných variant využití energie z biomasy jako obnovitelného zdroje.

Stavby v horských oblastech musí odolávat mrazům i náročným povětrnostním podmínkám. Proto střešní krytina a převážná část fasády rekonstruovaného a dostavěného penzionu Andula v areálu Friesovy boudy v Krkonoších, která se nachází v nadmořské výšce 1 217 metrů, byla navržena z hladkého předzvětralého titanzinkového plechu.

Kaučukové podlahy musejí být před ukládáním rozložené jeden den v místnosti, aby se přizpůsobily jejím teplotním poměrům. Teplota podlahy musí být minimálně 15 °C a vlhkost vzduchu nejvýše 65 %

Most přes údolí Hosťovského potoka, který byl postaven na rychlostí komunikací R1, je popsán z hlediska architektonického a konstrukčního řešení, statické analýzy a postupu stavby. Most celkové délky 960 m má 17 polí s rozpětími od 33,0 do 69,0 m. Mostovka šířky 25,66 m je tvořena jednokomorovým nosníkem s velmi vyloženými konzolami podepíranými prefabrikovanými vzpěrami. Mostovka proměnné výšky byla vytvářena postupně. Nejdříve byl v bednění zavěšeném na speciální výsuvné skruži s takzvaným organickým předpětím, které eliminuje deformaci skruže vybetonován páteřní nosník; potom byly osazeny vzpěry a byla vybetonována mostovková deska.

V současnosti je nevyhnutelné více než kdykoliv předtím detailně sledovat výdaje a provozní náklady budov. Finanční krize po několika stránkách negativně ovlivnila zaběhnutý chod většiny společností v Evropě, následkem čehož jsme si začali uvědomovat důležitost detailní analýzy výdajů a provozních nákladů a s tím spojené skryté možnosti jejich optimalizace a snížení.