Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Po necelých třech letech od zahájení stavebních prací se dne 19. září 2018 konalo za účasti primátorky hlavního města Prahy Adriany Krnáčové slavnostní zahájení patnáctiměsíčního zkušebního provozu projektu s názvem Celková přestavba a rozšíření ÚČOV Praha na Císařském ostrově, etapa 001 – Nová vodní linka. Ten se stal s hodnotou zhruba 6,3 mld. Kč největším vodohospodářským projektem v Čechách za posledních 30 let. Praze zajistí odpovídající úroveň čištění odpadních vod v souladu s normami EU na kvalitu odtoku a zároveň přispěje ke zkvalitnění životního prostředí nejen v okolí Císařského ostrova.

Technici PERI navrhli pro náročnou mostní konstrukci do vlhké oblasti u Nového Štětína podpěrné lešení a bednění přesně podle požadavků projektu. Příhradové nosníky a podpěrné věže ze stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT odváděly vysoké zatížení přes velká rozpětí bezpečně do základů. Na této konstrukci byly uloženy vazby s bedněním sestaveným na míru přesně podle specifikace projektu. První nasazení příhradových nosníků přesvědčilo tým na stavbě rychlou montáží a malou hmotností. To byly faktory, které vedly k úspoře času i nákladů.

Tekla Structures je otevřený BIM nástroj na vytváření 3D konstrukčního modelu, na základě kterého se automaticky generuje dokumentace libovolného stupně – tedy od studie až po výrobní dokumentaci. Konstrukční model mostu může obsahovat libovolně velké konstrukce tvořené i různými materiály – železobetonem, ocelí, hliníkem či dřevem. Vytváření modelu je rychlé a snadné díky dokonalým nástrojům a rozsáhlé knihovně komponent určených k vytváření vyztužování betonových prvků nebo ocelových spojů.

Při stavbě vozovek, zpevněných krajnic, parkovišť, čerpacích stanic, dopravních, manipulačních a skladovacích ploch je důležité především z hlediska bezpečnosti a uživatelského komfortu odvést dešťovou vodu z povrchu.

Nedávno byl dokončen jeden z nejvýznamnějších projektů silniční výstavby v Rakousku – rychlostní silnice Mühlviertler Schnellstraße S 10, která propojila Horní Rakousko a jižní Čechy. Projekt vede kopcovitým a zvlněným terénem, takže se není co divit, že je prošpikován tunelovými stavbami. Dnes tyto tunely už slouží silniční dopravě, před rokem ale ještě zdaleka nebyly dokončeny.

Jaká specifika charakterizují architekturu mostů? Jak mosty odrážejí dobu a spojují (doslova i obrazně) společnost? Na tyto i další otázky odpovídal v rozhovoru pro ASB architekt Roman Koucký.

Mosty překonávají překážky, jež by bez nich byly překonatelné jen velmi obtížně nebo vůbec. Mosty jsou dopravní stavby, vedou cestu, železniční dráhu nebo vodní tok. Ale zároveň v sobě nesou technické a architektonické dědictví.

Území před vlakovým nádražím v Pardubicích se svojí památkově chráněnou funkcionalistickou budovou od Karla Řepy, Karla Kalvody a Karla Dandy je významným dopravním uzlem nadregionálního formátu. Uzel zároveň plní funkci jedné ze vstupních bran do města. Návrhu jeho nejnovější podoby se chopili architekti ze studia Med Pavlík.

Jeden ze zákazníků firmy CAD Studio, ostravská společnost SHB a.s., používá BIM software Autodesk pro projektování liniových staveb. Navrhli již tak přes 100 km nových dálnic a nespočet kilometrů krajských silnic a místních komunikací.

Mimoúrovňová křižovatka pro I/62 Rozbělesy v Děčíně je součástí průtahu městem. Výrazně tak usnadní dopravu v tomto vytíženém městě i obslužnost přilehlé průmyslové zóny. Most o délce 228,8 metrů a šířce 11,6 metrů je realizován jako monolitická stavba, kterou zajišťuje společnost SaM silnice a mosty. Dodavatelem bednicích systémů nutných pro realizaci je společnost Česká Doka. 

Bezpečnost drážního provozu, a tedy i otázka bezpečnosti na přejezdech, je jednou z hlavních priorit Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Neúprosné statistiky nehod a tragické následky střetů silničních vozidel s vlaky na přejezdech si vyžadují další technická zajištění jako detektory překážek, inteligentní kamerové systémy nebo v ideálním případě nahrazení úrovňového křížení mimoúrovňovým.

Úsek dálnice D1 Hubová–Ivachnová je situován v okolí města Ružomberok a bude tvořit jeho obchvat. Článek se věnuje čtyřem mostním konstrukcím projektovaným společností SHP, které kombinují atypický přístup k řešení nosné konstrukce a spodní stavby. 

Sanace pylonů rotterdamského mostu Willem byla velkou výzvou pro montáž lešení. Návrh firmy PERI, který byl připraven přesně podle projektu, sestával ze dvou systémů, jež bylo možné téměř plynule vzájemně kombinovat – z lešení PERI UP a stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT.

V průběhu roku 2017 byla provedena celková rekonstrukce mostu ev. č. 55 – 026 A v Otrokovicích. Důvodem byla nefunkční izolační vrstva, která vedla k postupné degradaci konstrukcí spodní stavby (úložných prahů), konstrukcí říms a výrazně zvyšovala riziko poškození předpjatých nosníků mostovky.