Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Společnost Eurovia se necítí odpovědna za vady a problémy s dálničními mosty u Ostravy. Odmítá je proto na vlastní náklady opravit. V tomto duchu odpoví na dopis Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), řekl v České televizi předseda představenstva Martin Borovka. Zopakoval, že příčinou problému je nevhodný materiál v okolních násypech. Ten si prý objednalo ŘSD. Ředitelství silnic a dálnic vidí naopak chybu na straně Eurovie. Podle České televize Česko dosud vyplatilo na právních službách kolem D47, která je od uvedení do provozu součástí D1, 185 milionů korun.

Článek přibližuje aktuálně probíhající výstavbu nového železničního mostu v Trenčíně z hlediska dodávky systému dodatečného předepnutí nosné konstrukce. Pro přehled jsou uvedeny i základní informace o nosné konstrukci mostu a o souvislostech projektu.

Společnost MTEK, s. r. o. se specializuje na manipulace s mostními konstrukcemi a účastnila se přípravy a realizace řady unikátních zakázek. V článku jsou zmíněny některé z posledních, při jejichž realizaci byly použity podpěrné konstrukce PERI.

Prakticky neomezená životnost a bezkonkurenčně snadná a ekonomická údržba rozhodla o využití keramických obkladů jako finální úpravy povrchu stěn v tunelech pražského Městského okruhu. Pro aplikaci v tunelech vyrobila společnost RAKO speciální formáty obkladů a vyvinula také kompletní systém pro lepení v náročných podmínkách.

Dopravní značení v České republice se začalo systematicky uplatňovat v období první a druhé Československé republiky. V současné době je upraveno zákonem č.361/2000 Sb. o pravidlech provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, které jej novelizují.

Integrovaná železniční doprava na území České republiky je z hlediska její struktury a správy rozčleněna do jednotlivých dopravních systémů, které spadají pod jednotlivé územní celky, jež je spravují, přičemž jejich primárním cílem je zabezpečení dopravní obslužnosti vymezeného území v požadované kvalitě. Integrované dopravní systémy tak využívají, mimo jiné, i jednotlivé železniční koridory v rámci celé ČR obhospodařované Správou dopravních železničních cest (SŽDC), které jsou provozovány a udržovány pro vnitrostátní a mezistátní dopravu.

Příspěvek informuje o dalším případu skalního řícení, které se událo na území Severní Moravy. Tentokrát hodnotí skalní řícení a návrh jeho sanace na silnici I/44 Červenohorské sedlo. I tento případ byl detailně zmapován, posouzen z hlediska míry rizika skalního řícení a také byla navržena adekvátní sanační opatření.

Využití vláknové optiky pro geotechnické sledování umožňuje automatizaci některých dosud manuálně prováděných měření. Přechod od etapových měření ke kontinuálnímu monitoringu lze provést dodatečně beze změn instrumentace. V článku jsou uvedeny příklady aplikací z projektů výzkumu a vývoje: podpovrchový extenzometr (metoda Fiber Bragg Gratings, projekt TA01011650) a vrt vystrojený pro sledování deformací podloží (Brillouin Optical Time Domain Analysis, projekt FR-TI3/609)

Společnost MTEK, s. r. o., provedla v červenci a srpnu pro firmu Eurovia CS, a. s., odštěpný závod oblast Morava, závod Zlín zásun železničního mostu v Otrokovicích. Most je rámové konstrukce a je rozdělen na pravý a levý. Z důvodu zkrácení výluk na frekventované trati Přerov–Břeclav byla betonáž mostů provedena vedle trati s následným zásunem do mostního otvoru.

Společnost Gebr. Ostendorf – OSMA zpracování plastů, s. r. o., největší výrobce plastových kanalizačních systémů v České republice, slaví 20 let na trhu. OSMA je značkou, která symbolizuje dokonalé propojení výroby, kontroly jakosti, obchodu, logistiky, marketingu a poradenství pro poskytování kvalitních plastových potrubních a kanalizačních systémů.

Manžeta je vhodná pro přechod z plastu na litinu. Místo stávajícího GA-setu stačí pouze jedna GA-manžeta!

Příspěvek informuje o případu skalního řícení, které se událo na území Severní Moravy. Tento případ byl detailně zmapován a posouzen z hlediska míry rizika skalního řícení a také byla navržena adekvátní sanační opatření.

Česká republika má z hlediska rozlohy svého území jednu z nejhustších dopravních sítí v Evropě, zejména pak železniční a silniční, které jsou z pohledu hustoty srovnatelné s dalšími vyspělými státy EU, jako jsou Belgie nebo Lucembursko. Bohužel kvalitativní stránka dopravní sítě České republiky poněkud zaostává a momentální ekonomicky nepříznivá situace, přetrvávající již od roku 2009, k tomu nikterak nepřispívá [1]. Stav posledních pěti let má v konečném důsledku poměrně negativní a zásadní dopady na celkovou dopravní politiku včetně té regionální.