Nejdelší most na světě v Číně
Nedaleko Šanghaje zpřístupnili začátkem května tohoto roku nejdelší transoceánský most na světě. Most na východním pobřeží Číny vede nad zálivem Hangzhou. Konstrukce tohoto visutého mostu je skutečně impozantní – jeho délka je téměř neuvěřitelných 36 kilometrů a rozpětí mezi dvěma nejvzdálenějšími podpěrami je úctyhodných 448 metrů. Most spojuje dva regiony – Šanghaj a Ningbo a zkracuje vzdálenost jejich dopravního spojení o 120 kilometrů.
Komplikované přírodní podmínky si vynutily dlouhou projektovou přípravu se 120 ověřovacími studiemi, simulacemi a následnými testy. Na projektu pracovalo přibližně 600 expertů.
Podle Wanga Yonga, generálního ředitele Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post, je most Hangzhou jedním z nejvýznamnějších inženýrských projektů nejen proto, že je nejdelší na světě. Mnohem náročnější bylo stavět takovou konstrukci v mimořádně komplikovaném mořském prostředí s vysokým obsahem agresivních solí. Toto prostředí patří ke třem místům na světě s největším přílivem a známé je i tím, že se tu vyskytují silné větry, vysoké vlny a ničivé tajfuny. Moře se tu pohybuje rychlostí až 30 kilometrů a vlny dosahují výšky osmi metrů. Silné proudění vody a vysoké vlny v zálivu způsobuje zejména silný přítok vody z řeky Qiantang, která je jedním z přírodních unikátů Číny.

Během realizace mostu se proto vyhotovila zeď dlouhá 10 kilometrů, která zabezpečovala ochranu před vlnami při výstavbě pilot a pylonů i při přenosu nosníků vážících téměř 1 500 tun. Většina konstrukčních prací se však realizovala na suchu. Prefabrikáty se převezly na místo, kde se spojovaly a kde se následně celá konstrukce finalizovala. Na přemisťování a zdvihání nosníku mostu se využívalo sedm obrovských jeřábů s důmyslnými kotvicími zařízeními.
Charakteristika mostu
Příprava projektu mostu začala v roce 1994 a trvala téměř desetiletí. Se samotnou výstavbou se začalo v roce 2003, most byl slavnostně otevřený 26. června minulého roku během velkolepé ceremonie. Následně se most podrobil testům a ověřovacím zkouškám funkčnosti. Provoz začal až přibližně o rok později – 2. května tohoto roku. Přestože je most nejdelší na světě, vzhledem k charakteru podloží a konfigurace terénu nebylo nutné usilovat o rekord v nejdelším rozpětí mezi podpěrami. Most v zálivu Hangzhou má rozpětí 318 metrů na jižním konci a 448 metrů na severním konci, což je v porovnání s rozpětím mostu Sutong (rozpětí až 1 088 metrů) méně než poloviční hodnota.

Uprostřed mostu se plánuje výstavba servisního centra pro automobily spojeného s možností stravování a ubytování, vyhlídková věž ve tvaru koule a široký rozsah služeb. Tento servisní ostrůvek o rozloze 10 tisíc čtverečních metrů se umístí na pilířích, aby nebránil mořským proudům v zálivu.
Investice
Celkové investiční náklady dosahují téměř 12 miliard USD (7,58 mld. eur), z toho přibližně 18 milionů USD pochází od 17 mimovládních organizací. Asi 59 % z celkové částky tvořila půjčka od Čínské centrální a regionální banky, 35 % investovaly soukromé společnosti. Čína očekává, že postavení tohoto mostu ekonomicky oživí celý region a pozitivně ovlivní i příliv turistů.
Hangzhou Bay Bridge Místo: Jiaxing, Cixi City, Čína |
Martina Jakušová a Lucia Maňková
Foto: Jürgen Zeller
Zpracované podle informací společnosti Scandnet AB a China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.



