Na Islandu byl proražen první „český“ tunel
Galerie(4)

Na Islandu byl proražen první „český“ tunel

Partneři sekce:

Česká stavební společnost Metrostav prorazila ve čtvrtek 3. dubna první ze dvou silničních tunelů, které staví na severu Islandu od podzimu roku 2006. Ke slavnostní prorážce, jíž se zúčastnil také islandský ministr dopravy Kristján Mőller a řada dalších hostů, došlo na kratším z obou tunelů - na tunelu Siglufjördur.

Celkem 3640 m dlouhý tunel nyní umožní stavbařům zahájit práce také na výstavbě mostu, který bude spojnicí mezi oběma podzemními úseky budované silniční trasy. Ta povede převážně tunely, po dokončení bude měřit 14 km a propojí dvě rybářské osady Siglufjördur a Ólafsfjördur. Cestu z obou osad do krajského města Akureyri zkrátí z dnešních 200 km na pouhých osmdesát. „Prorážka prvního tunelu je bezesporu významným mezníkem celé stavby. V tuto chvíli máme za sebou tři pětiny prací a i přes mnohé nepředvídané komplikace, které realizace přináší, stavbu dokončíme a předáme v plánovaném termínu, tedy nejpozději v prosinci 2009,“ říká Václav Soukup, ředitel divize která tunely na Islandu staví.

Pro raziče a techniky Metrostavu byla velmi náročná především počáteční fáze výstavby, kdy si museli zvykat na zdejší drsné klimatické podmínky, geologická specifika i některé nové technologie. Při ražbě ve velkých hloubkách (až 800 m) se potýkají zejména se silnými přítoky podzemní vody, která tryská pod obrovským tlakem a je tak chladná, že pro její zastavení není možné použít klasickou injektáž s cementem, protože ten v ledové vodě neztuhne.

Českým stavbařům bylo od počátku jasné, že práce na ostrově nebude snadná, ale ani islandský investor nepředpokládal, že podmínky budou tak složité a náročné. Navzdory tomu se Čechům daří vyrazit v islandském podzemí v průměru až 200 m za měsíc a zasloužili se také o nový rekord, když na tunelu Ólafs v červenci 2007 vyrazili 330 m, což je nejlepší výkon, jakého se kdy na Islandu při stavbě tunelů podobných parametrů dosáhlo.

Díky prorážce tunelu Siglu se stavbaři dostali do jinak nepřístupné oblasti fjordu Hédinsfjördur a mohou zde začít připravovat výstavbu mostu. Až postoupí na protější stranu fjordu Hédinsfjördur, hodlají zde hned zahájit protiražbu na tunelu Ólafs, který bude po dokončení dlouhý 7124 m (zatím je vyraženo 2700 m). Získají tak nazpět čas, který si vyžádal boj s podzemní vodou. Až do prorážky tunelu Ólafs bude tedy tunel Siglu jedinou přístupovou cestou, kterou bude možné využít pro všechny stavební práce na této části projektu.

Zdroj: Metrostav a.s.
Foto: archiv Metrostav a.s.