Cihly nad zlato (Profil společnosti HELUZ cihlářský průmysl, v. o. s.)
Galerie(5)

Cihly nad zlato (Profil společnosti HELUZ cihlářský průmysl, v. o. s.)

Rodinná firma HELUZ cihlářský průmysl, v. o. s., sídlí v jihočeském Dolním Bukovsku. Společnost vznikla před 20 lety, kdy byla zdejší cihelna založená roku 1876 vrácena potomkům původních majitelů. Dnes si drží pozici největšího českého výrobce cihelného materiálu a nabízí komplexní sortiment nejmodernějších cihlářských výrobků pro hrubou stavbu. Jako každá firma, která chce uspět, stále zdokonaluje a rozšiřuje svůj sortiment výrobků i systém služeb pro zákazníky. Po dvou letech jsme si opět povídali s obchodním a marketingovým ředitelem Ing. Janem Kramplem.

V  našem časopise jsme si naposledy povídali před více než dvěma roky, na jaře 2010 (viz Realizace staveb 3/2010, Profil výrobce, str. 12). Jaké změny přinesly firmě poslední dva roky?
Bohužel dále pokračuje proces ekonomické recese, kdy z trhu odchází řada menších firem, a to jak na straně výrobců, tak i odběratelů. Uplynulé dva roky byly ve znamení velmi tvrdého konkurenčního prostředí a zároveň velkého tlaku na zdokonalování výrobků a zlepšování služeb. Mnoho firem zastavilo další rozvoj nebo snížilo investice. My se rozhodli jít opačnou cestou a myslím, že jsme udělali dobře.

Každá firma se v dnešní době snaží nabízet neustále rozmanitější a propracovanější produkty a služby. Jak je na tom v tomto ohledu firma HELUZ? Přišli jste na trh s nějakými novinkami, které vám pomáhají lépe se prosazovat v konkurenčním prostředí?
Během těchto dvou let jsme přišli s významnými inovacemi, které zásadně mění možnosti použití cihel. V loňském roce se nám podařilo udělat velký skok dopředu tím, že jsme nabídli výrobek, který posunuje hodnotu součinitele prostupu tepla dosaženého u jednovrstvého cihelného zdiva na 0,11 W/(m2 . K). Hlavní roli zde hraje produktová řada cihelných bloků s integrovanou polystyrenovou izolací HELUZ Family 2in1, která umožňuje výstavbu nízko­energetických a pasivních domů z cihelného materiálu běžnou stavební technologií. Inovovali jsme i systém roletového a žaluziového překladu, představili jsme tři nové komínové systémy, zimní malty a lepidla umožňující zdění při teplotách pod bodem mrazu a zaměřili jsme se i na rozšíření nabídky služeb. Nově navrhujeme a dodáváme výztuž do věnců a stropních konstrukcí, zajišťujeme dodávku stropních panelů i s pokládkou v ČR i v zahraničí. Vyvinuli jsme nové programy pro statické posouzení zdiva a návrhy komínů, vydali jsme novou příručku řešení detailů s ohledem na minimalizaci tepelných mostů ve zdivu z cihel Family.

V roce 2011 jste koupili cihelnu v Kryrech na Lounsku. Proč zrovna tam? Na výrobu čeho se tato vaše nová provozovna zaměří?
Posílení své pozice v západních Čechách, kde jsme doposud nevlastnili žádnou výrobní kapacitu, jsme plánovali dlouhodobě. Koupě cihelny v Kryrech posunula naši působnost blíže k tomuto regionu. Cihelna v současnosti funguje jako distribuční sklad, ale připravujeme rekonstrukci výrobní linky. Předpokládáme, že v průběhu dvou let zde budeme vyrábět náš kompletní sortiment cihel.

Různé druhy cihel, cihelných bloků, keramické stropy a překlady, cihelné komíny a další výrobky vyrábíte nyní ve třech lokalitách a osmi výrobních provozech. Máte dostatečný odbyt svých produktů?

Díky tomu, že neustále sledujeme stavební trh, reagujeme na jeho potřeby a pracujeme na inovacích i na zlepšení služeb, standardně prodáváme celou naši výrobní kapacitu v rámci jednoho roku. V případě některých produktů jsme z důvodu velkého zájmu museli výrobu dokonce zvyšovat.

Na svých webových stránkách uvádíte, že za rok vyrobíte cihly na přibližně 9 000 rodinných domů. Máte přehled, kolik rodinných domů z cihel a cihelných bloků z vaší produkce se u nás za rok skutečně postaví? A kolik se jich postaví za našimi hranicemi? Jste s tímto stavem spokojeni?
Pro český trh je určeno zhruba 83 % produkce, odhadem se v ČR tedy postaví z našeho materiálu na sedm a půl tisíce rodinných domů. Na Slovensko míří okolo 13 %, do Rakouska pak 3 %. Zbylý export jde do Polska, Maďarska a Ruska. Obrat za rok 2011 dosahuje cca 1,5 miliardy, oproti roku 2010 jsme jej zvýšili o 15 %. Spokojeni jsme i s exportem, s podobným rozsahem počítáme i v dalších letech.

Nabízíte zákazníkům nějaké typové domy? S jakými architekty na projektech těchto rodinných domů spolupracujete? Máte nějaké své dvorní architekty, kteří například přizpůsobí typový projekt zákazníkovi na míru?
Nabízíme více než 1 100 řešení typových projektů rodinných domů navržených v systému HELUZ. Jsou obsaženy v katalozích firem Artinex, Erlis, Euroline, Wranders, které také tyto projekty podle požadavků zákazníka přizpůsobí na míru. Tím, že se jedná o typové projekty, je samozřejmě dán možný rozsah úprav. My sami prodáváme dva naše vlastní projekty pasivních rodinných domů: HELUZ Hit a HELUZ Pohoda. Přehled všech těchto projektů najdete na našich webových stránkách.  

Můžete nám přiblížit projekt výstavby tzv. experimentálního domu budoucnosti v Českých Budějovicích? Co si od takového projektu slibujete? Jakou úlohu bude plnit?
Vzorový pasivní cihlový rodinný dům bude postaven podle projektu navrženého ve spolupráci s pražským ČVUT. Lidé se zde mohou prakticky na vlastní oči seznámit s průběhem výstavby, použitými materiály a technologiemi. Cílem projektu je testování možností tepelnětechnických vlastností cihelných materiálů v kombinaci s používanými technologiemi pro domy s nízkou energetickou náročností v praxi. Projekt je realizován za finanční podpory z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Z jakých referenčních staveb, které se podařilo z cihel vaší výroby v poslední době postavit, máte největší radost? Co byste rádi v Česku postavili?

Máme radost především z toho, že se developeři začali zaměřovat nejen na cenu, ale i na kvalitu použitého materiálu. Stále ve větší míře se naše produkty mimo rodinných domů uplatňují i při výstavbě bytových domů a občanských staveb, například nemocnic, domů pro seniory a škol. Zmínil bych zde například novou budovu FA ČVUT v Praze, dokončenou v loňském roce, dále výstavbu brněnského technologického parku VUT FEKT a výzkumné kliniky ICRC v areálu brněnské Nemocnice u sv. Anny, z těch ne zcela typických, zato mediálně atraktivních staveb pak pavilon goril v Zoo Dvůr Králové.

Co vám v dnešních dnech z pohledu výrobce cihel nejvíce vadí na stavebním trhu? Co byste rádi změnili?
Vzhledem k ekonomické situaci je bohužel většina stavebních materiálů často sledována především z pohledu ceny na úkor dalších vlastností důležitých pro zajištění úspor nákladů na vytápění, bezpečného bydlení a kvalitního vnitřního prostředí. Stavebníci a projektanti by se však měli více zaměřit na tepelněizolační a akustické vlastnosti, pevnost, požární odolnost, životnost, akumulaci tepla, nízký difuzní odpor, optimální iontové a odérové mikroklima. Tedy na vlastnosti, které zajistí dlouhodobě bezpečné a příjemné bydlení a uspoří další náklady.

Úspěchy jsou příjemné, ale zároveň také zavazující. Jak se vypořádáváte s tím, abyste neusnuli na vavřínech?
Úspěch je příjemnou odměnou, neočekáváme ho však automaticky, dobře víme, že k jeho dosažení je potřeba velkého množství práce, času a v neposlední řadě i peněz. Dosažená ocenění a zájem o náš materiál jsou pro nás samozřejmě motivující. Pracujeme paralelně na vývoji více produktů, přičemž některé jsou ve fázi vzniku prvotní myšlenky a jiné již ve fázi zkoušek. Vývoj jde neustále kupředu, nemáme čas usínat na vavřínech.

Cihla – tepelněizolační cihla – broušená cihla – broušená tepelněizolační cihla – cihla s integrovanou tepelnou izolací… Jaký typ cihly bude následovat? Kam směřuje další vývoj, dá se ještě vůbec posunout někam dál?
Vývoj jde kupředu poměrně rychle a objem znalostí, kterými lidstvo disponuje, se neustále zvětšuje. To platí i pro oblast stavebnictví – vývoj nových materiálů a technologií rozhodně nekončí. Cihly budou i nadále plnit funkci nosného stavebního prvku a nově zároveň i funkci tepelné izolace. V následujících letech bude kladen důraz na hygienická a zdravotní hlediska (například zvýšení požadavků na akustiku) a bude zohledněn celý životní cyklus výrobku. Tyto nové požadavky ovlivní nejen produkt samotný, ale i stavební konstrukce jako celek.  

Jaký by měl být rok 2012, aby byl z pohledu firmy HELUZ úspěšný?
Naším cílem je prodat plnou produkci a dosáhnout přitom zisku nutného pro další rozvoj společnosti. Rádi bychom dokončili všechny probíhající investiční akce zaměřené zejména na rozšíření výroby cihelných bloků s integrovanou izolací Family 2in1. Úspěchem bude, když se nám podaří seznámit širokou veřejnost s výhodami tohoto nového produktu, a tím umožnit výstavbu nízkoenergetických, pasivních a nákladově optimálních staveb v co nejširším měřítku. 

Rozhovor připravila Jitka Kulhánková