Práce a dni
Přizpůsobit někdejší venkovský statek současným životním potřebám znamená porozumět nejen historii domu, ale i současnosti. Architekti manželé Bezpalcovi stáli před nelehkým úkolem podřídit někdejší zemědělské funkce současným požadavkům na celoroční bydlení. Projevili přitom vytříbený sluch pro změněný rytmus toho, čemu Hésiodos říkal práce a dni.
Život na venkovském statku nebyl ani bukolikou, ani pastorální idylou. To nám ukazuje zcela zřetelně dispoziční struktura tohoto bývalého selského stavení, respektive převaha hospodářských funkcí objektu nad obytnými částmi. Architekti manželé Bezpalcovi tento poměr obrátili, či spíše hospodářskou funkci téměř potlačili. Dům už neslouží naplňování
přírodně zakotveného demografického pohybu od generace ke generaci, ale je místem generačně ohraničeného bydlení. Dnešní návrat k venkovskému bydlení vychází vstříc potřebě vazby k místu.

Zatímco venkovský stavitel většinou sázel na spolupráci s přírodou a využíval svých intuitivních znalostí přírodních zákonitostí, dnešní obyvatelé venkova jsou již srostlí s technikou. Strojní odvětrávání vlhkosti z podlahy v menší ze stodol je jistým kompromisem. Předností rekonstrukce je maximální přihlédnutí k tradičním stavebním technikám. To ovšem nevylučuje použití stavebnin na venkově zcela netradičních, to znamená monolitického betonu či válcované oceli všude tam, kde bylo třeba zesílit nosné prvky stavby. Předezdění hlavního průčelí z očištěných původních cihel stejně jako použití původních kamenů k pokrytí dlažby jen podtrhuje snahu obou autorů vyhnout se patoekologii venkova, jak říkal trendům přizpůsobení venkova městu sociální ekolog Bohuslav Blažek.

Architekti manželé Bezpalcovi se rozhodli pro složitější cestu, byť celek vyznívá působivou prostotou. Pojali dům jako palimpsest. Představitelé vídeňské školy i jejich pražští následovníci, jejichž vliv je dodnes patrný i v současné památkářské praxi, vycházeli z mylného předpokladu, že minulost se ukládá v reprezentativních vrstvách. Jenže historické vrstvy se neukládají reprezentativně. Jejich ukládání neřídí nějaký účel vybírající vždy to nejlepší a nejreprezentativnější, ale o tom, co zůstane zachováno příštím generacím, rozhoduje vrtkavá náhoda.

Současný způsob života překryl ten, jemuž bylo na míru ušito původní stavení. Architekti manželé Bezpalcovi přihlédli k funkčním stopám minulých způsobů života a svou současnou šlépěj zanechali na domě dostatečně důrazně jako výraz soudobých způsobů stavění i přemýšlení o architektuře a zároveň nenápadně jako výraz respektu k historické paměti domu. Tento dvojí akord důrazu a potlačení je důkazem toho, že nové může být starým a staré zase novým.
Řezy

Místo: Hronětice
Projektant: Architekti Bezpalcovi, stavební část ing. Jaroslava Pozníčková
Zajímavosti stavby: spřažený dřevo-betonový strop nad přízemím bez vnitřních podpor, trvalé strojní odvětrávání vlhkosti pod podlahou stodůlky
Konstrukční řešení: tradiční technologieMateriály: monolitický beton, zdivo, masivní dřevo, válcovaná ocel, kámen
Zdivo: nosné obvodové Porotherm, předezdívka hlavního průčelí – znovu použité očištěné cihly z původního stavení
Omítky: vnější jednovrstvá lžicí z ruky hlazená; vnitřní dvouvrstvá štuková
Okna: dřevěná špaletová, trojí zasklení
Dveře: dřevěné výplňové v obložkových zárubních
Podlahy: dub – prkna a vlysy, kamenné dlažby, částečně znovu použitý kámen z původního stavení
Nábytek: volný nábytek vybral klient
Dodavatel a subdodavatelé prací, technologií, materiálů a vnitřního vybavení: hlavní dodavatel Kouřík a Otta – Nymburk, mistr pan Gvozdek;
Okna a dveře: Truhlářství KLIH Konstantinovy Lázně;
Vestavěné skříně: Portikus Dobruška;
Knihovna: Jambor, Brno;
Kachlová kamna: Josef Hájíček, Sklenné;
Dřevěné podlahy: Igor Brezovar;
Kamenné podlahy: Stonetrade;
Točité schodiště: Tomáš Kučera – umělecké kovářství a zámečnictví





