Concordia Design Wrocław. Renovovaná budova se stala středobodem ostrova

Takto vypadá nejlepší administrativní budova za uplynulý rok. Tedy alespoň podle prestižního webového blogu ArchDaily, který každoročně uděluje cenu ve čtrnácti kategoriích. Concordia Design Wrocław však nejsou jen kanceláře, ale i restaurace, kavárny či místo na společenské události. Za návrhem stojí holandská architektonická kancelář MVRDV, která patří k nejvlivnějším studiům současnosti.

Ostrov Słodowa v centru polského města Vratislavi má složitou, ale významnou historii. Budova z devatenáctého století v jeho středu zůstala jedinou, která přežila devastující pustošení města během druhé světové války, ale ostrov se stal důležitým místem pokrokové mládeže a jejího dynamického myšlení s inspirativní komunitní kulturou.

„Cílem našeho projektu bylo respektovat obě tyto vlastnosti lokality a výsledkem je budova bez ‚zadního prostoru‘, která se otevírá k návštěvníkům v obou směrech,“ přibližuje architektka Nathalie de Vries, spoluzakladatelka a partnerka studia MVRDV.

„Tuto zákonem chráněnou budovu jsme renovovali a rozšířili o moderní přístavbu, přičemž jsme zachovali fasádu existující historické budovy. Naší snahou bylo vytvořit ústřední místo pro sousední park, které by zároveň zvýšilo zážitek z pobytu návštěvníků ostrova.“

03 DJI 0151
shutterstock 1771247111 min
01 JKS1164
FOTO2 © Juliusz Sokołowski min
Concordia Hub section AA
Concordia Hub Plan 01
Concordia Design Wroclaw by mode lina 14

Jedním z nejzajímavějších aspektů více než půlmiliónového města Vratislavi je rušný veřejný život a aktivní využití nábřeží u řeky Odry. A srdcem veřejné aktivity je potom ostrov Słodowa, který se tak stává fascinujícím místem,“ dodává Nathalie de Vries.

„Chtěli jsme, aby náš projekt kombinoval historickou strukturu, živou směs kreativních firem a nové atrakce, které působí ve veřejném prostoru ostrova – zdůrazňují jeho atraktivitu a stávají se i turistickým magnetem celého města.“

Dualita přechodu a času

Nathalie de Vries při významové interpretaci objektu a jeho otevřenosti dokonce uvádí římského boha Januse, který byl patronem všeho začínajícího, ochráncem dveří, bran a přechodů, ale i času. K lidem byl Janus přívětivý: jeho symbolem byla brána a klíč. Byl zobrazován se dvěma tvářemi tak, že se zároveň díval dopředu i dozadu.

Dualita tohoto starořímského božstva také ovlivnila design objektu. Jeho forma a vnitřní uspořádání vykazují určitou symetrii, u vstupů na každém konci budovy jsou stupňovité dutiny s trojitou výškou. V této symetrii však existují jasné rozdíly mezi zrenovovanou historickou částí objektu se zachovanou fasádou původní budovy a novou přístavbou.

Foto3© Juliusz Sokołowski min
Přístavba respektuje historickou budovu a pokračuje ve střešní linii. | Zdroj: Juliusz Sokołowski

V této „historické“ části je ve vstupním prostoru kavárna a odkryté cihlové stěny z původní budovy. Moderní přístavba budovy je zase otočena do parku a nachází se v ní restaurační hala s vysokým stropem. „Tato moderní strana by měla odrážet energii, kterou parku dodávají mladí lidé ve městě,“ pokračuje Nathalie de Vries. Také proto je průhledná, moderní a lákavá.

S tříposchoďovou skleněnou stěnou otevírající se do parku odhaluje velkorozměrnou nástěnnou malbu polské umělkyně Alicje Białé. Jejím tématem je zpomalení tempa „nervózního“ života, úcta ke každodennímu životu a kontakt s přírodou.

Realistické postavy jsou zobrazeny zároveň s imaginárními bytostmi. Přístavba respektuje historickou budovu a pokračuje ve střešní linii. Okenní otvory v prodloužení se shodují s otvory na historické fasádě, a jak pokračují k „neformálnějšímu“ konci budovy, jsou širší a průhlednější.

FOTO © Juliusz Sokołowski min
V restaurační části je velkorozměrná nástěnná malba polské umělkyně Alicje Białé. | Zdroj: Juliusz Sokołowski

Vedle kavárny a restaurační haly se nacházejí kancelářské „coworkingové“ prostory s plochou čtyř a půl tisíce čtverečních metrů, přičemž v nejvyšším poschodí je venkovní terasa. Ze všech stran je chráněna zasklenými stěnami a poskytuje příjemný výhled na město.

A co investor? „Spolu se studiem MVRDV jsme chtěli vytvořit demokratický prostor, který by integroval různé skupiny obyvatel,“ říká Ewa Voelkel-Krokowicz, generální ředitelka společnosti Concordia Design. „Snažili jsme se pochopit jedinečný charakter místa, jeho historii a potenciál. Své místo zde najdou tvořivé komunity i začínající podnikatelé se svými projekty. Ale i každý, kdo chce trávit volný čas v kvalitně navrženém prostoru a nacházet zajímavé podněty. Od začátku jsme chtěli, aby byl ostrov Słodowa otevřený. A Concordia má šanci spojit tento potenciál s novými potřebami a přilákat nové lidi.“

CONCORDIA DESIGN WROCŁAW

Místo: Vratislav, Polsko
Klient: Concordia Design
Architekt: MVRDV (Winy Maas, Jacob van Rijs, Nathalie de Vries)
Lokální architekt: Q2 (Maciej Janczyk, Marcin Kucharski)
Realizace: 2018 – 2020
Podlažní plocha: 7 000 m2

Ľudovít Petránský