Přestavba kláštera na Mandarin Oriental Hotel
Rekonstrukce a dostavba bývalého areálu magdalenitek získala v roce 2007 titul Stavba roku. Respektuje a zároveň plynule navazuje na předešlé etapy stavebního vývoje. Nově dostavované části jsou jasně odlišitelné od historických fází. Přitom mají svůj specifický výraz. Jednoduchá čistá geometrie z exteriéru působí až klášterně střídmě. Použití materiálu a zpracování detailů vyvolává především v interiéru dojem výjimečnosti a luxusu. Dostavba areálu nevytváří homogenní celek, ale podtrhuje heterogenitu areálu danou pestrým architektonickým vývojem. Vcelku působí jednotně, nepodbízivě.
Areál bývalých klášterních budov je ohraničen ulicemi Hellichovou, Nebovidskou, Harantovou a Karmelitskou. Soubor nesourodých budov s ústředními objekty čp. 459 a čp. 387 vznikl raně barokní přestavbou ze starších renezančních pražských domů. V severozápadním okraji své plochy zahrnuje v jádru někdejší zástavbu bývalého kláštera bílých sester magdalenitek, později přetvořeného na dominikánský klášter, zrušený na konci 18. století. V jeho stěnách jsou ukryty obvodové zdi původního nedochovaného kostela sv. Máří Magdaleny. Uvnitř objektu čp. 459 se v jádru dochoval pozdně gotický třípodlažní věžový dům. Od konce 70. let 19. století do 90. let 20. století v klášterním areálu sídlila Státní tiskárna cenin. Komplex budov je zapsán v Ústředním seznamu památek pod čp. 387 jako kulturní památka a zároveň je součástí Pražské památkové rezervace.
V historické zástavbě se tento zprvu nenápadný sakrální areál, obehnaný vysokou barokní zdí, otvírá hlavní vstupní branou v nároží při křížení ulic Nebovidské a Harantovy. Hlavní brána sloužící zároveň jako vjezd je sice nepůvodní, svým stylem ale zcela zapadá do kontextu ostatních vstupů. V celkové přestavbě je ne zcela běžným příkladem, kdy se u nových prvků přistoupilo ke zhotovování historických kopií. Zopakování výrazu původních bran u hlavního vstupu bylo v kompozici autentické barokní zdi jediným esteticky přípustným řešením. Přenesením veškeré provozní zátěže na nepůvodní vstupní bránu bylo zmírněno opotřebovávání původních vstupů.


Při vstupu zaujme nejvýraznější část celkové kompozice – vchod s masivní železobetonovou markýzou. Jednotlivá nádvoří od sebe dělí zeď s kamenným obkladem z božanovského pískovce, který ladí s charakterem historických průčelí. U historických fasád byly ponechány stopy různých fází přestaveb. Ve výrazu dostavovaných částí byly vybrány mírně nesourodé výrazové prostředky. Nestejné výškové úrovně nových objektů a přilehlých zpevněných ploch, různé druhy obkladů, rozehranost fasád a jejich výplňových prvků, doplňují stylově heterogenní areál, jenž je pestrou mozaikou stavebního vývoje od středověku až po 21. století. Vtipným detailem u severního a západního křídla, přistavěných k ambitu, je členění oken do tvaru kříže, evokující křížovou chodbu. Dvorní fasáda původního severního křídla při Hellichově ulici je plně zachována včetně nástavby patra s dekorativními vikýři z 20. let 20. století. Pozitivem je absence výrazných reklamních prvků, které by v kompozici klášterních budov působily nepatřičně.

Hotelový komplex postupně vznikal od února 2004 až do července roku 2006. Rekonstrukce a dostavba areálu na hotel je zdařilým příkladem, kdy vedle sebe mohou v symbióze existovat historické a novodobé stavby, aniž by byl narušen celistvý dojem z klášterního areálu. Pro sakrální komplex, který byl v průběhu staletí v mnoha fázích postupně dostavován a přestavován, je tato dostavba další plnohodnotnou stavební etapou, která by zasloužila respekt dalších generací.
Miroslava Lacinová, s využitím podkladů Atelieru Dům a Město
Foto: Ondřej Polák
Autorka pracuje v Národním památkovém ústavu.
Poznámka:
Magdalenitky – celým názvem Sestry pokání svaté Marie Magdaleny byly pro svůj hábit nazývány „bílé paní“.






