Dovedete si představit hranaté srdce?
Galerie(1)

Dovedete si představit hranaté srdce?

Stejně jako v ostatních oblastech designu, i ve vybavení koupelen se trendy mění s každou sezónou. Vedle módních a nepraktických výstřelků, které brzo zanikají, přežívají jen promyšlená a uživatelsky příjemná řešení. O tom jaká to jsou a jak úzké může být spojení designu koupelen a automobilů jsme si povídali s Janem Dědkem, senior designerem rakouského studia Storz, které letos  pro značku RAVAK připravilo inovaci jedné z nejúspěšnějších van - LoveStory II.

Jaké vidíte aktuální trendy v designu van?

Osobně se dívám na trend van ze dvou pohledů. Prvním z nich jsou tvary. Jedná se o kombinaci velice ostrých hran na vnějších stranách v kombinaci se zaoblenými organickými tvary uvnitř. Je to velmi minimalistické a čisté, tvoří to zajímavou a příjemnou harmonii. Tohoto aktuálního trendu jsme se drželi při vývoji vaší nové vany LoveStory II. Uvnitř jsme znovu okopírovali nenahraditelný tvar srdce, ale vnější linie jsme zjednodušili, očistili a posunuli k modernímu jednoduchému výrazu.

Druhým směrem, kudy se vydává současný design, jsou podle mě inovace jako například způsoby osvětlení (různé průsvitné plochy a ne jen bodová světla) nebo řešení přívodu vody (bez baterií, sifonem a podobně). Jsem rád, že v tomto směru jsme předběhli dobu, když jsme v roce 2005 vyvíjeli vanu You a zabudovali jsme do ní napouštění zpod podhlavníku v oblasti bederní páteře. Tento směr se v designu neustále rozvíjí, protože kromě estetiky má i své praktické benefity.

Pocházíte z Čech, studoval jste automobilový design v Anglii a pracujete v rakouském studiu. Vidíte nějaké rozdíly ve vybavení koupelen u nás a ve světě?
Koupelny stále zůstávají velice intimní oblastí. Běžnou koupelnu si každý řeší podle svého individuálního vkusu, a ten bývá jen okrajově ovlivněn trendem. U nás v rakouských horách teď vnímám převahu retro stylu. Větší koupelny, hodně starého dřeva, jako z nějakého rozebraného seníku. To vše ale kombinováno s moderními prvky, vanami a umyvadly, takže výsledný eklektický efekt skvěle zapadá do našeho regionu (Pinzgau kolem Zell am See).

Studio Design Storz se etablovalo hlavně na poli automobilového designu. Máte za sebou zakázky pro značky jako je Volvo, BMW, Porsche, Audi… Vidíte nějaké paralely mezi vývojem aut a koupelnového vybavení?
Ano, samozřejmě, jsou zde souvislosti. Naše zaměření na design aut je pro nás velkým přínosem a lze velice dobře aplikovat na ostatní produkty. V první řadě se jedná o správné proporce a zpracování ploch. A samozřejmě jde i o ergonomii, jaký máte v koupelně nebo v interiéru auta pocit. Velkou výzvou pro nás je zamýšlet se nad koupelnovými produkty tak, aby pasovaly co nejvíce typům uživatelů. Třeba u van je to stejně jako u automobilů, musí se do nich bezpečně a příjemně vejít dvoumetrový dlouhán stejně jako drobná asiatka.



To jste bezezbytku naplnili u naší vany You. A které odvětví se podle vás rozvíjí rychleji – automobilový design nebo design koupelen?

Spíš automobilový průmysl. Je více propracovaný, finanční prostředky, které do něj směřují, jsou podstatně vyšší. Koupelnový design si podle mě nevede špatně, jen by mohl mít více konceptů, chybí mu vize, jak by mohla vypadat koupelna budoucnosti řekněme za deset dvacet let, v čem by mohla být lepší a jak by ji mohl člověk lépe využívat.

RAVAK je jediná firma v Čechách, se kterou ve studiu Design Storz spolupracujete. Vyvíjíte pro nás vany. Která vana z vaší produkce vám přijde nejvíc výjimečná?
Z hlediska praktičnosti se mi líbí vany XXL a You. Díky organickým tvarům, které umí hýčkat každého uživatele, jsem si oblíbil vaši vanu Avocado a nově LoveStory II.

Inovovaná vana LoveStory II je typická svými oblými vnitřními tvary, emotivním designem. Trochu tím vybočuje ze současného proudu purismu a jasně definovaných hran. Proč jste zvolili tento přístup?
Máte pravdu, současný trend jde spíš cestou úsporných a ostřejších tvarů. Ale dovedete si představit hranaté srdce? LoveStory má svou historii. První model jsme pro vás vyvinuli už v roce 2002 a ve své době se stal doslova ikonou nejen vaší produkce, ale i celého trhu s vanami. Proto jsme znovu z tohoto emotivního designu vyšli a zachovali jej na dně vany tak, aby i nová LoveStory II zůstala zaměřená na romantiku a tělesný kontakt dvou osob vedle sebe. Je to vana pro milence, pro každého, kdo si chce užít tělesný kontakt s partnerem. Zároveň jsme ji ale očistili a zjednodušili jsme její linie. U všech výrobků se snažíme o čisté tvary a jasný design language.

Jak dlouho trvá vývoj designu takové vany?
Má více etap. Nejprve jsme začali workshopem, kde jsme dolaďovali vaše přání zadavatele spolu s našimi prvními myšlenkami.

Potom přišla fáze kreativní, hodne se skicovalo a následně proběhla prezentace, ze které vzešli tři favorité. Ty jsme potom dále dolaďovali a na dalším setkání jsme z nich vybrali jednu variantu.Tento proces trval zhruba 3-4 týdny a pracovali na něm 2-3 designéři.

Dále se 2-3 týdny pokračovalo v softwaru CAD na virtuálním modelu.
Komunikace byla intenzivnější tak, aby byly obě strany s výsledkem spokojené. Vývojová část se přesunula už do Příbrami, vznikl první model a my jsme jezdili na  konzultace a připomínky tak, aby byl design dotažen opravdu do konce.

Která zakázka byla pro vás/studio Design Storz zatím v historii nejprestižnější? Pro kterou značku?
To je těžké hodnotit, každý projekt je něčím výjimečný a studio už funguje 30 let. K těm největším patří například jachta pro firmu Schoechl nebo traktory Lindner. Spoustu projektů děláme pro automobilové firmy nebo  například pro firmu Mindset,  kde jsme se podíleli na vývoji elektromobilu až po model v měřítku 1:1. Naopak ty nejmenší jsou asi  kartáčky pro firmu Colgate.

Která zakázka byla nejsložitější?
Někdy zjistíte, že i tak banální zakázka, jako je například  kontejner na odpadky, je složitější než design exteriéru auta…

Děkuji za rozhovor

Jana Šlefrová
Foto a vizualizace: Studio Design Storz