Testovací povrch se třemi různými druhy asfaltu

Vídeň testuje asfalt, který pomáhá ochlazovat město

Rostoucí letní teploty a vznik tzv. městských tepelných ostrovů vedou evropská města k hledání nových způsobů, jak zmírnit dopady klimatických změn v zastavěném prostředí. Rakouská metropole se v tomto ohledu rozhodla ověřit potenciál inovativních asfaltových směsí. Na jaře 2025 spustila tříletý pilotní projekt, během něhož na cyklostezce u řeky Liesingbach ve 23. vídeňském obvodu testuje čtyři druhy asfaltu s různými vlastnostmi.

Kromě klasického asfaltu zahrnuje testovací úsek i tři tzv. cool pavements, tedy povrchy navržené tak, aby se při vysokých teplotách méně zahřívaly. Cílem projektu je zjistit, jak různé materiály ovlivňují teplotní a vlhkostní poměry v okolí a zda mohou přispět k lepšímu mikroklimatu ve městě.

Méně horka a lepší vsakování vody

Tradiční asfalt má dvě hlavní nevýhody: rychle se zahřívá a neumožňuje vsakování dešťové vody, což přispívá ke vzniku přehřátých městských ploch. Alternativní směsi, které Vídeň nyní testuje, se proto liší barvou, typem kameniva nebo druhem pojiva a mají především poréznější strukturu. Díky ní voda snáze prosakuje do podloží a povrch se méně přehřívá.

„Dlouhodobě hledáme povrch, který bude pohodlný nejen pro cyklisty, ale i pro chodce, vozíčkáře nebo rodiče s kočárky. Zároveň by měl být šetrný k životnímu prostředí,“ uvedla vídeňská radní pro městské plánování Ulli Sima. Vývoj nových směsí probíhá ve spolupráci s Technickou univerzitou ve Vídni.

Senzory budou sledovat teplotu i vlhkost

Na testovacím úseku dlouhém 80 metrů město nainstalovalo senzory, které budou po dobu tří let sledovat teplotu a vlhkost. Výsledky by měly napovědět, jak různé typy asfaltu ovlivňují tepelné podmínky v ulicích. Pokud se některý z materiálů osvědčí, plánuje město jeho využití i na dalších veřejných místech.

„Chceme ukázat, že i výběrem vhodného povrchu lze přispět ke zlepšení městského klimatu,“ doplnil Wolfgang Ablinger z vídeňského magistrátu, oddělení pro správu a výstavbu komunikací (MA 28).