Výměna kabelů v tunelu Blanka potrvá přes osm měsíců

Výměna kabelů v tunelu Blanka potrvá přes osm měsíců

Objednávka a následná výměna vadných kabelů v tunelovém komplexu Blanka potrvá více než osm měsíců. Vyplývá to z harmonogramu, který vypracovali dodavatelé. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec. Kdy práce začnou a kdo je zaplatí, není jasné. Vedení Prahy se o tom s dodavateli pře. Zvažuje dokonce další arbitráž. Kvůli vodou poničeným technologiím musela Praha nedávno znovu odložit otevření problematické stavby. Tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, vyjde minimálně na 37 miliard korun.

„Dnešního dne jsme odevzdali předběžný podmíněný harmonogram výměny poškozených kabelů, který však předpokládá, že investor či správce stavby vydá k této výměně závazný pokyn,“ uvedl mluvčí. Harmonogram počítá s tím, že 50 dnů potrvá dodávka kabelů, zhruba 3,5 měsíce výměna a další tři měsíce zkoušky. Podle některých informací by práce mohly vyjít na stovky milionů až na miliardu korun. Záležet bude na tom, jakou variantu město zvolí. Možná je totiž pouhá výměna za stejný typ kabelů, nebo instalace proti vodě odolnější technologie.

Blanka měla být původně otevřena v roce 2011. Poté vedení města termín několikrát odložilo, mimo jiné na jaro loňského roku, poté na prosinec a naposledy chtěli politici slavnostně pásku přestřihnout letos v dubnu. Podle údajů od ČKD Praha DIZ se ale strategická dopravní stavba neotevře dříve než na konci letošního roku. Před zahájením výměny kabelů bude ale muset vedení Prahy a dodavatelé ještě vyjednat, kdo práce zaplatí.

Náměstek primátorky Petr Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škody za poničené kabely magistrát platit nehodlá. Primátorka minulý týden v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a mluvila o „zločinném spolčení“. Podle ní přehazuje jedna firma vinu na druhou.

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Práce provází řada problémů. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). A hrozí arbitráž s dodavatelem technologií.

Zdroj: ČTK

Ilustrační foto: Metrostav, a. s.