kamenolom těžba

Hrozí zastavení staveb? Kameniva a písku bude v některých regionech málo

Současná poptávka stavebních firem po kamenivu a štěrkopísku v Česku není v některých regionech plně pokryta. Zatímco společnost Heidelberg Materials tvrdí, že ve svých působištích zvládá poptávku uspokojit, firma Zepiko, která těží na jižní a střední Moravě, potvrzuje, že těžební společnosti často stanovují odběratelům kvóty na různé frakce kameniva.

Podle těžařů může v budoucnu kvůli složitému povolovacímu procesu a omezeným možnostem rozšiřování těžby vzniknout potřeba dovážet některé druhy surovin z větší vzdálenosti.

V oblasti jižně od Brna, v nivě řek Svratky a Jihlavy, probíhá intenzivní těžba štěrkopísku. Některé lomy jsou již rekultivované, jiné se těžaři snaží rozšiřovat nebo otevírat nové.

Těžba na jižní Moravě a výhled do budoucna

„V Jihomoravském kraji, kde provozujeme několik kamenolomů a štěrkopískoven, zatím nepociťujeme nedostatek zdrojů drceného ani těženého kameniva, a ani v nejbližší budoucnu jej s ohledem na množství těžebních lokalit nepředpokládáme. Nicméně není vyloučeno, že i zde v budoucnu bude nedostatek některých druhů či frakcí kameniva,“ uvedla mluvčí Heidelberg Materials Klára Šestáková.

Odlišný názor má generální ředitel Zepiko Zdeněk Ohniště. Podle něj se situace do budoucna zkomplikuje, a to zejména kvůli odporu veřejnosti vůči těžbě. „Lidé nechtějí v okolí svého bydliště žádnou těžbu.

Starostové obcí jsou pod tlakem nepovolovat těžbu na území obce a vytvářejí legislativní překážky, které v podstatě blokují budoucí těžbu. Velkou roli v tom hraje i cílené strašení obyvatel ohledně záplav nebo ohrožení kvality vody,“ uvedl Ohniště. Dodal, že stavební úřady často povolují stavby v chráněných ložiskových územích, čímž znemožňují budoucí využití nerostných zdrojů.

Doprava zvyšuje náklady i ekologickou zátěž

Podle Petra Duška, mluvčího společnosti České štěrkopísky, je problémem i doprava surovin na větší vzdálenosti, zejména tam, kde chybí místní lomy. „Na těžbě štěrkopísku je nejvíce neekologická především doprava,“ upozorňuje Dušek.

Při přesunu materiálu na desítky kilometrů roste nejen ekologická zátěž, ale i cena suroviny. Zejména Zlínský kraj je zásobován z jižní Moravy nebo ze Slovenska, surovina míří i na Vysočinu. Zepiko uvádí, že nejdelší dopravní vzdálenost činí 90 kilometrů, průměr u Heidelbergu je kolem 50 kilometrů.

Velké infrastrukturní stavby mohou poptávku zvýšit

Současná poptávka na jižní Moravě je podle těžařů relativně stabilní. Budoucí vývoj je nejistý zejména v oblasti bytové výstavby, nicméně infrastrukturní projekty mohou potřebu surovin výrazně navýšit. Patří mezi ně dostavba dálnic D52 a D55, nová komunikace I/73 z Brna na sever či výstavba vysokorychlostních tratí. Významným odběratelem bude také plánovaná dostavba elektrárny v Dukovanech.

Otevírání nových lomů je časově náročné a nové kapacity většinou nenahradí uzavřené provozy, které vyčerpaly ložiska. Podle odhadů geologů zůstane na jižní Moravě ve 30. letech z dnešních 17 pískoven méně než polovina.