SOU Plzeň

Zájem o studium oboru Pokrývač roste. Pomáhá i soukromý sektor

Partneři sekce:
  • Prefa

Atraktivitu řemeslných profesí pomáhá zvyšovat nejen fakt, že není nouze o zakázky, ale i nadstandardní výdělky. Proto se řada učňovských oborů vrací zpět na výsluní. Přispívá k tomu i zábavnější forma studia propojená s praxí. Učňové mají možnost „osahat si“ už během studií moderní výrobní technologie, nahlédnout přímo do výroby nebo se seznámit s prostředím realizačních firem a s průběhem zakázek.

Spolupráci s odbornými stavebními školami a učilišti se dlouhodobě věnuje i společnost BMI střešní a hydroizolační systémy, s.r.o., která vyrábí ucelený střešní systém pod značkou BRAMAC. Ten mimo samotných tašek zahrnuje i řadu propracovaných doplňků a příslušenství. Na podzim se tak studenti mohli seznámit více s problematikou střešních krytin, především pak s betonovými taškami s technologií STAR, která reprezentuje špičku v oblasti střešních krytin.

Na úspěšnou přednášku z listopadu 2023 bude v roce 2024 navazovat praktická část spolupráce. Pod dohledem odborníků ze společnosti BMI se studenti pustí do montáže systémové střechy s výrobky z portfolia značky BRAMAC. Celé praktikum bude také zaznamenáváno na video pro další studenty. Zástupce ředitele pro odborný výcvik Ing. Jiří Hájek potvrdil, že obdobná školení soukromých firem jsou pro studenty zpestřením výuky a přínosem pro jejich profesní vývoj.

Jaký je zájem o pokrývačskou profesi, kolik k vám ročně nastoupí studentů?
Zájem o obor pokrývač není adekvátní potřebě trhu. V minulých letech jsme neměli v oboru jediného žáka a v roce 2020 jsme tento obor doslova „resuscitovali“ z nuly. Začínali jsme se dvěma žáky po 4leté odmlce a v letošním školním roce již máme 12 učňů.

Máte tušení, jak jsou na tom ostatní školy?
V celé ČR bylo v roce 2023 na 6 školách (ve všech třech ročnících) 73 učňů v oboru pokrývač. V roce 2019/2020 se učilo jen 51 pokrývačů na 4 školách, takže se dá říci, že počty „pomalu“ rostou, ale je to dáno silnými populačními ročníky, které vycházejí ze ZŠ.

Jak je na tom obor ve srovnání s ostatními učebními obory?
Práce ve výškách a venku trochu odrazuje, svou roli určitě hraje i neznalost profese. Více lákají dílenské obory. V oboru truhlář máme celkem 104 studentů, na instalatéra se učí 89 učňů, v oboru zedník máme 66 žáků. U pokrývačů jde často o rodinnou tradici, které se předává z otce na syna.

SOU Plzeň
SOU Plzeň | Zdroj: BRAMAC

Jak je důležitá pro vaše učiliště spolupráce s výrobci v oblasti stavebnictví?
Díky spolupráci s firmami se naši žáci mohou seznámit a vyzkoušet nové technologie a systémová řešení, což je samozřejmě baví. V řadě z nich máme navíc umístěné žáky vyšších ročníků na odborném výcviku, takže se podílejí na zakázkách a mají možnost si řemeslo „osahat“ v reálu již při učení.

Jak si v tomto ohledu vede značka BRAMAC?
Značka BRAMAC je naším tradičním partnerem. V oboru si drží přední pozice i v oblasti inovací a technologického vývoje. Každý obor se posouvá dopředu a my, vyučující, ale i studenti musíme držet krok s dobou. Proto je spolupráce s takovou společností, jako je BMI, nejenom vítaná, ale i žádoucí. Na druhou stranu, může být participace firem na odborném výcviku oboustranně přínosná. Když se studenti naučí s moderními materiály pracovat už na škole, nebudou se bát je používat ve své profesní kariéře.