ASB Stavebnictví Stavební technika

Stavební technika

Partneři sekce:

Ford Trucks uvádí na trh limitovanou edici F-MAX Select v počtu 400 kusů pro evropský trh. Model F-MAX, oceněný v soutěži International Truck of the Year (ITOY) 2019, tak posouvá zážitek z jízdy na jedinečnou úroveň kombinací obohacených designových detailů s pokročilými technologiemi a pohodlím.

Realizace stavebního projektu je komplexem navzájem souvisejících činností a postupů a jejich efektivní koordinace je cestou k úspěchu. Jednou z takových cest je sdružování dodávek tak, aby maximum podpory stavby přicházelo od jednoho dodavatele. Na tyto potřeby stavebníků reaguje například společnost Doka, která nově nabízí komplexní systém lešení.

Zdicí robot od Wienerbergeru poprvé vyjel na reálnou stavbu. V Šumperku se podílí na výstavbě haly pro soukromého investora. Sériová výroba robotů začne během podzimu, příští rok si pak stavebníci budou moci pronajmout celkem sedm robotických pomocníků. Každý z nich zastane práci až pěti zedníků.

redakce -

Máte rádi stavební stroje? Je to váš „pracovní nástroj“? Nebo jen chcete vidět novinky, které společnost Liebherr - světový výrobce stavebních strojů má ve svém portfoliu?

Kolečko je neocenitelným společníkem pro práce nejen na stavbě, ale i třeba na zahradě. Při práci ovšem tento pomocník dostává poměrně zabrat, a proto je velmi důležitý správný výběr kolečka, které vydrží zátěž, pro kterou ho pořizujeme.

Eliška Hřebenářová -

Není ničím výjimečným, když ve vzduchu pracuje na jednom úkolu více dronů najednou – a to ať už se jedná o samostatně operující drony kontrolující nedostupná místa staveb nebo o roj. V každém případě existuje určité riziko, že do sebe drony mohou narazit. Aby se zabránilo těmto, často nákladným, haváriím, představili výzkumníci z MIT v roce 2020 systém nazvaný MADER.

Eliška Hřebenářová -

Firma Skanska za pomocí 3D tisku vytiskla v Praze místnost pro zázemí terasy bytového domu. Podle švédské stavební společnosti jde o první využití 3D tisku přímo na staveništi během výstavby bytových a komerčních budov. Místnost o rozměrech 2,1 metru na délku, 1,5 metru na šířku a 2,65 metru na výšku se tiskla přibližně dvě hodiny a vytvořena byla z běžně dostupného betonu.

Silniční fréza, která pracuje automaticky a je řízena pomocí informací z Digitálního modelu stavby (DiMS). To je další z možností, jak může využití metody BIM zefektivnit a zlepšit práci stavařů. Robotická fréza totiž může pracovat mnohem přesněji, a připravit tak lepší podmínky pro položení asfaltové vrstvy.

Bednění, které budeme rozebírat, se zpravidla skládá z formy a systémů, jež zajišťují jeho polohu i stabilitu. Formu bednění tvoří bednicí plášť, vnitřní výztuhy a vnější výztuhy. Polohu formy a její stabilitu zajišťuje opěrný systém a podpěrný systém. Na tomto místě se nebudeme podrobněji zabývat jednoúčelově zhotoveným dřevěným bedněním.

Pokračujeme sledováním míst s možností pádů z výšky na staveništích. Tentokrát se zaměříme na zemní a výkopové práce v prostoru oploceného staveniště. Zní to možná nelogicky, ale při zemních pracích prováděných v prostoru staveniště nám hrozí pád z výšky do výkopu. Přesněji bychom měli uvádět, že se jedná o pád do hloubky. Kromě toho můžeme být při hloubení zavaleni zeminou.

Za práci ve výšce lze považovat jakoukoliv činnost vykonávanou ve výšce větší než 1,5 m nad okolím, bez ohledu na její náplň a délku trvání. Od výšky 1,5 m nad okolní plochou je tedy vyžadována ochrana proti pádu. Na staveništi musí být zajištěna ochrana proti pádu u všech pracovišť nad vodou nebo nad jinými látkami, kde hrozí nebezpečí poškození zdraví, a to bez ohledu na výšku.