Historické budovy mají své unikátní kouzlo. Z hlediska údržby ale kladou na své majitele mnohem větší nároky než novostavby. Uzpůsobení dnešním požadavkům a standardům navíc vyžaduje specifické a mnohdy velmi nákladné stavební úpravy.
Stavebnictví
Hydroizolaci spodní stavby lze provést několika způsoby; všechny jsou více či méně funkční. Který z nich vybrat a který je tím nejlepším řešením, je složitá otázka, jejíž zodpovězení závisí na celé řadě kritérií. Tento článek přibližuje některá řešení, která se ve stavební praxi vyskytují, ale nejsou zcela známá a běžně používaná, ačkoli mají své uplatnění.
Nejrozšířenějším kolovým kloubovým nakladačům začaly zejména na menších stavbách konkurovat levnější nakladače řízené smykem. Vzhledem k relativně vyšší spotřebě nafty a jejím prudce rostoucím cenám hledají vývojová oddělení dominujících výrobců ještě efektivnější alternativu – například s řízenými nápravami. Nejnověji přecházejí větší nakladače i k telematické kontrole a řízení provozu.
Málem zapomenuté duté skleněné tvárnice se díky novým technologiím výroby i montáže znovu vracejí nejen do obvodových konstrukcí, ale i s vylepšeným reliéfem, barevností, a dokonce i ve svíticím provedení se s nimi dají dělat divy i v náročných interiérech.
Pokud se letos chystáte stavět, možná právě sháníte potřebný materiál. Výhodnou nabídku zdicích malt a lepidel z nového systému PROFIMIX může využít každý, kdo zvolil pro stavbu cihly, betonové bloky, pórobeton nebo vápenopískové zdivo.
Nový zimní stadion v Chomutově je součástí většího sportovního a kulturně-společenského centra postaveného v areálu bývalých kasáren. Celý projekt byl podporován z evropského fondu pro regionální rozvoj. Ačkoliv je areál zajímavý jak z architektonické, tak z konstrukční stránky, my zde podrobněji rozebereme moderní technologie, jimiž je stadion vybaven.
Při zakládání objektů v nevhodných základových poměrech je často uplatňována sanace zemin v podloží štěrkopískovými pilíři. Tato metoda má svoje opodstatnění při zakládání obchodních center, výrobních hal, skladů, velkoobjemových nádrží a při provádění dopravních staveb.
V rámci architektonické soutěže na projekt přemostění řeky Leamouth v Londýně byl vypracován návrh lávky pro pěší s rozpětím 105 m. Konstrukci lávky tvořil přímo pocházený půdorysně zakřivený tříkloubový oblouk s příčně zakřiveným parapatním průřezem. Protože ve spodní části oblouku bylo nutno navrhnout schody, byl pro handicapované navržen výtah. Boční stěny skořepiny byly odlehčeny elipsovitými otvory, které byly také navrženy ve spodní desce. Otvory byly kryty skleněnými panely. Vlastní konstrukci tvořil hliníkový rošt, který spolupůsobil s krycími hliníkovými plechy
Spotřeba tepla na vytápění vychází nejen z tepelné ztráty objektu, ale také z účinnosti zdroje vytápění, rozvodů a ze schopnosti otopné soustavy pracovat s vnitřními energetickými zisky. Přestože v letních měsících bojujeme spíše s problémem, jak se tepelných zisků zbavit, ve zbylém období bychom měli chtít tohoto „tepla zdarma“ využít co nejvíce.
Ostrava se může pochlubit unikátní budovou z pohledového betonu – Divadlem loutek, které přináší radost svým návštěvníkům a zároveň ozvláštňuje tvář města. Architektonické řešení nabízí u nás neobvyklý příklad řešení betonové konstrukce s využitím pohledových betonových zdí. Bonusem je orloj s pohyblivými loutkami a hvězdnou oblohou, který dominuje průčelí budovy.
Střecha by měla odolávat po dlouhé roky nejrůznějším vlivům povětrnosti. Střešní krytina, ale také tepelná izolace, musejí být proto odolné vůči horku, zimě, vlhkosti a náročným klimatickým podmínkám. Zvláštní pozornost při návrhu a realizaci proto patří celkové střešní skladbě z hlediska spolupůsobení různých funkčních vrstev.
V Národní knihovně ČR Klementinu byla předloni na jaře zahájena dlouho očekávaná revitalizace interiérů i střešního pláště. Pro zajištění bezpečných prací na střeše bylo na budovu instalováno závěsné konzolové lešení.
Každý bytový dům, který obsahuje místní zdroj tepla, tedy nejčastěji plynovou kotelnu nebo tepelné čerpadlo, vyžaduje pravidelnou kontrolu a servis. Běžná praxe je, že systém pravidelně kontroluje zaškolený soused, který v případě poruchy volá servisní firmu. V řadě případů si ale družstva nebo SVJ zpříjemňují život: jejich kotelny jsou monitorovány na dálku, takže servisní organizace se o poruše dozví dříve, než se výpadek stačí projevit na komfortu obyvatel, nebo dokonce než vlivem poruchy vzniknou další škody. Podívejme se, jak takový systém pro dálkový monitoring vypadá.
To, že se Evropa potýká se stále většími dopravními problémy, je zřejmý fakt. Se zvyšováním životní úrovně roste počet automobilů a rostou nároky na mobilitu. V březnu minulého roku vydala Evropská komise návrh Bílé knihy evropské dopravní politiky EU do roku 2050.
Zdicí systém KMB SENDWIX od společnosti KM Beta se uplatní nejen při stavbě tepelně úsporných, nízkoenergetických a pasivních domů, ale také při stavbě plotových zdí, sloupků a podezdívek či soklů v zahradách. Vápenopískové prvky SENDWIX doplňují plotové stříšky a hlavice ve tvaru střešní krytiny KM BETA.