Česká taška kráčí vpřed (profil společnosti KM Beta, a. s.)
Společnost KM Beta, a. s., v Hodoníně navázala na dlouholetou tradici výroby vápenopískových cihel a betonové střešní krytiny na jižní Moravě, která začala již v roce 1912. Závod v Bzenci – Přívoze vyrostl v blízkosti rozsáhlé lokality kvalitních vátých křemičitých písků se stejnou zrnitostí (Moravská Sahara) a dodnes slouží jako surovinový zdroj pro výrobu. Společnost a její aktivity nám představí obchodní ředitel, Ing. Jan Hruška.
Společnost KM Beta je známá hlavně jako výrobce betonové střešní krytiny a vápenopískových zdicích prvků. Jaké další aktivity společnost vyvíjí?
Pro nás jako výrobce obou zmiňovaných komodit veškeré další aktivity souvisejí právě s výrobou a prodejem těchto výrobků. Naše činnost směřuje k řešení otázek souvisejících se zabezpečením optimálních vstupních zdrojů, jejich zpracování do prvotřídního produktu a dále pak k logistice a péči o zákazníky. Naše společnost má celou republiku rozdělenou do jednotlivých regionů a v každém z nich působí příslušný regionální manažer, který úzce spolupracuje s našimi obchodními partnery, vyhledává obchodní příležitosti a společně s našimi partnery je pomáhá realizovat.
Úkolem pracovníků ve výrobních závodech je pak včas a v požadovaném termínu dodat zakázky na místo určení. Samozřejmostí je pro nás i následná poradenská činnost jak našim obchodním partnerům, tak i koncovým zákazníkům. Pro realizační firmy zabezpečujeme proškolení pro práci s našimi výrobky a každá firma, která je absolvuje, od nás obdrží certifikát způsobilosti, který ji opravňuje k instalaci našich systémů na stavbách. Tyto firmy mají pochopitelně i naši další nejširší podporu při servisu a další poradenské činnosti z naší strany.

To, co nás žene vpřed, je snaha uspět; tak tomu bylo v minulosti a bude tomu tak i v budoucnu. Chci tím říci, že pokud chuť a vůli být úspěšný vnímáme jako tlak, pak jsme pod tímto tlakem neustále a je na každém z nás, jak se s tím vyrovná. Mimo jiné nás tento tlak pohání neustále kupředu, a tak je vlastně ku prospěchu věci. To, že jsme stoprocentně česká společnost, nemá na naše směřování podstatný vliv.
Vždy se jedná o práci konkrétních lidí, kteří usilují o co největší úspěchy, a být na čele v oboru je vždy složité, ať už pracujete kdekoliv. To, že jsme česká firma, má určitou výhodu v tom, že jsme ve svých rozhodnutích poměrně operativní – jejich schvalování neprobíhá nijak složitými a dlouhými cestami, ale v podstatě v jedné kanceláři.
Pohybujete se ve vysoce konkurenčním prostředí; jaká je vaše strategie?
Konkurence je přirozeným prostředím a nevybavuji si obor (až na malé výjimky), ve kterém by konkurenční prostředí nefungovalo. Konkurenci vnímáme a respektujeme. Více nás ale zajímají naše výsledky a strategie, kterými se řídíme a které dlouhodobě vytyčujeme. Nezakrývám, že konkurence nás určitým způsobem žene vpřed. Být jedním z čelních představitelů v oboru stojí velké úsilí a ustrnout ve vývoji by mělo negativní dopady. Takže z obecného hlediska nás vlastně konkurence neustále motivuje a tlačí kupředu.

Z hlediska objemu je větší zájem o krytinu, její výhodou totiž je, že střechy se uplatňují nejenom u novostaveb, ale pochopitelně i u rekonstrukcí, a tak portfolio potencionálních klientů-zákazníků je širší než u zdicích materiálů. V současné době jsme rádi, že o naše výrobky zájem je a že navzdory poklesu poptávky v oboru naše produkty prodáváme.
Nedávno jste uvedli na trh nejužší vápenopískový zdicí prvek pro nosné stěny. Také uvádíte, že cílem společnosti je mimo jiné neustálá inovace. Kdo rozhoduje o tom, kterým směrem se bude váš výboj ubírat?
V dubnu na veletrhu v Brně jsme ukázali naši novinku – nosný prvek o tloušťce pouhých 175 mm. Díky této subtilní tloušťce zdi tak může zákazník získat navíc další vnitřní užitnou plochu. Doplnili a rozšířili jsme náš zdicí systém o další výrobek a zákazník má nyní možnost většího výběru. Co se týká toho, jakým směrem se vydáme – reagujeme na poptávku a situaci na trhu či trend vývoje všeobecně. Díky celému vedení společnosti a také díky tomu, že jsme česká firma, je pak rozhodování velmi rychlé a operativní. Mohl bych říci, že u nás je rozhodující tzv. týmový duch.

Naše výrobky, především systém vápenopískových cihel, je díky svým parametrům pro tento typ výstavby přímo určen. Výhoda systému spočívá v tom, že nosné zdi jsou jasně dané a hodnoty tepelněizolačních parametrů si zákazník volí podle vybrané tloušťky zateplení, tzn. od energeticky úsporných staveb přes nízkoenergetické až po pasivní domy.
V současnosti máme program KM Beta dům, kde ve spolupráci s renomovanými dodavateli projektů rodinných domů prezentujeme konkrétní typy domů pro tuto výstavbu. Klient zde navíc může jednoduše zjistit na základě zvolených parametrů stavby cenu stavby i její tepelněizolační vlastnosti. To vše najde na našich webových stránkách.

Soutěže vyhlašujeme každoročně a je to u nás již dlouholetá tradice. Pro realizační firmy máme soutěž s názvem Kamion plný Bety, pro projektanty a architekty soutěž Pohár plný vína a pro studenty zase Studentskou soutěž. Každoročně probíhá slavnostní vyhodnocení pro všechny zúčastněné s předáním hodnotných cen pro nejlepší.
Soutěže bereme jako zpestření spolupráce a další možnost realizovat nápady a nová řešení. Pochopitelně je v tom i určitá míra další propagace našich produktů, především nám však jde o navázání osobních kontaktů a vzájemné pomoci při další spolupráci. V letošním roce již soutěže probíhají a počítáme opět se slavnostním vyhlášení příštích ročníků v příjemném prostředí některého vinného sklípku na Jižní Moravě.
Rozhovor připravila J. Kulhánková
Foto: KM Beta, a. s.
Ing. Jan Hruška vystudoval ekonomickou fakultu (obor ekonomika průmyslu) na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě v Ostravě. Roku 1987 začal pracovat ve stavebnictví – v tehdejším národním podniku Hodonínské cihelny. Po privatizaci jednoho ze závodů HC v Bzenci – Přívoze na výrobu střešní krytiny a vápenopískových cihel nastoupil do vedení společnosti Kontakt Moravia, a. s., a poté KM Beta, a. s., na pozici ekonomického ředitele. Od roku 2003 zastává pozici obchodního ředitele. Ve volném čase se věnuje rodině, sportuje a rád jezdí na motorce.
Článek byl uveřejněn v časopisu Realizace staveb.




