shutterstock 141189550

Alespoň elektronizovat. Digitalizace stavebního řízení v Česku se opožďuje

Stavební řízení v České republice by se před digitalizací (DSŘ) mělo nejdříve elektronizovat. Digitalizace je totiž opožděná a není jisté, zda ji vláda do 1. července příštího roku zavede. To brzdí novelu stavebního zákona, jejíž je digitalizace součástí. Shodují se na tom oslovení analytici. Na tom, že DSŘ není dosud zavedená, mají podle nich svůj podíl všechny vlády včetně té současné.

„Domnívám se, že by se neměla odkládat účinnost nového stavebního zákona jen kvůli tomu, že se nestíhá zakázka na digitalizaci systému. Preferoval bych variantu, ve které se od ledna 2024 nechá naběhnout nový stavební zákon a pouze se odloží účinnost paragrafů, které se týkají digitalizace. Odložení by mělo trvat nejkratší možnou dobu, aby se DSŘ zavedla nejrychleji, jak jen to bude možné,“ uvedl ekonom a analytik BH Securities Štěpán Křeček, který je také poradcem premiéra Petra Fialy (ODS).

S tím souhlasí také ekonom banky Creditas Petr Dufek, podle kterého je složitost a délka stavebního řízení v Česku dlouhodobým problémem, který komplikuje nejenom samotnou výstavbu, ale i výsledné ceny realizovaných staveb.

Zrychlení, transparentnost

Cílem DSŘ podle ministerstva pro místní rozvoj je možnost podávat a podepisovat žádosti o stavební povolení přes formulář přímo v informačním systému ministerstva. Kromě zrychlení by digitalizace měla přispět také k transparentnosti a k zavedení protikorupčních kroků ve stavebním řízení.

V případě elektronizace stavebního řízení by byla možnost do systému pouze nahrávat naskenované papírové žádosti, které by si před schválením úředník vytisknul a podepsal. Tím by se omezil osobní kontakt na úřadě a částečně zrychlil celý proces povolování.

Novela stavebního zákona byla oddálena už dvakrát, přičemž původně měl být systém funkční letos v létě. Momentálně zakázku na zavedení stavebního informačního systému blokuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli námitkám společnosti System Servis. Podle firmy bylo výběrové řízení nestandardní.

Podle Křečka zpožďují DSŘ i zaměstnanci na úřadech. „Domnívám se, že nejmenší ochotu digitalizovat mají řadoví úředníci na stavebních úřadech, kteří v mnohých případech spíše vyhlíží vstup do důchodu než zavádění novinek,“ dodal.

Stát neumí poptat IT specialisty

Dalším důvodem pro opožděné zavádění DSŘ je podle ekonoma investiční skupiny Natland Petra Bartoně také to, že státní aparát není schopný efektivně poptávat IT specialisty. Ti raději pracují v soukromém sektoru, který se musí digitalizovat efektivněji, aby zůstal konkurenceschopný.

DSŘ v České republice se poprvé začalo řešit v roce 2011 za vlády Petra Nečase (ODS). První dokumentace pro to, k čemu a jakým způsobem by digitalizace měla sloužit, vznikla o dva roky později. V roce 2017 tehdejší ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO) navrhla úpravu stavební legislativy, která zahrnovala i digitalizaci stavebního procesu. Současná vláda namísto toho předložila vlastní novelu stavebního zákona, který by měl začít platit příští léto. Nyní má agendu na starost ministr pro místní rozvoj a místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti).