stavba dělník

Snad se bude rychleji povolovat, doufají stavbaři. Obor přesto čeká propad

Prodeje a výstavba nových bytů a domů v letošním roce zpomalí a důležité bude, aby stát udržel plánované výdaje do dopravních staveb. Stavbaři očekávají v letošním roce obecně mírný propad a doufají ve slibované zrychlení povolovacího procesu a jistoty investic v delším časovém horizontu, aby mohli efektivně dlouhodobě plánovat.

Stavebnictví se v roce 2023 dotkne ochlazení české ekonomiky započaté v loňském roce vysokou inflací, zdražováním stavebních materiálů, práce, energií i rostoucí hypotéky. „Doba bude složitá. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet z hlediska investičního apetitu veřejného sektoru, a uvidíme, zda se situace uklidní,“ řekl Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Pro dopravní stavby je důležitý Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má letos hospodařit se 150,9 miliardy korun. Ředitelství silnic a dálnic dostane 65,5 miliardy korun a Správa železnic 70,4 miliardy korun. Pro Ředitelství vodních cest rozpočet počítá s 1,15 miliardy korun. Další část peněz z fondu bude určená například na cyklostezky nebo zavádění dopravních technologií. SFDI pošle šest miliard korun na silnice nižších tříd, které spravují kraje.

Válka ovlivňuje hodně věcí

Podle mluvčí společnosti Strabag Edity Novotné je otázkou, zda stát nebude v průběhu roku krátit investiční rozpočty vzhledem k očekávanému tlaku na mandatorní výdaje plošného charakteru, třeba v souvislosti s řešením energetické krize.

„Zásadní tedy bude, aby vláda našla způsob financování dlouhodobě podfinancované výstavby infrastruktury,“ řekla. Ocenila, že současná vláda cestu hledá. Ať už se jedná o úvěr od Evropské investiční banky pro modernizaci české železniční sítě nebo o plány na zapojení soukromého financování v rámci projektů PPP, uvedla.

Roli ve stavebnictví bude nadále hrát i vývoj války na Ukrajině. „Očekáváme tak ochlazení ekonomiky, proto je pro nás prioritou udržet především zaměstnanost a stabilitu pro naše zaměstnance,“ uvedla firma Metrostav. Peter Markovič, generální ředitel Xella (výrobce Ytongu) pro ČR a Slovensko dodal, že nepřijde žádný dramatický propad, jen v jednotkách procent.

Očekávat se však dá další zdražování stavebních materiálů. Nejspíše dojde ke snížení zakázek u bytové a administrativní výstavby, což vedle rostoucích cen materiálů a energií způsobují i drahé hypotéky. „Významnější roli tak budou hrát rekonstrukce. Český bytový fond je pořád relativně zastaralý a lidé chtějí bydlet lépe a moderněji a financování rekonstrukce je z pohledu celkové investice dostupnější,“ řekl Markovič.

Digitalizace a snížení administrativy

Všichni se shodli, že je potřeba zrychlit stavební řízení, vyhlížejí digitalizaci a transparentnost procesů s cílem snížení celkové administrativy. Pozemní stavitelství by pomohl oživit pokles úrokových sazeb. Za rozhodující označili investiční kontinuitu a jistotu.

„Ať už ze soukromého nebo veřejného sektoru. Když se investice meziročně mění o desítky miliard, máme nedostatek, nebo naopak nadbytek kapacit. A to je vážný problém, vznikají náklady navíc. Stabilní finanční zdroj a plánování investic dlouho dopředu by nám významně pomohly,“ řekl Nouza.

Novotná připomněla ještě dlouhodobý problém, který je třeba řešit, a to je nedostatek kvalifikovaného personálu ve všech stavebních oborech. Od vyučených pracovníků až po vysokoškolsky vzdělané techniky. Pro zavádění nových technologií a proces digitalizace jsou přitom kvalifikovaní zaměstnanci zásadní a nezbytnou podmínkou, uvedla Novotná.

red