Dřevěný dvojdům na svahu
Galerie(4)

Dřevěný dvojdům na svahu

Partneři sekce:

Takhle vypadá ideální místo pro zimní radovánky. Pozemek pod lesem, na rozhraní přírodní rezervace. Zalesněný svah na konci vsi, se sklonem, který přeje jen odvážnějším sáňkařům. Kopec, na nějž si i v létě troufá jen pohyblivější turista v dobré obuvi. Postavit dům by si zde dovolil jen skutečný odvážlivec.

Odvážlivec nebo zkušený architekt, mělo by se dodat hned druhým dechem. O podobném pozemku se jednou vyjádřil můj známý: „Výhodou takové zahrady je, že když ti spadne nějaké nářadí, nemusíš ho hledat, stačí ho večer před odchodem posbírat dole u plotu…“ Každopádně – ideální stavební parcela vypadá úplně jinak!

Opak je pravda, musíme dodat po návštěvě u manželů Sodomkových, architektů i investorů netradiční stavby. Bydlení v korunách stromů, bezprostřední sousedství lesa a unikátní výhledy, to vše nabízí právě tento a žádný jiný kus země. Šikovným architektům nepřekáží ani severní orientace, spíše naopak: „Dřevostavby mají sklon se v létě přehřívat, proto je naše situace spíše výhodou,“ doplňuje architekt Marek Sodomka. Vraťme se však do roku 2005…

Na začátku byla touha po bydlení s blízkými známými. Mladá rodina už předtím obývala poměrně nezvyklý prostor bývalé fary, přesun do dalšího neobvyklého prostředí se tedy dal do jisté míry očekávat. Navíc jsou oba vynikající architekti – Šárka má na svém kontě mnoho unikátních rodinných domů (nejznámější vznikaly v ateliéru architektky Markéty Cajthamlové), Marek má za sebou originální stavby z působení v předním ateliéru D3A. Jejich společné dílo tak s napětím očekávali nejen jejich nejbližší, ale i širší informovaná architektonická veřejnost.

„V našem předešlém bydlišti jsme měli pocit, že jsme tak úplně nezapadli. Proto jsme od začátku hledali místo, kde bychom se cítili dobře – nejen co se architektury, ale i sociálních vztahů týče. Lákalo nás bydlet spolu s lidmi, s nimiž si rozumíme… Volba nakonec padla na nejbližší příbuzné. Spolu se švagrem jsme hledali dva pozemky v sousedství, ale dlouho bez úspěchu. Nakonec jsme se spokojili s jedním, ovšem s tím, že projekt budeme koncipovat jako dvojdomek identické konstrukce i půdorysu. Pozemek byl díky své složitosti relativně levný, nikdo si totiž nedokázal představit, že by tu mohla vyrůst stavba určená k bydlení,“ popisuje začátek výstavby architekt. Společná pouť za vlastním bydlením vztahy obou rodin ještě utužila.

Protože obě rodiny měly shodné požadavky na bydlení, měly obě části i stejné dispozice. Rozdělit po dokončení dvě identické stavby bylo jednoduché: „Hodili jsme lístky do klobouku a my jsme si vytáhli horní dům,“ prozrazuje roli osudu v cestě za novým bydlením Marek.

Legenda:
1 – vstup,  2 – chodba,  3 – ložnice, 4 – technická místnost, 5 – koupelna, 6 – dětský pokoj, 7 – schodiště, 8 – jídelna, 9 – kuchyň, 10 – obývací pokoj, 11 – WC, 12 – pracovna

I úplného laika napadne, že nejtěžší bylo stavbu založit. Architekti se statikem problém vyřešili systémem mikropilot. Konstrukčně je dvojdům postavený tesařsky, podobá se americkému systému two-by-four: „Přiznám se, že dřevostavbu jsme původně neplánovali. Máme s nimi dost zkušeností z jiných staveb, spíše jsme přemýšleli o jiné technologii. Konstrukční a místní podmínky však nakonec rozhodly o tom, že žijeme ve dřevě,“ pokračuje architekt. Tedy skoro – dřevěné stěny doplňuje vrstva zateplení z ovčí vlny.

„Dřevostavby mají všeobecně problém s udržením určité žádoucí vlhkosti v interiéru. Tento způsob izolace spolu s prodyšnými povrchy nám pomohl problém vyřešit.“

Konstrukci v systému two-by-four (2 × 4 palce) tvoří průmyslově sušené, hoblované a impregnované fošny stejné tloušťky (cca 40 mm), několika šířek a různých délek. Tyto fošnové prvky se používají pro svislé i vodorovné konstrukce, jakož i pro konstrukce šikmých střech (krovy). Fošnové prvky tvoří nosnou konstrukci stavby a přenášejí vlastní hmotnost stavby a další zatížení do základů. Pro zajištění prostorové pevnosti a integrity stavby se nejčastěji používají deskové materiály (překližky, OSB desky, Fermacell), které jsou s fošnovým systémem propojené (hřebíky, sponami, šrouby, lepením) a vytvářejí tak svislé nebo vodorovné desky, jež se potom dále spojují mezi sebou. Systém se vyznačuje otevřeností, čitelností, jednoduchostí a schopností reagovat na nejrůznější podmínky a požadavky. Je rychlý a efektivní, umožňuje mnoho změn i během samotné stavby a také pozdější zásahy při přestavbě.

Jak jsme již zmínili, tvůrci i budoucí nájemníci „v jednom“ se obávali spíše přílišného tepla než zimy. Po první zimě strávené v novém si pochvalují, že k topení jim téměř výhradně stačí krb v horním „denním“ podlaží, jen v nejtužších mrazech zapínali elektrický kotel, který vytápí ložnice v dolním podlaží. Když už je řeč o dřevě – ačkoli v sousedství vzrostlých listnáčů, majitelé dali přednost nejvhodnějším domácím dřevinám – jedlím na podlahách, smrku na stěnách z interiéru a modřínu v exteriéru. Dřevo má jen minimální úpravu – exteriérové desky žádnou, interiérový obklad je jen jemně bílený voskem a pouze namáhané podlahy získaly vosku o cosi více.

Obytná plocha domu zabírá jenom 117 m2, příbytek v korunách stromů ale rozhodně nepůsobí stísněně. Hlavně v létě, kdy se život přesouvá na terasu, která spolu s hlavním obývacím pokojem tvoří jakési přirozené centrum celé domácnosti. Dolní podlaží patří noci, prostřední denním aktivitám a nejvyšší práci. Na poměrně náročné užívání horizontálně členěného domu si žádný z členů dnes pětičlenné domácnosti rozhodně nestěžuje, koneckonců majitelé vybavení stavitelskými zkušenostmi a obdaření architektonickou představivostí dobře věděli, do čeho jdou.

Připomínáme, že nejmladšímu členu rodiny byly v době naší návštěvy necelé tři měsíce a rodina celý provoz kolem miminka bez problémů zvládá. Což dává zároveň i odpověď všem případným zlým jazykům, které jistě spěchají s poučením, že takhle bydlet se vlastně nedá. Po naší návštěvě dodáváme: Dá. Ba naopak, způsob, jakým architekti vyřešili problematický pozemek, i samozřejmost, s jakou se zhostili úkolu zabydlení originální stavby, nám nezbývá než obdivovat.

Matej Šišolák
Foto: Ester Havlová