Pařížský projekt sociálního bydlení Villas des Vignoles, nazývaný také Eden Bio, je rájem v městské džungli. Terasové domy, které budou v budoucnu porostlé plazivým vínem a vistáriemi, stojí podél vzrostlých alejí, propojuje je labyrint schodišť, cestiček a zákoutí. Udržitelná architektura v pojetí Edouarda Françoise není jen stavbou využívající moderní technologie izolací a vytápění. To, co ji dělá skutečně šetrnou k životnímu prostředí, jsou přírodní a recyklované stavební materiály, všudypřítomná zeleň a komunitní zahradnické programy upevňující vztahy lidí, kteří tu žijí – a to nejen vzájemné, ale i vztah k životnímu prostředí.
Architektura
Společnost AC Expo oznamuje změnu v konání komplexu výběrových výstav moderního designu nábytku a svítidel art & interior. Výstava proběhne ve dnech 26. – 28. 11. 2009 souběžně s tradiční prestižní přehlídkou luxusních automobilových, motocyklových a lifestylových značek mmotion a 1. ročníkem veletrhu plastické a estetické chirurgie MediArt Prague 2009.
Na zářijovém festivalu Architecture Week představili architekti Mart de Jong z Nizozemí a Martin Kokta z českého ateliéru Cubespace různá pojetí modulárních domů.
Lokalita olomoucké tržnice z konce 19. století patří k těm v blízkosti centra města. Sám objekt bývalých jatek a masné tržnice je památkově chráněn a veřejnost si jej cení. Kancelář knesl + kynčl architekti z Brna proto navrhla citlivou rekonstrukci budovy s respektem k její památkové hodnotě.
Společnost Grund, a. s., ve spolupráci s Design Cabinetem CZ vyhlásily počátkem března 2009 mezinárodní soutěž Grund International Design Contest na téma Bathroom Textile Story. Cílem bylo navrhnout koupelnovou předložku pro koupelnu současnosti a budoucnosti. Soutěže se mohli zúčastnit umělci, grafici, designéři, architekti, studenti uměleckých škol a další z České a Slovenské republiky, Německa a Itálie bez ohledu na věk nebo zaměření. Patronát nad soutěží převzaly věhlasné osobnosti světového designu Alessandro Mendini a Luigi Colani. Ti společně vyberou vítěze z více než stovky došlých návrhů a právě legendární otec tzv. biodesignu Luigi Colani vyhlásí v listopadu na finále soutěže v České republice tři vítěze.
V areálu bývalého JZD, místě typicky venkovském, se rodí výrobky typicky městské. Autory proměny zemědělských budov na sídlo společnosti mmcité, která se zabývá designem a výrobou městského mobiliáře od laviček po odpadkové koše, jsou architekti Kamil Mrva a Luděk del Maschio. Mezi kosmicky vypadajícími budovami kanceláří a výrobních hal, uprostřed polí a luk je náhle kus města s pouličním osvětlením, lavičkami a upravenou zelení.
Dům je možné přirovnat k živému organismu – aby správně fungoval, je nutné dodržet základní zásady při jeho návrhu, stavbě i užívání. Tím spíše v případě pasivního domu, kde je na jednotlivé vlastnosti kladen daleko větší důraz. O vlastnostech pasivních domů i o jejich výstavbě v České republice jsme si povídali s Ing. Janem Bártou, ředitelem Centra pasivního domu.
Jaro symbolizuje mládí, svěžest, aktivitu, kreativitu. Právě takový design zaplnil centrum Prahy i industriální čtvrti, jakými jsou Holešovice a Karlín. Letošního jedenáctého ročníku se zúčastnil rekordní počet českých výrobců. Je to dobrým znamením toho, že přibývá výrobců, kteří chtějí spolupracovat s českými designéry a svůj výrobní program stále častěji opírají o kvalitní design.
Pražská Hanspaulka je lokalita příjemná pro bydlení – tichá čtvrť s téměř nulovým provozem, spojení do centra ze stanice metra Dejvická je v docházkové vzdálenosti. Není divu, že většina z rodinných domů, které se tu vloni i letos dokončily, už má své majitele. Platí to i pro soubor tří vilových domů od architektonického ateliéru Ladislava Lábuse. Výhledy z nich jsou úchvatné – ze střech lze vidět pražské dominanty od Hradčan a Petřínské rozhledny přes Vyšehrad, Pankrác a Žižkovskou televizní věž. Vidět je i rondel nové Národní technické knihovny v údolí.
Nové technologie v architektonických kancelářích nejenže usnadňují práci, ale také ovlivňují podobu současné architektury. Různé počítačově generované struktury začínají čím dál tím více ovlivňovat design interiérů i podobu staveb v monumentálním měřítku. Jednou z používaných metod je parametrické navrhování. A ačkoliv ve světě již tímto způsobem vzniklo několik realizací, v tuzemsku je první realizací malý Cafébar ve Starém Městě u Uherského Hradiště od architekta Michala Kutálka z Next Level studia a jeho kolegy Viktora Johanise. Tato drobnější realizace se však může stát důležitým mezníkem ve vývoji české architektury.
Jan Sedlák, urbanista, architekt a pedagog na fakultě architektury ČVUT v Praze, má rád města se všemi jejich krásami i některými nectnostmi. Nejvíce – jako pražský rodák – samozřejmě Prahu. V centrální Praze zná bez nadsázky každý kámen. Město v jeho podání nejsou neživé budovy a infrastruktura ani pouhé zóny k zastavění. Je to pulsující svět se svébytnou kulturou a duší, kterou je nutné hájit.
Jednou z nejoriginálnějších a současně i nejkontroverznějších staveb druhé poloviny 20. století je bezesporu bývalý „Federál“, nyní již několik týdnů nová budova Národního muzea. Mohutný, pozdně modernistický objekt přinášející ve své době řadu technologických inovací, mimo jiné Vierendelův nosník, či důsledný estetický perfekcionismus v interiérech za součinnosti čelných osobností výtvarné scény 60. let, je neodmyslitelně spjat se jménem architekta Karla Pragera. Je více než příznačné, že se právě tyto prostory stanou dějištěm série akcí věnovaných tomuto „architektu Prahy“, jeho současníkům i samotné budově „Federálu“, uspořádaných v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu. Ten v hlavním městě proběhne od 9. do 16. října.
Fráze, kterými developer oznamuje, že v rámci svého projektu postaví nový park, školku, krytý bazén, zimní stadion a investuje do dopravní infrastruktury, znějí krásně. Píšou se tiskové zprávy, poklepává na základní kámen. Za tímto pozlátkem se skrývá mnohem prozaičtější realita. Města jsou někdy ráda, když činnost developerů přežijí bez větších urbanistických ztrát.
Příprava nového územního plánu hlavního města Prahy se zpožďuje. Schválen měl být v roce 2010. Úředníci magistrátu už otevřeně přiznávají, že tomu tak nebude. Může být hůř, podle některých by Praha měla mít schválen nový územní plán až v roce 2015. Důvod? Spory mezi magistrátem a městskými částmi, významně ho ovlivnily i předčasné volby do sněmovny. Vize magistrátu jdou dvěma hlavními směry – k podpoře dopravy a zeleně.
Vycházejí čistě z emocí a jejich design dává prostor představivosti a jemnému druhu poezie. A ještě něco – svítidla Les Fourmis Bleues jsou navíc ekologická a k ekologii přímo vyzývají.