Čistý zásah do interiéru řadovky
Projeli jsme nejstarší částí Nového Jičína. Cesta se mírně zvedla do kopce a hned se také ztratila v uličce hustě obestavěné rodinnými domy. Dům vedle domu. Řadovky – pamětníci dvacátých a třicátých let minulého století. Něco tu už bylo zrekonstruováno, další čekají na opravy. Šedě omítnutý dům s titanzinkovou střechou a třemi pultovými vikýři voní novotou až na ulici. Očividné dělení fasády a ani tvar střechy nenapovídají, že by s architekturou domu měl něco společného Kamil Mrva, moravský architekt se střídmým rukopisem…
Ulici vystavěli před necelým stoletím jako první periferii města hned za historickým jádrem Nového Jičína. Jak se město časem rozrůstalo, vzalo postupně na milost Nerudovu ulici sešněrovanou nízkou řadovou zástavbou a přijalo ji do „lepší“ společnosti městských domů. Majitelé řadové zástavby nezůstali této výsadě nic dlužní. Většina z nich se podle svých možností ujala zušlechťování vzhledu domů a vylepšování kvality svého bydlení.
Některé domy odkoupili noví majitelé, kteří si cenili blízkosti centra a soukromí zahrad, jež se v pásech táhnou od zadních stěn domů k historické zástavbě.

„Když jsme dům koupili, vypadal jako většina na této ulici. Nepříliš zajímavý, sešlý, uzavřený sám do sebe. Obytnému prostoru chyběl běžný komfort, který současníci vyžadují,“ vypráví o začátcích štíhlá majitelka domu a pokládá před nás stylové šálky z dílny místní umělkyně. Káva zavoněla, Dano fotí a já se dovídám, že kdysi se tu stavělo stylem co dům dal, a tak se ve zdech kromě plných cihel našly i kusy kamenů a jíl.
Střechu nesl krov seskládaný z kulatiny a zdi stály na kamenných základech, které byly snad jedinou izolací nepodsklepeného domu. To byl důvod, proč původní objekt až na část obvodových zdí zbourali. Návrh nového domu pocházel od místního architekta Ivoše Domoráka, který dobře znal stav řadové zástavby v jejich ulici. „Celý objekt už stál, místnosti byly rozvrženy, dokončili nám i venkovní terasu se sedlovým přístřeškem v klasickém dřevěném stylu. A tehdy se to stalo! Něco nám nesedělo, ještě jednou a s odstupem jsme se podívali na stavební sloh a místo, které mělo být naším novým domovem. Zjistili jsme, že nám bude bližší jednodušší styl s volnou dispozicí, co nejvíce otevřený zahradě. Ta se táhne za domem do středu města.

„Proč pan architekt Mrva a jeho ateliér? Pro architektonický styl, který se vyznačuje jednoduchostí, čistotou, přiznáním konstrukčních materiálů. Máme známého, který bydlí nedaleko v přestavěné stodole, na místě s krásným výhledem do okolí. Vidí přírodní scenerii, i když sedí doma za stolem. Stodola se už jen připomíná ve starých kamenných zdech, jinak jde o moderní stavbu, která díky použitému materiálu a členění fasády působí, jako by vyrostla z místní tradice. Znali jsme ten dům. Moc se nám líbil, a tak jsme se zeptali na architekty. Byli jsme zvědaví, kdo je zodpovědný za architektonický štulec, který tomuto městu konečně někdo kurážný uštědřil a který pohnul myšlením Novojičíňanů,“ zdůvodňuje majitelka své rozhodnutí, které oživilo útroby jejich domu.

Výtvarně od stropu

Prosklené stěny otevírají dům zahradě a denní světlo zpomaluje a zrychluje svůj tok podle toho, zda se dotýká hladkých bílých stěn, kovových povrchů, skleněných příček, nebo drsného betonu, případně strukturované textilie čalounění pohovky a křesel. Aby se umocnil dojem celku, položili na podlahu celého přízemí světlé dřevo. Dřevem se nešetřilo ani při vyhotovení schodištních stupňů a dveří do pokojů. Objednali si je všechny ve stejném stylu a z téhož materiálu. Bělost stěn, pohledový beton a neutrální barevnost většiny zařízení daly vyniknout designovým nábytkovým kusům. Klidné ladění interiéru přenechalo právo na barevné akcentování prostoru dvěma červeným DSX židlím, tvarově jednoduchému, ale také červenému konferenčnímu stolku na zeleném koberci a několika červeným doplňkům v kuchyni.

Ani v obývací části se nepokoušeli o tvarově komplikovaná řešení. Čisté linie polic, obývací sestavy a neutrální sedačky uzavřel oblouk 1,7 metru vysokého svítidla Arco, které hlídá klid relaxační části otevřené dispozice přízemí.
Změny k lepšímu
Prosklené příčky na několika místech nahradily původně navržené klasické truhlářské výrobky. Opticky lehké transparentní nebo průsvitné posuvné stěny částečně odhmotnily a uvolnily velkou část stěn v přízemí domu. „Zrušili jsme klasické skříňky v kuchyni. Do nik truhláři umístili police a ty jsou nyní ukryty za posuvnými prosklenými křídly dveří. Firmy přicházely na doporučení architekta Mrvy, a tak nevznikaly problémy s nepochopením návrhu. Naopak, v některých detailech dokázali řemeslně dotáhnout původní nápad k všeobecné spokojenosti,“ pochvaluje si paní Mixová. „Vitra, Kartell. Značky, které svými výrobky nejprve oslovily manžela, a potom jsme všichni zjistili, že takový nábytek je nadčasový.“

Sušičce a pračce postavili za zády polopříčku, která sahá pod úroveň podesty dřevěného hlavního schodiště. Vedle nich se vešla i polička na boty. Sama bych je neobjevila, ale když fotograf Dano „páchal“ záběry předsíně, do níž se vchází přímo ze zahrady, objevil za prosklenými posuvnými dveřmi malou prádelnu, disciplinovaně zalícovanou s policí na obuv. Vtipné, pěkné, praktické, v blízkosti kuchyně, a přitom mimo zorné pole domácích: „Otázkou bylo, zda spotřebiče ukrýt za transparentním, nebo jen za průsvitným prosklením. Nakonec jsme je částečně odkryli v duchu přiznávání betonu a třeba i ocelové schodnice, která nese schodištní stupně.“

Role zprostředkovatele mezi stavební firmou a architekty, ale také mezi členy rodiny a všemi aktéry výstavby se ujal bratr paní Mixové. Oficiálně vystupoval jako zástupce investora. Výhodou byly jeho zkušenosti z praxe stavebního inženýra. Dohlížel při zdění z cihel POROTHERM, kladení izolací, výběru tepelného čerpadla, instalaci teplovodního podlahového vytápění, zvažoval spolu se stavební firmou možnosti úspor energie v domě, který sice není postaven podle přísných pravidel nízkoenergetických domů, ale neměl by požírat příliš energie a zvyšovat výdaje domácnosti. Rodina po roce bydlení zjistila, že by sice přijala více úložného prostoru, ale část z něho dobrovolně obětovali. V poschodí měly vzniknout přímo proti sobě dvě šatny. Jedna z nich se nakonec stala technickou místností, kterou obsadilo tepelné čerpadlo.
Návaznosti

Domácím však už finance nestačily na další stavební a vzhledové úpravy. Majitelé doladili především interiér a ostatní dokončili podle původního projektu. Dodrželi tedy výšku hřebene, tvar střechy a vikýřů, výšku římsy. Přestavovali s vědomím, že zásadní rekonstrukcí řadovky si sice mohou dopřát komfortní bydlení, ale vnějším vzhledem domu nelze jen tak a bez souhlasu města popřít ráz celé ulice a ani se vymanit z pravidel řadové zástavby.
Marina Ungerova
Foto: Dano Veselský







