Keramická kostka
Galerie(8)

Keramická kostka

Na břehu řeky Thu Bon, ve vietnamské provincii Quang Nam, poutá pozornost kolemjdoucích zvláštní keramické stavení. Kromě toho, že slouží jako pracovní prostor místnímu umělci, je i sama budova uměleckým dílem.

Řeka Thu Bon má silný vliv na život místních obyvatel. Většina lidí provozuje jako obživu zemědělství spolu s různými tradičními řemesly, jako například výrobu rohoží, zpracování hedvábí nebo keramiku. Architekti ze studia Tropical Space navrhli budovu nové keramické dílny jako objekt ve tvaru kostky o rozměrech 7 × 7 × 7 m.

Bambusová rámová platforma slouží jednak jako plot, je ale také využívána k sušení keramiky.

 Bambusová rámová platforma slouží jednak jako plot, je ale také využívána k sušení keramiky.

Dům obklopuje bambusová rámová platforma, která slouží jednak jako plot, je ale také využívána k sušení keramických výrobků. Vyjímají se zde i dvě velké lavice pro relaxaci a pití čaje. Svou celkovou koncepcí připomíná budova tradiční vietnamskou keramickou pec.

Exteriér v interiéru

Cihly v obvodových stěnách jsou uspořádány tak, aby mezi sebou tvořily pravidelně rozmístěné otvory. Ty pomáhají přirozenému větrání prostoru. Stěny tak nebrání vnějšímu prostředí proniknout dovnitř budovy, takže umělec může cítit vítr a příjemný chlad z řeky nebo naslouchat zvukům přírody. I přesto je zde zachováno dostatečné soukromí a klid pro tvorbu.

Cihly v obvodových stěnách mezi sebou tvoří pravidelně rozmístěné otvory.

 Cihly v obvodových stěnách mezi sebou tvoří pravidelně rozmístěné otvory.

Interiér studia je tvořen systémem dřevěných rámů, které tvoří čtvercové, šedesáticentimetrové moduly a integrují v sobě regály pro vystavování uměleckých děl.

Interiér studia je tvořen systémem dřevěných rámů.

 Interiér studia je tvořen systémem dřevěných rámů. 

Když se návštěvníci domu procházejí po ochozech, mohou odsud pozorovat jak umělcovu dílnu, tak břehy řeky a celou zahradu.

Z dřevěných ochozů mohou návštěvníci pozorovat umělcovu dílnu, břehy řeky i celou zahradu.

 Z dřevěných ochozů mohou návštěvníci pozorovat umělcovu dílnu, břehy řeky i celou zahradu.

Světlo a čas

Hrnčířský kruh je umístěn v přízemí, v samém středu dispozice. Umělec zde může tvořit v přirozeném slunečním světle, od východu slunce až po soumrak.

Hrnčířský kruh je umístěn v přízemí, v samém středu dispozice.

 Hrnčířský kruh je umístěn v přízemí, v samém středu dispozice.

Návštěvníci mohou být svědky rozhovoru mezi umělcem a jeho tvorbou, mohou vidět a cítit čas procházející uměleckými díly z hlíny. To vše je v průběhu dne dokresleno pohybem slunečního světla.

Keramika uložená v dřevěných policích zůstane rozvodněnou řekou netknuta.

 Keramika uložená v dřevěných policích zůstane rozvodněnou řekou netknuta.

Architekti ve svém návrhu zohlednili také blízkost řeky a hrozbu občasných záplav. Dům je navržen tak, aby hotová i rozpracovaná díla uložená v dřevěných policích zůstala vodou netknuta. O patro níže pak může říční voda domem volně plynout, dokud její hladina neopadne.

Architekti ve svém návrhu zohlednili také blízkost řeky a hrozbu občasných záplav.

 Architekti ve svém návrhu zohlednili také blízkost řeky a hrozbu občasných záplav.

Keramická dílna

Místo: Điên Phuong, Vietnam
Architekt: Tropical Space, Nguyen Hai Long, Tran Thi Ngu Ngon, Nguyen Anh Duc, Trinh Thanh Tu
Materiál: cihly, dřevo, beton, bambus
Investor: Le Duc Ha, Terra Cotta
Realizace: 2016

 

TEXT: TEREZA JANIŠOVÁ, FOTO: OKI HIROYUKI, V2COM

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 4/2017.