Středoevropský design jako laboratoř skutečného světa
Na Mezinárodním bienále designu v Saint Étienne se v listopadu loňského roku představily dvě odlišné polohy designu. Každá ze šesti zúčastněných zemí dostala prostor v rámci výstavy Laboratoř skutečného světa (Real World Laboratory), aby mohla představit svůj experimentální a produktový design.
Samotný produktový design nedokáže dlouhodobě existovat bez přílivu nových nápadů ani bez experimentování. Výstavu podpořila platforma Kultura střední Evropy, jejímž cílem je přispívat k šíření vědomostí o středoevropském regionu a zvýšit šance jeho tvůrců a umělců. „Věřím, že jsme touto výstavou přispěli ke zlepšení vnímání středoevropských zemí a jejich designu,“ říká koordinátorka projektu Magda Kochanowska.Cílem této výstavy zdaleka nebylo porovnávat, ba ani hledat společné znaky mezi středoevropskými designéry a jejich tvorbou. Naopak, šlo o to zdůraznit a poukázat na přednosti a zvláštnosti každé země zastoupené na výstavě. Návštěvníci tak měli možnost shlédnout design z Česka, Slovenska, Polska, Maďarska či Slovinska. Pořadatelé k této pětici přidali také Rakousko, protože svou polohou ke středoevropskému regionu náleží a se svými sousedy přispívá k výměně idejí ve střední Evropě.
Každá země se představila prostřednictvím produktů jednoho typu – Česko sklem a porcelánem, Slovensko dopravními prostředky, Rakousko nábytkem, Maďarsko stavebními materiály, Polsko lampami a Slovinsko obuví. „Nesledovali jsme prezentaci nejslibnějších odvětví průmyslu, ale charakteristické tendence,“ vysvětluje koncepci výstavy Magda Kochanowska.
Vybraná díla vypovídají o zemi původu, o rozličných přístupech v designu a poukazují na úsilí středoevropských designérů experimentovat a inovovat. Výsledkem je vlastní design, který často dokázali obdivuhodně designéři vyprodukovat i v atmosféře nejistoty.
Kuchyň jako dílna aneb b2 Kitchen z pera rakouského designérského tria Eoos. Výrobce Bulthaup, 2008. | Nejen na každodenní používání je určená souprava pohárů Lana od Jiřího Pelcla. Výrobce Crystalex, a. s., 2006. |
„Každá představená země může být právem hrdá na svoji jedinečnost,“ tvrdí koordinátorka projektu. I přes zeměpisnou blízkost prošel každý národ osobitým historickým vývojem a v současnosti se nachází na trochu jiné kulturní a ekonomické úrovni.
„Společná Evropa obhajuje rovnost příležitostí, neměla by nás však nabádat k vymazávání kulturních hranic,” zdůrazňuje M. Kochanowska. Design je tu proto, aby pomáhal přenášet intelektuální hodnoty do každodenního života. „Čím lépe dokážeme ochránit různorodost v tomto globalizovaném světě, tím bohatší bude naše budoucnost,“ dodává.
Větroň Microjet od výrobce Klein Studio přímo integruje lidské tělo do trupu letadélka, 2005/06. | Poor light jako siluetu lampy si možno bezplatně stáhnout z internetu. Designér Bartosz Mucha využívá existující světlo tím nejjednodušším způsobem a ukazuje, že je důležitější než samotná lampa. Výrobce Poor Design, 2007. Foto: Bartosz Mucha |
Lucia Hakelová
Foto: archiv bienále
Autorka působí jako architektka a nezávislá publicistka v Bratislavě.
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.