Skandinávský showroom

Skandinávský showroom

Každých šest měsíců přijdou architekti a designeři studia InHouse, spolupracující se společností Normann Copenhagen, s novým, z řad vybočujícím konceptem prostorů jediného showroomu, kde Normann Copenhagen exponují. Od kompletně růžové místnosti, kde by se i panenka Barbie mohla inspirovat, po nejnovější přírůstek do stájí dočasných expozic – zlatavé runwaye, aneb „less is bore“.

Normann Copenhagen je dánská designová společnost s tendencí vytvářet originální a inovativní produkty v jednoduchém skandinávském stylu, který musí projít zkouškou času. Jinými slovy: zpochybňují konvenční myšlenkové vzorce a činí obyčejné věci mimořádnými díky jednoduchému, kvalitnímu designu. Studio bylo založeno v roce 1999 Janem Andersenem a Poulem Madsenem.

Jejich sbírka dnes tvoří široký a stále se rozšiřující sortiment nábytku, svítidel, textilu a domácího příslušenství. Velká sbírka vyžaduje velkou dávku nápadů, jak produkty vystavovat, aby prostor nebyl přesycen, ale zároveň aby měl člověk stále chuť objevovat doposud neobjevené. InHouse Architects proto přichází každých šest měsíců s novým nápadem, jak potěšit oko klientovo.

Chodba přizpůsobivých židlí

Myšlenka expozice pro jaro 2017 se nesla pod heslem „Objevování prostorů“. Idea má přimět návštěvníky zažít divokou cestu bludištěm, které je zavede do říše nekonečné fantazie. Divadelní koncepce, v níž autoři boří hranice toho, jak by měl nábytkářský obchod vypadat. Showroom je rozdělen do čtyř různých oblastí: hala, jeviště, sál a galerie. Každá z nich je pojata ve zcela jiném duchu, takže zákazník může snadno identifikovat jednotlivé části expozice.

Návštěvníci vstupují do obchodu přes ocelové podlaží, halu, která je rozsvícena řadami zářivek. Dlouhá vstupní cesta do showroomu, zbytek budovy kina, stále září charakteristickými ocelovými nosníky, osvětlenými zářivkami. Nicméně barevný gradient židlí Form oživuje a vytváří zvlněnou cestu k výstavě. Židle návštěvníky vítají a zároveň demonstrují 65 000 konfigurací odstínů moře.

Židlová chodba

 Židlová chodba

Mystické bludiště

Hlavní výstavní prostor se rozkládá pod originálním bílo-smaragdovým stropem divadla ze 70. let, který je dokola lemován arkádovou alejí. Hravá výměna mezi tím, co může a nemůže být vidět, tvoří v této nové expozici neustálé téma: od světlých reflektorů po skryté exponáty, které čekají na objevení a prozkoumání.

Návštěvník prochází místnostmi tvořenými tmavě zelenými, modrými a fialovými stěnami, nábytkem a doplňky, zobrazenými v tónovaných odstínech. Neočekávané prvky vyskakují za každým rohem. Procházka bludištěm evokuje v návštěvníkovi pocit, že se nachází v propletenci pokojů apartmánu.

Modré stěny expozičního bytu

 Modré stěny expozičního bytu

Prosím, dotýkejte se!

Aby klient neztratil orientaci, měl by se držet očima velkolepé stěny v zadní části sálu. Byla namalována odvážnými, barevnými pruhy a doplněna srstí z měkkých koberečků, rostoucích z povrchu. Koberečky běží po stěně až na podlahu a vyzývají vás, abyste pocítili jejich jemnou texturu. V růžové galerii, která se nachází v dolní části showroomu, se velké cirkusové taburetky rozrostly jako divoké, nadměrně veliké houby. Člověk bloudí celorůžovým pokojem, jako Alenka v Říši divů, kde se velikost místnosti stává relativní.

Drsné řezníkovy záclony vytvářejí pokoje v místnostech, kde se musíte nutit k cestě skrze poloprůhledné plastové proužky za účelem prožití dalších prostor výstavy. Mezera mezi záclonami a podlahou odhaluje výstavu zvědavcům nahlížejícím zvenčí.

U polštářového řezníka

U polštářového řezníka

Pozlátko

Velkou roli pro každý návrh výstavních prostor hraje koordinace barev. Všechno musí být perfektně vyvážené. Normann Copenhagen nikdy neukazuje všechny barvy a tvary, které jsou navrženy. Pokud si chce klient zakoupit konkrétní zboží, prodejní asistent nabídne zbývající barvy ze skříní a šuplíků situovaných přímo v obchodě. Kvalifikovaný výběr skandinávské módy a doplňků vždy doprovází výstavu nábytku. Pokud člověka nezajímá nábytkový design, může se nechat unést jemnými úplety, hedvábnými kalhotami, vyšívanými bundami a dalšími módními kousky.

Jídelna ve zlatě

Jídelna ve zlatě

V říjnu 2017 dalo Normann Copenhagen vlivu módy větší prostor prostřednictvím zlaté runwaye, která modelky a modely nezavede do síně slávy, nýbrž do světa svítidel a přepychových křesílek. Uprostřed tanečního sálu se nachází nepatrně vágní vchod, vedoucí do útrob zlatavé obsese. Kam naše smysly návrháři z InHouse Architects zavedou příště, se můžeme těšit opět za šest měsíců.

Zlatá jeskyně

 Zlatá jeskyně

Normann Copenhagen

Místo: Kodaň
Architekti: InHouse Architects
Investor: Normann Copenhagen
Realizace: 2017

 

TEXT: LUCIE HLAVSOVÁ, FOTO: LUCIE HLAVSOVÁ

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 5/2017.