Rozhovor: Koupelna v rukou designérů

Rozhovor: Koupelna v rukou designérů

Koupelna bývá sice malou, ale o to důležitější místností v bytě a domě. Jak by měla vypadat, aby se v ní lidé cítili dobře a správně fungovala? „Alfou a omegou každé koupelny je její dispozice. Hezkými produkty špatnou dispozici nedoženete,“ říká v rozhovoru Jakub Polívka, spolumajitel studia Perfecto design.

Co pro vás v kontextu celého interiéru znamená koupelna?
Ostatní místnosti jsou pro mě přinejmenším stejně důležité jako koupelna. Jen je možná po technické stránce komplikovanější. Ke správnému navržení vyžaduje řadu znalostí.

Liší se nějak dnešní pojetí koupelen od doby například před dvaceti lety?
Jednoznačně ano. V té době ještě nebyla tak velká konkurence jako v dnešní době, to samé platí i o sortimentu. Slovo architekt či designér se lidé teprve učili znát. Lidé si většinou realizovali koupelny svépomocí, což v mnoha případech nedopadlo dobře. Tím se nechci samozřejmě nikoho dotknout, do značné míry za to mohly právě ty nedostatečné možnosti a omezená míra informovanosti.

Dříve také bývala koupelna jen malá utilitární místnost, někdy i mimo byt, dnes je možná více wellness prostorem. Čím to je?
Myslím, že je to hodně o současných možnostech a životním standardu. Všechno to samozřejmě vyvolala potřeba lidí a ta úzce souvisí s jejich pohodlností. Uvedu příklad: každý z nás, možná vyjma malých dětí, se výrazně častěji sprchuje, než koupe. Je tudíž výhodnější mít v koupelně také sprchový kout. Navíc sprchování v místě pro to určeném je výrazně pohodlnější než sprchování ve vaně. Právě tak došlo k postupnému rozšiřování sprchových koutů. Pokud má člověk prostorovou i finanční možnost mít obojí, tak proč ji nevyužít? To samé platí pro umisťování dvou umyvadel pro čtyřčlennou rodinu atd.

Co si žádají čeští klienti nejvíce?
Na nějaké zobecňování si příliš netroufám. O čem dokážu mluvit, jsou naši zákazníci. Naše společnost se snaží oslovovat lidi, kteří mají rádi architekturu a design nebo k nim mají alespoň určitý vztah. Zajímá je více design než značka samotného produktu. Do jisté míry je to tím, že v koupelnovém segmentu nemají zákazníci o značkách takový přehled, jako například v elektronice.

Lze vysledovat nějaký trend? V barvách, materiálech…
Barvy obkladů a dlažeb volí většinou v béžových, hnědých či šedých odstínech v kombinaci s bílou barvou. Výjimkou není ani černobílá. Co se textur týká, využívají imitaci betonu, stěrek, unibarev a v posledních dvou letech i imitaci dřeva. Ve většině případů dávají přednost matným dlažbám. Nicméně alfou a omegou každé koupelny je její dispozice. Hezkými produkty špatnou dispozici ­nedoženete. Naštěstí se stále více lidí obrací na odborníky, tzn. na architekty či designérská studia, která s dispozicí dobře poradí. Na můj vkus však ještě stále chybí dostatečná osvěta, která by jasně vysvětlila, proč by měli klienti služby architekta či designéra vyhledat.

V některých především zahraničních interiérech se objevuje řešení koupelny jako součásti širšího obytného prostoru, stírají se hranice mezi jednotlivými místnostmi. Lze tento trend pozorovat i v Česku?
Každý člověk by si měl, ideálně za pomoci architekta, vytvořit takový prostor, ve kterém se bude cítit dobře a bude plně vyhovovat jeho potřebám. Já osobně mám otevřené interiéry rád. Po čistě estetické stránce vypadají většinou lépe než prostor složený z jednotlivých místností, ale dokážu si představit situaci, kdy to minimálně může narušit rodinnou harmonii. Dejme tomu, že otevřený prostor vytvoříte v ložnici, kde každý z manželů chodí spát a vstává v jiný čas. Myslím, že po nějakém čase by nápad s otevřeným interiérem rádi vzali zpět. Na druhou stranu pokud žije člověk sám a po technické stránce vyřeší vlhkost, může být otevřená dispozice pro daný prostor obrovským přínosem. Opravdu záleží na každém jednotlivém klientovi a jeho potřebách. V naší praxi jsme se s tím několikrát setkali. Zda jde o trend, ukáže teprve čas.

Jaké chyby a omyly se objevují při ­navrhování koupelen?
Nejčastěji se jedná o špatné využití prostoru a rozmístění zařizovacích předmětů. Pak jsou tu chyby, které objevíte až běžným užíváním koupelny a ty se bez zpětné vazby od klienta nedozvíte. Proto se snažíme být s klientem v kontaktu i po dokončení realizace.

Co v českých koupelnách chybí?
Zajímavá otázka. Klienti po nás dlouhodobě nic navíc nepožadují. Spíše mě trápí, když přijdou s hotovou dispozicí, do které chtějí dodat pouze produkty, protože už mají stavebně všechno připravené. Ano, jsou to většinou „nejlepší zákazníci“, ale vnitřně cítím, že jejich koupelna mohla dopadnout lépe, kdyby se poradili s odborníky třeba z řad architektů.

Navrhovali jste nějakou zvláště originální koupelnu?
Teď mě napadla jedna koupelna, která se ale spíše vymykala běžnému standardu, než že by byla originální. Klient po nás chtěl vytvořit koupelnu ve stylu Ludvíka XVI. Nejtěžší bylo najít produkty, které té době odpovídají, protože na našem trhu běžně dostupné nebyly. Nakonec se to ale podařilo a s výsledkem jsme byli spokojení my i klient.

Jak bude podle vás vypadat koupelna budoucnosti?
To se dá jen velmi těžko odhadnout. V každém případě si nemyslím, že se bude nějak zásadně měnit využití zařizovacích předmětů. Klozet, umyvadlo, vanu, sprchu, baterie budeme potřebovat stále. Posun bude podle mého soudu hlavně v technologiích, například využití 3D tiskáren. Rozšíření ovšem bude do značné míry záviset na jejich ceně. Odhaduji, že vývoj půjde směrem k celkové elektronizaci koupelny ve stylu chytrá domácnost.

V současné době se o slovo hlásí také nanotechnologie, které se snaží zajistit dokonale hladký povrch bez usazenin či vodního kamene. Věřím, že do budoucna budou přírodní a umělé materiály téměř k nerozeznání, například obklady a dlažby dosahují již dnes vysoké úrovně věrnosti.

Samozřejmě po designové stránce nebude kou­pelna vypadat jako dnes. Design jde neustále kupředu. Snad pro hodně blízkou budoucnost si troufám tvrdit, že bude pokračovat trend v poptávce povrchů beze spár. Na jednu stranu to budou stěrky, které jsou v poslední době hodně oblíbené, na druhou velkoformátové dlažby, které nabízí čím dál více výrobců.

Spolupracujete také s architekty?
Ano, ovšem ještě donedávna jsme tuto činnost nijak aktivně nerozvíjeli. Spolupracovali jsme pouze s architekty, kteří si nás sami našli. V sou­časné době podnikáme určité kroky, abychom to změnili. Na našich stránkách jsme zpřístupnili zónu speciálně vyhrazenou pro architekty s rozšířenou nabídkou produktů a řadou dalších výhod. Do konce října se navíc naše webové stránky objeví v novém kabátě. Do konce roku také chystáme rozšíření showroomu o 200 m². Chceme, aby tento prostor sloužil přímo architektům. Kromě vystavených produktů jim bude k dispozici minimálně jedna zasedací místnost, kde budou moci se svým klientem probrat vše potřebné.

TEXT: Kateřina Kotalová
foto: JOZEF POČIL/PERFECTO DESIGN

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.