
Žižkovské nákladové nádraží čeká transformace: Praha schválila klíčové změny
Pražští radní schválili změnu územního plánu, která umožní proměnu rozsáhlého území kolem bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Tím se otevřela cesta k výstavbě nové městské čtvrti s byty, školami, parky a veřejnou infrastrukturou. Součástí schváleného balíčku jsou také smlouvy s developery o finančních příspěvcích na veřejnou vybavenost. Konečné slovo budou mít ještě zastupitelé hlavního města.
Podle radního pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) jde o zásadní krok, který změní charakter území. „Vyroste tu nový kus města, který nabídne nejen bydlení, ale i potřebnou infrastrukturu,“ uvedl.
Změna územního plánu je jednou z největších v moderní historii Prahy. Umožní především rezidenční výstavbu, přičemž až 95 % plochy bude určeno k bydlení. Návrh vychází z urbanistické studie, která klade důraz na dostatek veřejných služeb, zelených ploch a škol.
Stavební uzávěra v oblasti byla sice formálně zrušena novým stavebním zákonem, avšak pro realizaci developerských projektů bylo nutné územní plán oficiálně upravit. Proces jeho změny začal už v roce 2010 a nyní dospěl do finální fáze.
Investice do škol a veřejného prostoru
S ohledem na rostoucí potřebu veřejné infrastruktury město v posledních letech jednalo s developery o tzv. kontribucích. Firmy, které v lokalitě plánují stavět, se zavázaly přispět na výstavbu škol, parků a dopravní infrastruktury celkovou částkou 1,4 miliardy korun.
Podle místostarosty Prahy 3 Pavla Dobeše (STAN) bude významná část prostředků směřovat do školství. „Central Group postaví šestitřídní mateřskou školu, Sekyra Group zase přispěje více než 411 milionů korun na výstavbu nové základní školy. Celkově v oblasti vznikne pět mateřských a dvě základní školy,“ uvedl.
Plánovací smlouvy s městem podepsaly společnosti Finep, Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park. Kromě škol se zavázaly k vybudování čtyř parků, sociálních služeb a rekonstrukci veřejných prostranství. Developerské firmy také poskytnou pozemky pro novou tramvajovou trať, jejíž výstavbu chce pražský dopravní podnik zahájit příští rok.
Budoucnost historické budovy nádraží
Součástí transformace území je i budoucnost funkcionalistické budovy bývalého nákladového nádraží. Magistrát ji koncem loňského roku odkoupil od Českých drah za 1,43 miliardy korun. Do budoucna se počítá s jejím rozšířením o nové prostory pro školu, bydlení, obchody a kulturní zařízení.
„Budova má pro lokalitu obrovský význam, protože se nachází v jednom z největších brownfieldů v Praze. O její přesné podobě budeme dále jednat, mimo jiné i s památkáři,“ uvedl radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti).
Funkcionalistický objekt byl postaven mezi lety 1934 a 1937 a svému původnímu účelu přestal sloužit v roce 2002. Nyní se chystá jeho nová kapitola, která bude součástí širší revitalizace Žižkova.