Stavbaři začnou razit u Plzně nejdelší železniční tunel v Česku

Stavbaři začnou razit u Plzně nejdelší železniční tunel v Česku

Dnes v noci začnou stavbaři razit největší železniční tunel v ČR za téměř dvě miliardy korun. Ražba dvou více než čtyřkilometrových tunelů pro železniční koridor pod vrchy Homolka a Chlum potrvá dohromady 20 až 22 měsíců. Tunely budou součástí nově budovaného dvojkolejného úseku III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na 3,9 miliardy Kč a jezdit se po něm začne v roce 2017.

„Ještě dobudujeme poslední ze tří betonových prstenců, abychom se dostali do té hory. Začneme v noci, možná ještě dneska. Je potřeba ještě hodně moc věcí, aby se to povedlo,“ řekl vedoucí ražby Štefan Ivor z Metrostavu.

Tunel se bude razit nonstop. „Na stroji už je připraveno 12 dělníků a 15 na povrchu,“ uvedl Ivor. Po 12 hodinách práce se budou střídat dvě stejně početné směny. „Denní a noční směna pracuje šest dní a poté jedou na šest dní domů a vystřídají je nové dvě skupiny,“ uvedl. Celkem se bude na ražbě podílet zhruba 120 dělníků a 26 techniků. Nepřeruší se ani o víkendech, volno mají všichni pouze na Vánoce.

Podle Ivora určitě nepůjde první dny docílit průměrnou denní rychlost hloubení kolem 15 metrů. Půjde o jednotky metrů, začátek je vždy pomalejší. Výkon a funkci unikátního stroje ověří až zahájená ražba. „Zatím vše jede podle plánu,“ dodal.

Razicí štít TBM S-799 za stovky milionů korun, který dostal jméno Viktorie, vyráběla na míru sedm měsíců německá firma Herrenknecht. Vyrazí pod vrchy Homolka a Chlum dva tunelové tubusy o délce 4,15 kilometru.

Podle Ivora má štít vyrubat asi 600.000 metrů krychlových zeminy, která se využije na rekultivaci nedalekého lomu. Stroj má délku 114 metrů, průměr řezné hlavy 9,9 metru a váží 1800 tun. Nejprve vyrazí jižní tunel a pak z opačné severní. Stejná zařízení využívali v pražském metru, průměry hlavy měly ale šest metrů. Dvě třetiny tunelu bude stroj razit v břidlicích, zbytek pod Chlumem v tvrdším magmatickém spilitu. Po dvou metrech se vždy zastaví a otvor se vyztuží šedesátitunovou betonovou skruží s vnitřním průměrem 8,7 metru.

Obří vrtací stroj se do konce roku vynoří na poli pod vrchem Chlum na okraji plzeňské části Doubravka, kde mají na jaře archeologové začít s průzkumem u budoucího západního portálu.

Dosud nejdelší železniční tunel v ČR je Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů, o 11 metrů kratší tubus je na Špičáku u Železné Rudy.

Trať Plzeň – Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem.

Zdroj: ČTK

Ilustrační foto: Terraprojekt, a. s.