Praha schválila znění dohody o Nákladovém nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov

V čelní budově někdejšího nákladového nádraží Žižkov by měl v budoucnu sídlit Národní filmový archiv (NFA), v severním křídle má vzniknout základní škola a v jižním by měla firma Sekyra Group vybudovat komerční prostory a střešní nástavbu s byty. Vyplývá to z dohody o dalším využití budovy, jejíž znění dnes schválili pražští radní. Podepsat by se mělo v únoru, samotné majetkové řešení podle radního Jana Chabra přijde na řadu zřejmě v roce 2022.

Stranami, které by měly memorandum podepsat, je pražský magistrát, Praha 3, ministerstvo kultury, Národní filmový archiv, České dráhy, Sekyra Group a firma Žižkov Station Development, což je společný podnik Českých drah a Sekyra Group, který byl založený k rozvoji areálu a má na budovu předkupní právo. Město v minulém volebním období schválilo, že rozsáhlou funkcionalistickou budovu odkoupí samo, nové vedení však s ohledem na nutné náklady na rekonstrukci přišlo s plánem spoluvlastnictví.

V budoucnu by tak měla být v budově zastoupena kulturní a společenská funkce, kterou zajistí NFA, veřejná vybavenost v podobě školy a komerční plochy. Společnost Sekyra Group by vedle komerčních prostor měla v jižním křídle podle návrhu memoranda přistavět dvoupodlažní střešní nástavbu s nájemními byty, z nichž některé by po dohodě s magistrátem mohly připadnout Praze. Společnost plánuje také stavbu obytných domů jižně a východně od budovy. Další projekty na brownfieldu o rozloze zhruba 33 hektarů plánují firmy Central Group a Penta Real Estate.

Samotný objekt má podle radního Chabra rozlohu asi 60.000 metrů čtverečních. Dodal, že náklady pro město na odkup části, kterou by mělo využívat, budou zřejmě zhruba třetinové proti původně plánované částce na odkup celé budovy. Tu určil posudek na 660 milionů korun.

Další peníze padnou na stavbu školy, kterou město a Praha 3 v bývalém nádraží plánují. Podle Chabra bude magistrát ještě jednat o tom, aby na ni přispěli další spoluvlastníci objektů, zejména developerské firmy, jejichž bytová výstavba se bez veřejné vybavenosti neobejde. Náměstek primátora Petr Hlaváček dodal, že město připravuje studii nádraží a jeho okolí kolem Olšanské ulice.

O potenciálu místa vypovídaly i instalace Landscape Festivalu 2015.
O potenciálu místa vypovídaly i instalace Landscape Festivalu 2015. | Source: WIKIPEDIA, DOROTA VELEK

Město původně zvažovalo, že středem nádraží povede tramvaj, nyní to však vypadá, že povede severně od něj paralelně s Malešickou ulicí. Město nyní připravuje změnu územního plánu, která je nutná pro zástavbu brownfieldu a hotova by měla být v druhé polovině letošního roku.

Osud nádraží, které přestalo fungovat v roce 2002, se řeší roky. Původně mělo ustoupit výstavbě, po tlaku aktivistů z demolice sešlo. Podle studie Institutu plánování a rozvoje by na okolních pozemcích měla v budoucnu vzniknout čtvrť pro až 15.000 obyvatel.

Zdroj: ČTK

Komentáře