René Van Zuuk: Konstrukce jako expresivní prostředek
Na monografické výstavě Reného Van Zuuka Projekty 1992–2007 ve Fragnerově galerii bylo možné vidět prakticky všechno, co autor za čtrnáct let svého samostatného ateliéru v Almere navrhl. V jeho pestré kariéře vynikají především větší realizace ARchitektonického centra v Amsterdamu ARCAM, bytového Bloku 16 v Almere, přezdívaného pro svou mohutně vydutou fasádu Vlna, nebo unikátně řešená administrativní budova Zilverparkkade v Lelystadu.
Zásadní přínos holandské postmoderny k reflexi architektury jako komplexní disciplíny především díky Removi Kolhaasovi znamená, že v produkci střední a mladší generace je nejen na co navazovat, ale i vůči čemu se vymezovat. Expresivní styl Reného Van Zuuka (1962, Doesburg) je toho důkazem, v kontextu současných tendencí má své specifické renomé – jeho rozmanité práce charakterizuje brilantní stavitelská znalost, která mu umožňuje invenčně pracovat se stavebními technologiemi jako s nositeli citových obsahů. V tomto smyslu je Van Zuuk dáván do souvislosti se zdůrazňováním estetických kvalit konstrukce Renza Piana.
Všechny Van Zuukovy práce spojuje již zmíněná expresivita, klíčový rys jeho tvorby. Už v prvotině Psyché – vlastním obytném domě – autor předjímá v podstatě vše, co je pro něj typické – konstrukční jednoduchost, která ale přitom akcentuje výtvarnou strukturu a jak je vidět i u dalších případů – Van Zuuk často vychází už od navrhování ze sítě nebo z principu opakování určité struktury. Bez ohledu na rozmanité funkce jeho dosavadních realizací, už u Psyché narážíme na další výraznou charakteristiku Van Zuukovy tvorby – neobvyklou kombinaci materiálů. Ta je také patrná u starší realizace velína plavební komory na kanálu Van Sarkenborg (1996) v Groningenu, kde uplatnil neobvyklou aplikaci zinkové střechy a řady detailů, jako jsou například stavěcí šrouby. Strategické zaoblení zadní stěny velína s výraznou plasticitou přitom bylo součástí zadání a mělo umožnit jednomu člověku sledovat co nejvíce obrazovek.

Na rozdíl od třípodlažní budovy ARCAMU kombinující jemně vroubkovaný povrch se sklem (centrum má téměř kompletně prosklenou východní stranu), využívá pozdější Vlna (2002–2004) hliníkový šupinovitý obklad k evokaci dynamiky vodního živlu. Blok 16, alias Vlna, je součástí urbanismu nového centra Almere a logicky také od začátku vzniká v úzké spolupráci s rozsáhlejším urbanistickým plánem okolí, který připravil ateliér OMA. Realizovanou budovu Vlny spojil Van Zuuk neurálním, lehkým mostem s dalším blokem a se stávající věží Silverline (viz ASB 1/2007).

Z konstrukčního hlediska je také velmi pozoruhodný pavilon Zeewolde (2000–2001), který je součástí několikakilometrové trasy, která prochází výstavou soch v otevřené krajině. Jeho efektní tvar je přitom založen na velmi jednoduché konstrukci. Protáhlý tvar budovy připomene zemědělské hangáry, hlavní inovaci představuje střecha, která měla z úsporných důvodů využít trojkloubový rám, typický pro zastřešování hospodářských budov. Hrou se střešními rovinami, které svírají různé úhly, takže se ramena prakticky nedotýkají, zde dosáhl uvolněného efektu.

Doposud nejvelkorysejším projektem je návrh Národního historického muzea v Almere z loňského roku. Myšlenka reprezentativní budovy až do extrému těží z toho, co nabízí dispozice mořského pobřeží Almere Pampus. Volba lokality má především posílit představu nezávislosti muzea na nizozemském vnitrozemí, vládou financovaný projekt si tak má „zachovat odstup“ od národní historie. Muzeum by se mělo doslova vznášet na vodní hladině, svým vysunutím nad vodní hladinu bude připomínat maják. Celá muzejní budova bude tvořena jedinou do sebe zavinutou geometrickou linií, která bude sloužit k různým výstavním účelům. Tato souvislá linie má ve svém středu centrální vstupní halu, okolo které se v podstatě obtáčí na více výškových úrovních.

Mariana Serranová
Foto a vizualizace: Luuk Kramer, Christian Richters, Arthur Blonk, DJ Hoogerdijk, René van Zuuk Architekten, Waanja







