Luka Križek: Navrhovat komplexně

Luka Križek: Navrhovat komplexně

„Nerozlišuji mezi návrhem domu, návrhem židle či světla. Vždy se jedná o kreativní a vzrušující činnost, při které ladíte proporční vztahy, přicházíte s technologickým řešením a originálním přístupem,“ říká v rozhovoru pro ASB mladý architekt a designér Luka Križek, který získal ocenění Grand Prix architektů i cenu za design svítidel ARBO.

Vystudoval jste architekturu na ČVUT, co vás vedlo k odbočce k designu? A vnímáte to jako odbočku?

Jako odbočku to určitě nevnímám. Pro architekta by mělo být naprosto přirozené, že umí navrhnout židli, stůl či lustr. Le Corbusier, Josip Plečnik či Frank Lloyd Wright navrhovali celý dům komplexně. Od půdorysu přes židli až po ornament na tapetě. Jen současný komerční průmysl nutí vymýšlet zcela zbytečně každou sezonu novou a novou židli, a tím se z toho přirozeně vyprofilovala nová funkce designéra. Funguje podobně jako módní návrhář, který musí rychle reagovat na potřeby trhu a módní trendy. Už nemusí přijít s novou originální myšlenkou, ale klidně si vystačí jako kreativní recyklátor současného trendu a i přesto, nebo právě proto, může být velmi úspěšný.

Showroom IO studio

Jaké možnosti má mladý architekt po dokončení školy uplatnit se na trhu? Co pomohlo vám?

Myslím, že když člověk práci miluje a má co nabídnout, za nějakou dobu se musí výsledek dostavit sám. Samozřejmě záleží na štěstí, ale myslím si, že v průměru to trvá 10 let, kdy se můžete stát etablovaným začátečníkem v oboru architektura. Mně do velké míry pomohla náhoda, kdy jsem se ještě při škole jako student dostal k navrhování pro velké korporátní firmy, jako byl Vodafone či Pilsner Urquel.

Za svůj futuristicko organický prostor pro Vodafone jste získal v roce 2012 ocenění Grand Prix architektů. Lze říci, že je Vám tento styl nejbližší? A jak pokračuje spolupráce?

Je to jedna z cest, která je mi velmi blízká. Umožňuje obrovskou volnost ve vyjadřování toho, jak má vypadat architektura, vnitřní prostor nebo jen recepční stůl. Za skoro deset let spolupráce s Vodafonem jsme pro ně vytvořili korporátní identitu v oblasti návrhů interiérů jejich prodejen, zmiňovaného zákaznického centra nebo zatím posledně zrealizovaného projektu vstupního lobby v jejich nové centrále ve Stodůlkách. Jedná se o celou řadu projektů a vzrušující na tom je, že jsou sjednoceny pod jednou estetickou taktovkou, která určuje jejich podobu a nezaměnitelnost patřící k Vodafonu. Lidé si náš design začínají s touto značkou spojovat. Podobně velmi výtvarně a originálně jsme přistupovali v případě klienta ČSOB, pro kterého jsme navrhli koncepci ERA finančních center. Přesto se jedná o naprosto odlišný výsledek. Dalo by se tedy říct, že máme rádi vlastní neprozkoumané cesty a snažíme se určovat trendy, než abychom byly v jejich vleku.

Jak jste se dostal k navrhování svítidel? Co vás na tom baví?

Jak jsem již řekl, nerozlišuji mezi návrhem domu, návrhem židle či světla. Vždy se jedná o kreativní a vzrušující činnost, při které hledáte a objevujete. Ladíte proporční vztahy, přicházíte s technologickým řešením a originálním přístupem. Každý materiál má své estetické či funkční možnosti a tím se blíží celý proces hodně k architektuře. Taková židle od Josefa Hoffmanna či Rennie Mackintosh je vlastně malý architektonický zázrak. Proto, když mě oslovila HALLA, abych pro ně něco navrhl, nebál jsem se na to přistoupit, i když jsem v té době ještě produktový design nikdy nenavrhoval. Měl jsem již navrženou celou řadu nábytkových solitérů i několik svítidel, ale nejednalo se o návrhy, které šly do sériové výroby.

Svítidlo ARBO

Svítidlo ARBO

Jaká myšlenka stála za vytvořením vašich svítidel pro značku HALLA?

Chtěli jsme vytvořit svítidlo, které se může velmi výrazným způsobem v interiéru uplatňovat a posunout tak jeho podobu. Nechtěli jsme však vytvořit kusové svítidlo, které funguje v omezených typech interiéru a navíc je většinou pro běžného odběratele finančně nedostupné. Rodina světel ARBO se skládá z pěti základních svítidel, která fungují samostatně a zároveň se dají vzájemně kombinovat. Díky světelným zdrojům LED si zachovávají vysokou účinnost a tvarová rozmanitost spolu s různými možnostmi natáčení dodávají svítidlům nápaditost a hravost. Koncept stropního osvětlení vychází z klasických hliníkových světel, která se v komerčních projektech objevují velmi často. My však chtěli přijít na trh s jiným materiálem.

Proč jste se rozhodl pracovat právě se dřevem?

Do jisté míry to bylo dáno absencí konkurence. Na trhu se sice objevují dřevěná svítidla, ale ve většině případů to jsou kusovky. Mým cílem bylo vytvořit funkční sérii nejrůznějších typů osvětlení, která dobře zapadnou do každého interiéru – od bytů až po komerční objekty. Velkou výhodou dřeva je jeho vzhled, jenž dokáže zateplit každý prostor – sluší jak klasickým, tak velmi stroze zařízeným interiérům, kde je účinným nástrojem pro zútulnění. Tam, kde nezbývají peníze na drahé dřevěné podlahy, může být série ARBO velmi přínosným doplňkem. Výhodou je také možnost doplnit svítidla různobarevnými kabely.

Interiér Era bank v Olomouci

Interiér Era bank v Olomouci

Snažíte se navrhovat formy se schopností vyvolávat narativní obrazy, budit představivost? Nebo upřednostňujete nenápadný funkční design?

Myslím, že svět vnímám všemi smysly, a proto si myslím, že patřím do první skupiny.

Když navrhujete nějaký nový produkt, čím začínáte? Představíte si jej v ­hlavě rovnou, nebo k výslednému tvaru dojdete postupně dlouhým ­zkoušením?

Dost často mám hrubou představu nebo relativně silný konkrétní pocit, který mě vede k výsledku, a z toho vyplývá, že nezačínám úplně z nuly. Pokud představu nemám, ponořím se do hloubkové inspirace a nechám na sebe působit všechno, co vidím, a ze syntézy si následně vytvořím tuto cestu, která mě dovede k výsledku.

Koncept kuchyně

Koncept kuchyně

Vaší další oceňovanou realizací byl interiér restaurace Radegastovna v Brandýse nad Labem – od Vašich ostatních projektů se trochu vymyká. Jak se Vám na něm spolupracovalo?

Jak se to vezme. Ano, je to dost odlišný interiér na rozdíl od právě zmiňovaného Vodafonu, kde šlo o hledání nových forem a objevování neprobádaných cest. Jednalo se o pocitovou expresivní záležitost, kdy jsme pro návštěvníky chtěli vyvolat nové a unikátní pocity z prostoru a přiblížit jim tak svět Vodafonu pomocí nevšední architektury. V Radegastovně jsme přirozeně vycházeli z tradice a z toho, co lidi již důvěrně znají a cítí se v tom dobře a příjemně. Ale v obou případech se jednalo o firemní interiér se silnou přítomností značky. V případě Radegastovny byla role architekta více jako řemeslníka, který ovládá staré technologie výroby nábytku a neočekával se zde inovátorský přístup. I přes toto omezení jsme se snažili vymyslet, aby interiér byl pro změnu zábavný, a v tom je asi jeho síla.

Nedávno jste otevřel vlastní showroom. Jak jste na nové adrese spokojený?

Naše studio sídlí na Opletalově ulici pár metrů od Václavského náměstí a musím říct, že to byla strategicky dobře zvolená investice. Každý má naše studio na dosah a jsme rádi, když se klienti a příznivci naší tvorby, kteří mají cestu kolem, zastaví na kafe. Ale má to i své stinné stránky, neboť pokud chcete bezúplatně fungovat na Praze 1, ­narazíte. A proto – i přesto, že nám památkáři povolili výkladce, již dva roky čekáme na poslední souhlas ze strany Prahy 1 a především na vyjádření šéfové odboru správy majetku. Proto zatím naše práce nejsou vidět přímo z ulice a musejí je návštěvníci objevovat zevnitř. V prostoru, v němž zároveň navrhujeme, jsme obklopení našim autorsky navrženým nábytkem a designem, který je doplněný o historické kusy nábytku a užitného umění, které nám je blízké.

Ukazujeme klientům, že i moderní či futuristický styl nábytku může dobře fungovat s biedermayerovým sofa nebo art deco vázou. Že moderní stůl může být v historickém interiéru a naopak. To je právě to, co nás baví. Máme rádi stylovou a materiálovou pestrost. Samotný prostor se nachází v domě z poloviny 19 století, a tato starobylá nálada kontrastuje s našimi moderními návrhy. Aktuálně zde vystavujeme dokončenou kolekci nábytku Cloud Idea Collectoin, která se skládá ze 4 kusů nábytku – kuchyňský ostrov, jídelní stůl, psací stůl a police. Přijďte se podívat.

Radegastovna v Brandýsu

Radegastovna – oceněná restaurace s atmosférou spojující tradici se současností (Národní cena za architekturu, GrandPrix Architektury 2014, kategorie interiér, čestné uznání)

Luka Križek (*1977) – Mladý talentovaný architekt, majitel IO studia a spoluzakladatel kanceláře DOT Architects, je známý především svými originálními interiéry a použitím netradičních materiálů. Za svůj futuristicko organický prostor pro Vodafone získal v roce 2012 ocenění Grand Prix architektů. Pro společnost HALLA navrhl originální corianový nábytek pro výstavní expozice na mezinárodní veletrhy. Z další spolupráce pak vzešel koncept dřevěných svítidel ARBO, který slavil úspěch na Designbloku 2013 a následně i na Desinbloku 2014, kde byla série prezentovaná již jako součást produktového portfolia společnosti HALLA.

TEXT: Kateřina Kotalová
foto: Halla

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.