Pozar

„Šmejdi“ to zkoušejí i ve stavebnictví

Partneři sekce:

Špatný výběr tepelné izolace může spotřebitele stát nemalé peníze, v extrémním případě i život. Spotřebitelé by měli dát pozor na anonymní reklamy, přehnaná tvrzení a okaté zvýhodnění materiálů na úkor konkurence. „Náš výrobek je lepší než ten konkurenční“ – protiprávní, ale v Česku bohužel poměrně běžná obchodní strategie, a to i ve stavebnictví.

Reklama, která nápadně zvýhodňuje vlastní produkt na úkor konkurence, však často bývá klamavá. Nepoctiví prodejci jen šikovně zneužívají toho, že spotřebitel-laik se v daném oboru dobře nevyzná, i když si třeba myslí opak. V případě tepelné izolace ho přitom neznalost může stát nemalé peníze, v extrémním případě dokonce i život.

Samozhášivá PUR pěna se může extrémně rozhořet

Typickým případem aktuální klamavé reklamy je úmyslná záměna odborných termínů samozhášivost a nehořlavost. Například prodejci stříkané PUR pěny a jiných plastových izolací vám bez mrknutí oka budou tvrdit, že materiál nehoří, a ještě to názorně předvedou se zapalovačem v ruce. Je to ale jen polovina pravdy.

To, že je materiál samozhášivý, vůbec neznamená, že je nehořlavý; jde jen o to, že když se plamen oddálí, izolace hořet přestane – což ovšem v případě požáru nenastane. Ze samozhášivého materiálu se navíc uvolňují do okolí toxické zplodiny a kouř, které jsou pro člověka nebezpečnější než vlastní oheň.
Tento fakt potvrdil i požární experiment v opuštěném domě ve středních Čechách pod dozorem Zbyňka Valdmanna, odborníka na požární bezpečnost staveb.

V podkrovní místnosti domu určeného k demolici byla aplikována stříkaná PUR pěna, která je při rekonstrukcích velmi populární především kvůli snadné aplikaci. Po necelých čtyřech minutách zdánlivého klidu PUR pěna prudce vzplála a z místnosti se začal valit žlutý kouř, který se rychle změnil v hustý černý dým.

Pozor na údajně „výjimečné“ stavební materiály

Klamavá reklama se dá snadno poznat podle přehnaných tvrzení o kvalitě a výjimečných vlastnostech prodávaných materiálů. Před několika lety šlo hlavně o různé nanofólie a nátěry, které byly údajně produktem kosmického výzkumu, ale přitom v laboratorních testech stěží dosahovaly průměrných izolačních vlastností.

Cena v porovnání s klasickými izolačními materiály byla přitom vysoká. Momentálně jsou v kurzu právě stříkané pěny, u kterých se často uvádí zkreslené informace o jejich vlastnostech či se zamlčuje jejich hořlavost. Tvrzení o velmi snadné aplikaci, neodo­latelné cenové nabídce a „nesmrtelnosti“ materiálu bývají lživá.

Podezřelé jsou především reklamy a prezentace, ze kterých není zřejmé, jaká firma za nimi stojí, jsou neoznačené, respektive skryté pod „komerční sdělení“, nebo když výrobce svůj materiál porovnává s konkurencí, přičemž inzerovaný výrobek má jen samé výhody a konkurenční z něj vychází jako úplný propadák.

Jak poznat klamavou reklamu

  • Nemožnost dohledat zdroj informací (např. protokoly o výsledcích zkoušek).
  • Neznámé zahraniční a tuzemské certifikace.
  • Důraz na převratné vědecké objevy a neznámé vědecké kapacity garantující kvalitu.
  • Výrobek, který je označen jako převratná novinka a inovace řešící všechny neduhy bydlení.
  • Nadstandardní cena (odůvodněná neověřitelnými „zázračnými“ vlastnostmi).
  • Příliš snadná instalace (kvalitní izolační materiály je třeba odborně aplikovat). Absence ověřitelných referencí či reference pouze u malých staveb.
  • Těžko uvěřitelné fyzikální vlastnosti (minimální tloušťka, a přitom téměř nulové tepelné úniky).
  • Důraz na podivné nestandardní vlastnosti (ochrana před elektrosmogem, geopatogenními zónami a podobně).

Jak vybírat kvalitní tepelnou izolaci

  • Dávat důraz na tepelněizolační vlastnos­ti, nehořlavost a zdravotní nezávadnost.
  • Informovat se o zvukověizolačních vlastnostech a schopnosti odolávat vlhkosti či zabraňovat kondenzaci vodních par.
  • Vybírat mezi ověřenými výrobci izolačních materiálů: nehazardovat s neznámými či neověřenými prodejci.
  • Pozor na instalační firmy nabízející zaručené „novinky“ (může se jednat o předražené materiály, které dlouho nevydrží).
  • Cena odpovídající průměru na trhu.

Zdroj: www.avmi.cz

Text: Asociace výrobců minerální izolace
Foto: Petr Svoboda

Článek byl uveřejněn v časopisu Realizace staveb 5/2018.