Stabilizace střechy provozní budovy mezinárodního letiště v Popradu
Komplexní návrh stabilizace plochých střech zohledňující všechny okrajové podmínky je nutností, o níž nás každoročně přesvědčují další havárie střech v důsledku silových účinků větru.
Příkladů je velké množství v mnoha oblastech Slovenska i České republiky. Mezi nejrizikovější z hlediska působení větru na konstrukce plochých střech patří zejména horské a podhorské oblasti. Přesvědčit jsme se o tom mohli například i v průběhu roku 2007, kdy v podtatranské oblasti došlo ke dvěma krátkým, ale intenzivním letním bouřkám. Bouřky byly doprovázeny větrem, který měl v nárazech rychlost okolo 130 km/h. Jednou ze střech, která náporu větru neodolala, byla i střecha provozní budovy mezinárodního letiště Poprad-Tatry. Vítr odtrhl atiky a následně i povlakovou střešní krytinu (obr. 1).Příčina vzniku havárie 
Přibližně před deseti lety prošla střecha letiště rekonstrukcí, během níž byla dodatečně zateplena izolací z minerální vlny o tloušťce 120 mm a pokryta modifikovanými asfaltovými pásy povlakové krytiny z APP (obr. 2). Problémy se silovými účinky větru byly na střeše pravděpodobně již od té doby, kdy byly tyto nové vrstvy zhotoveny (obr. 3). 
Z toho důvodu se na střeše provedly dodatečné úpravy, které měly nedostatky odstranit. Střešní vrstvy se dodatečně ukotvily a střecha se lokálně zatížila betonovou dlažbou. Použily se kotvy na výplňové konstrukce stavebních otvorů (obr. 4) a fasádní natloukací kotvy ke kotvení kontaktních zateplovacích systémů (obr. 5). Délka kotev byla asi 150 mm (obr. 6), což u tloušťky tepelné izolace 120 mm znamená, že nové vrstvy se ukotvily pouze do původního souvrství z oxidovaných asfaltových pásů.
Namísto rozpěrného trnu byly do fasádních kotev natlučeny hřebíky, což odřelo spodní části plastového dříku každé kotvy. Dřevěné atikové hranoly byly k původní železobetonové koruně atiky přichyceny pomocí hřebíků, jejichž délka byla o 4 cm větší, než je tloušťka atikových hranolů. Takto zrealizovaná konstrukce střechy samozřejmě nemohla plnit svou funkci spolehlivě.
|  |  | 
| Obr. 3: Kotva k uchycení rámů oken do ostění stavebních otvorů | Obr. 2: Zvlněná povlaková krytina v důsledku silových účinků sání větru | 
|  |  | 
| Obr. 4: Fasádní kotva | Obr. 5: Délka použitých kotev a dřík kotvy poškozený při nahrazení rozpěrného trnu hřebíky | 
|  |  | 
| Obr. 6: Přichycení atikového hranolu k původní betonové koruně atiky hřebíky | Obr. 7: Příprava tahové zkoušky | 
Průzkum a tahové zkoušky 

Návrh 
Návrh materiálového složení skladby byl vypracován ve dvou alternativách. Obě alternativy počítaly s odstraněním tepelné izolace z minerální vlny, protože byla zcela promočena srážkovou vodou, která zatekla do skladby střechy, a s dodatečným zateplením střechy tepelnou izolací z expandovaného polystyrenu EPS o tloušťce 100 mm.
Alternativa A dále počítala s použitím povlakové střešní krytiny z měkčeného PVC o tloušťce 1,5 mm určené k mechanickému kotvení.
Alternativa B navrhovala použití povlakové střešní krytiny ze souvrství SBS modifikovaných asfaltových pásů. Spodní pás tohoto souvrství tvořil samolepicí asfaltový pás a vrchní pás souvrství tvořil asfaltový pás s ochranným břidlicovým posypem. Investor se rozhodl právě pro toto řešení.
|  |  | 
| Obr. 8: Odstraňování promočené tepelné izolace z minerální vlny | Obr. 9: Lepení desek tepelné izolace lepidlem | 
|  |  | 
| Obr. 10: Mechanické kotvení desek tepelné izolace | Obr. 11: První vrstva povlakové střešní krytiny ze samolepicího SBS modifikovaného asfaltového pásu | 

Poškozené vrstvy střechy byly odstraněny až po původní souvrství z oxidovaných asfaltových pásů, které budou v nové skladbě střechy sloužit jako parotěsnicí vrstva. Na tuto vrstvu byly položeny desky tepelné izolace z polystyrenu EPS tloušťky 100 mm. Každá deska se k podkladu přilepila polyuretanovým lepidlem určeným k lepení tepelných izolací a zároveň se mechanicky přikotvila kotvami 50 × 220 mm. 
Na desky z polystyrenu byla uložena první vrstva povlakové střešní krytiny ze samolepicího modifikovaného asfaltového SBS, který zároveň sloužil jako dočasná hydroizolace v době realizace střechy (obr. 7). Vrchní vrstvu souvrství asfaltových pásů tvořil SBS modifikovaný asfaltový pás s hrubozrnným břidlicovým posypem. Pásy byly vytaženy až po vnější hranu atiky a ukončení na přesahujících konstrukcích bylo překryto oplechováním z pozinkovaného plechu.
Správnost řešení se potvrdila přibližně dva týdny po dokončení střechy, kdy se přihnala další bouřka doprovázená větrem o síle asi 160 km/h, která opět trhala střechy budov. Střecha letiště však zůstala neporušena.
Ing. Tomáš Kober, Ateliér DEK
Článek byl uveřejněn v knižní publikace Stavební ročenka 2009.
 
													








 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
								 
								 
								 
								 
					 
					