Partneři sekce:
Předpínání mostních konstrukcí

Předpínání mostních konstrukcí

Mostní stavitelství poskytuje ze všech stavebních oborů nejširší pole působnosti pro využití předpjatého betonu. Je to dáno především vysokým stupněm využití mechanických vlastností betonu a oceli v souvislosti s velkým zatížením konstrukcí, jejich značnými rozpětími a rozličnými metodami výstavby mostních objektů, které by bez využití trvalého nebo dočasného předpětí nebylo vůbec možné realizovat.

Rastrové a modulové fasády

Rastrové a modulové fasády

Fasádní systém založený na kvalitní hliníkové konstrukci, jež se dá využít v široké škále různě velkých oken, posuv­ných prvků či prosklených stěn, je po celém světě zaveden již nejméně čtyřicet let a stále se vyvíjí. U nás došlo k rozvoji aplikace hliníkových okenních a fasádních systémů zhruba před deseti lety. Zpočátku byly realizovány především rastrové fasády typu sloupek – příčka, před sedmi lety byla zhotovena první modulová fasáda českého provedení.

Rekonstrukce mostu přes Ohři v Libochovicích

Rekonstrukce mostu přes Ohři v Libochovicích

Most přes Ohři v obci Libochovice na silnici II/237 délky 110 m, o třech polích s vetknutými železobetonovými oblouky o rozpětí 30 m, byl postavený v polovině třicátých let. Koncem devadesátých let minulého století most nevyhovoval jak svým stavebním stavem, tak i svou prostorovou úpravou s vozovkou širokou pouze 5,5 m. Podrobný diagnostický průzkum, provedený na sklonku minulého století, prokázal celkem spolehlivou kvalitu pilířů i vlastních železobetonových oblouků na rozdíl od poprsních zdí a výplňového betonu nad oblouky.

Řízení rizik inženýrských staveb

Řízení rizik inženýrských staveb

Nezbytnost metody řízení rizik pro optimální přípravu a provedení každé větší inženýrské stavby není potřebné zvlášť zdůrazňovat. Věnujme se proto alespoň stručně zásadám této metody a poněkud podrobněji prezentujme podmínky pro úspěšné a účinné použití základních článků metody řízení rizik. Těmi jsou v případě inženýrských staveb geotechnický průzkum a monitoring. Krátké shrnutí závěrů z havárií velkých inženýrských staveb, k nimž došlo ve světě v nedávné minulosti, poslouží jako návod k vyvarování se chyb i na našich stavbách.

Kotvení do cihly a pórobetonu

Kotvení do cihly a pórobetonu

V každodenní praxi, ať už v projekci, nebo přímo na stavbě, se setkáváme s problémem připojení různých prvků k nosným konstrukcím – s kotvením. Mohou to být kotvení ocelových nebo dřevěných nosných prvků, upevnění zábradlí a jiných doplňků či připevnění instalací a technologie. Kotevní techniku využijeme i při realizaci kontaktní izolace nebo při napájení starých a nových zděných konstrukcí. Kotvení musí být v prvé řadě spolehlivé, ale u sériových aplikací je třeba myslet i na efektivnost.

Průmyslové lité podlahy

Průmyslové lité podlahy

Nacházejí své uplatnění v novostavbách průmyslových objektů a objektů občanské vybavenosti, ale také, a to hlavně, při sanacích starších poškozených nebo již nevyhovujících podlah. Díky jejich užitným vlastnostem je lze rovněž velmi dobře využít v bytové výstavbě. A právě s tímto trendem se v poslední době setkáváme stále častěji.

Renovace fasád

Renovace fasád

Neodmyslitelnou součástí každé stavby je její fasáda. Plní nejen estetickou funkci objektu, ale chrání jej i před mechanickým poškozením a vnějšími povětrnostními vlivy, jako je vítr, déšť, mráz, slunce, vlhkost. Životnost fasády je však omezená a po čase vlivem různých faktorů, dochází k jejímu poškození a je třeba ji renovovat.

Vrtačky a míchadla

Vrtačky a míchadla

Práci na stavbách si bez elektrického nářadí nedovedeme dnes už ani představit. Cílem tohoto článku je stručně informovat stavitelskou veřejnost o firmách věnujících se výrobě elektrického nářadí i o jejich produktech.

Průzkumy a diagnostika staveb se zvýšenou vlhkostí

Průzkumy a diagnostika staveb se zvýšenou vlhkostí

Průzkumy jsou zásadní podmínkou a současně nejdůležitější fází celého procesu rozhodování o způsobu sanace. Návrh sanačních opatření by měl směřovat v první řadě k odstranění příčin vlhnutí zdiva a teprve posléze k řešení jejich důsledků. Pro návrh optimální technologie sanace objektu je třeba na základě výsledků všech částí průzkumu včetně laboratorních rozborů zjistit především příčiny vzniklých poruch.

Splnit závazky EU lze větším využitím zemního plynu

Splnit závazky EU lze větším využitím zemního plynu

Více než 60% lidí u nás se domnívá, že vhodným řešením pro krytí budoucích energetických potřeb státu je přechod na efektivní technologie na bázi zemního plynu. To vyplynulo z průzkumu, který provedla v listopadu 2007 výzkumná agentura Ipsos Tambor na reprezentativním vzorku populace ČR (N=500) .

Brána do světa energetických úspor

Brána do světa energetických úspor

Stále rostoucí ceny za energii jsou ožehavým tématem jak v domácnostech, tak i ve výrobní sféře. Čím dál více podniků hledá způsoby, jak zajistit vysoký výkon a přitom ušetřit za energii, která ve velkých společnostech představuje zásadní a neopomenutelnou položku v rozpočtu.

Žijte na čerstvém vzduchu

Žijte na čerstvém vzduchu

Mít v domě stále čerstvý vzduch, aniž byste museli otevírat okna? Větrat, a neztrácet při tom zbytečně teplo? Díky novince firmy Schiedel, řízenému systému větrání Schiedel AERA, to jde. Systém, který průběžně větrá v závislosti na vlhkosti v místnostech, je určen pro novostavby a řeší základní problém izolovaných domů. Ty jsou pro svou neprůvzdušnost sice odolné proti tepelným ztrátám, ale také zabraňují přirozené cirkulaci vzduchu, která odčerpává vydýchaný vzduch z místností a přináší dovnitř čerstvý. V těsných místnostech bez větracího systému se hromadí CO2, jehož vyšší koncentrace působí neblaze na lidské zdraví. Řízený systém AERA je chytrý a jednoduchý systém nenáročný na energie, který větrá tam, kde je to třeba, a tehdy, když je to třeba.  

Elektrizace trati mezi ostravskými nádražími byla dokončena

Elektrizace trati mezi ostravskými nádražími byla dokončena

V prostorech zcela nové železniční zastávky Ostrava–Centrum dnes byla slavnostně ukončena elektrizace traťového úseku Ostrava hlavní nádraží – Ostrava–Kunčice, včetně předelektrizačních úprav. “Elektrizace železniční trati je vždy přínosem pro životní prostředí dané lokality, a to platí i o úseku mezi ostravským hlavním nádražím a Kunčicemi. Novou zastávku v blízkosti Stodolní ulice jistě uvítají nejen místní obyvatelé, ale také turisté a další návštěvníci tohoto známého ostravského centra,“ řekl dnes Ing. Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, státní organizace.