Petr Paksi: „Už dnes vyvíjíme prvky, které bychom chtěli vyrábět za dva roky.“
Galerie(5)

Petr Paksi: „Už dnes vyvíjíme prvky, které bychom chtěli vyrábět za dva roky.“

Partneři sekce:

Dveře. Oddělují i spojují dva prostory. Pro někoho jen výplň ve stavebním otvoru, pro jiného výzva k estetickému ztvárnění i funkčnímu využití. Mají tisíce podob, mnoho povrchových úprav, o použití ani nemluvě. Jak se ještě mohou vyvíjet? „Někdy si to už ani já neumím představit,“ odpovídá s úsměvem Petr Paksi, obchodní ředitel společnosti J.A.P., která neustále vyvíjí nové originální dveře. „Stále je však dokážeme vymyslet tak, aby v sobě měly invenci – o to nám jde především.“

Firmu J.A.P. založil před dvaceti šesti lety v Přerově Adam Shampan, v současnosti v ní má devadesátiprocentní podíl. Zpočátku se orientovala na export kovových stahovacích schodů, které začali vyvážet do tří států. Později se k nim přidružila výroba interiérových a exteriérových schodišť, a protože majitel žil v Itálii, zjistil, že na trhu by mohla fungovat i dveřní pouzdra. Výroba postupně rostla a kolem roku 2000 sériová výroba firmy produkovala tři typy výrobků. Její obrat poprvé překročil milion eur. V tom období přišel do J.A.P. na pozici obchodního ředitele Petr Paksi a dostal od majitele zadání, které je na volném trhu bezkonkurenčně nejčastější: zvýšit obrat. Jistě, ale jak? 

Nová obchodní síť

„Mým prvním úkolem bylo vytvořit novou obchodní síť, protože ta původní už byla zastaralá a situace na trhu v Česku a Slovensku se výrazně měnila,“ vysvětluje svou nástupní strategii Petr Paksi. „Náš prodej kovových schůdků původně začínal v železářstvích, která však deset let po revoluci začala skomírat, a tak jsme se přeorientovali na hrubou stavbu. U prodejců stavebnin a dveří jsme budovali nová obchodní místa. Podařilo se nám dostat do velkých domácích firem a také jsme začali spolupracovat s dalšími předními výrobci z Polska, Německa a Rakouska. Současně jsme začali masivně rozšiřovat naše zastoupení v každém okrese v Česku.“

Výrobní hala J.A.P. v Přerově produkující hliníkové dveřní profily a dveřní systémy

Výrobní hala J.A.P. v Přerově produkující hliníkové dveřní profily a dveřní systémy

J.A.P. našel originální, a přitom i pragmatickou cestu – zaměřil se na produkty, které byl schopen vyrábět vlastními prostředky a které zároveň nebyly na trhu. Prostě v něm našli díru a vyplnili ji po svém – nebo, jak říká Petr Paksi, „přinesli jsme italský design s německou kvalitou a českými cenami“. Tento bonmot se lehce vyslovuje, ale obchodní ředitel ví, kolik úsilí se za ním skrývá a jaké je jeho hnací dynamo. Profituje z využití jednotné synergie všech divizí – výrobních nástrojů a společné obchodní sítě. Ředitel, který se stal i spolumajitelem firmy, nám neúnavně vysvětluje své priority, které vedou firmu kontinuálně nahoru, a když nestačí slova, přicházejí názorné činy. Petr Paksi vyvrací klišé, že vrcholný manažer nemusí znát všechny výrobní procesy ve své firmě – vždyť stačí, že má výsledky a firma prosperuje. Provází nás výrobními halami firmy v Přerově, popisuje jednotlivé linky, zdůrazňuje klíčové výrobky a i o tom nejmenším detailu mluví s důvěrnou znalostí. Chcete-li vědět, co trh skutečně potřebuje, musíte svou firmu se sto osmdesáti zaměstnanci znát od A do Z. To je krédo ředitele, které mu přineslo meziroční růst dvanáct procent, přičemž letošní obrat firmy by měl atakovat hranici jedenácti milionů eur.

Ne všechno záleží na ceně

Náročná klientela. Ta je rozhodující pro další růst úspěšných čísel v přerovské firmě. Je už společnost v našich zeměpisných šířkách nastavena na vyšší třídu výrobků? „Vyvinuli jsme několik unikátních řešení a architekti, kteří k nám přišli s klientem pro jeden výrobek, už potom koupili i ostatní jako celek,“ odpovídá ekonomický mozek firmy. „Celý život je otázkou priorit, takže lidé, kteří si u nás koupí produkt, a ten se jim líbí, nekoupí si další u jiného výrobce a své pozitivní reference odevzdávají dále. Kdysi jsem byl na školení a jeden z přítomných poznamenal, že vše záleží i tak jen na ceně. Přednášející na to zareagoval a řekl nám, abychom šli k oknům, a zeptal se: „Podívejte se na parkoviště, jsou tam jen Dacie?“ Když jsme odpověděli, že ne, prohlásil, že to tedy není jen v cenách. „Máte na sobě oblečení jen z tržnice?“ zněla jeho další otázka. „Samozřejmě že ne,“ odpověděli jsme… Na dvou příkladech nám tak vysvětlil, že nejde jen o ceny, ale o to, za co peníze utratíte. Mně se líbí, že klienti u nás dávají peníze za pěkné bydlení. Pravda, záleží i na vhodném načasování, nám se podařilo přinést na trh výrobky ve chvíli, kdy je žádaný minimalistický design. Většina našich výrobků se do něj strefila, ale kdybychom s tím přišli před patnácti lety, tak by se na našich dveřích frézovaly ornamenty a dělali bychom vyřezávaná schodiště. Ne každému musí vyhovovat minimalismus, jenže lidé, kteří ho chtějí, by ho museli jít kupovat do západní Evropy. Ale my jsme výhodnější.“

Vlajkové lodě

Každá výrobní firma má své vlajkové lodě produktů, které udržují její stabilitu a podněcují vývoj. V případě společnosti J.A.P. je to systém hliníkových dveřních profilů a systém skrytých hliníkových dveřních zárubní, jakož i systém posuvných hliníkových systémů. Na svých formách má dnes sto pětadvacet chráněných profilů, z nichž jsou schopni vyrábět kolem pěti set různých funkčních a designových variant. Konkrétně jde o dveře Master a dveře Strong, dále skryté zárubně Aktive, nový systém Efekta a architekty i projektanty oblíbený systém Premium, který umožňuje skrýt posuvný systém do stropu.

Petr Paksi při názorné ukázce hliníkového dveřního systému J.A.P.

Petr Paksi při názorné ukázce hliníkového dveřního systému J.A.P.

Velké oblibě interiérových designérů se těší i Grafosklo, jehož technologii v Přerově zdokonalovali, dnes jsou schopni mezi dvě tabule skla „zalaminovat“ téměř cokoliv, pravda, tloušťka materiálu nesmí překročit dané limity. Běžně jde o fólie s vytisknutými motivy. „K výrobě Grafoskla se používá speciální kalené sklo, které je vysoce tepelně a mechanicky odolné. Odolá přímému nárazu jakéhokoliv předmětu na čelní plochu, a dokonce udrží i dva dospělé muže. V běžném provozu domácnosti je tedy prakticky nerozbitné,“ představuje důvody použití a technické parametry Petr Paksi. „Jen v případě úmyslného a přesně cíleného nárazu do hrany se může sklo poškodit, potom se rozpadne na tupohranné úlomky. Těmi se však nikdo neporaní. Protože Grafosklo obsahuje ještě vnitřní bezpečnostní fólii jako zábranu proti vysypání skla, je tento typ skla v interiéru naprosto bezpečným doplňkem.“

Tyto vlajkové lodě nejsou zdrojem jen firemního zisku, ale naplňují současná přání architektů, jakož i představy zákazníků. Ti odmítají velkosériové produkty a vyžadují netradiční řešení. „Těší nás fakt, že k nám architekti a nároční klienti přicházejí s představou, že u nás najdou unikátní výrobek,“ říká Petr Paksi. „Jsme schopni měnit barvu, výšky, frézování, prostě jsme nastaveni na atypická řešení, a to je benefit, který jinde nenajdete. Budu rád, když každý architekt, s nímž spolupracujeme v Česku a na Slovensku, si alespoň jednou udělá výlet k nám do Přerova, abychom mu názorně vysvětlili, co všechno pro něj můžeme udělat.“

Výrobek jako postupka v kartách

Předešlá výzva k architektům není náhodná, neboť i portfolio a struktura výrobků firmy se postupně mění směrem k nim. Od někdejších výrobků pro hrubou stavbu se profil firmy přesouvá do sféry komfortních interiérů a nezvyklých dveřních systémů. Nabízejí pokročilý servis pro architekty, aby kvalitu, kterou znají z vyspělých zemí Západu, našli i v Přerově na téže úrovni, ale v příznivější ceně. „Velmi pozorně nasloucháme zpětným vazbám architektů, kteří zase vědí, že u nás mají jistotu,“ upozorňuje Paksi. „U nás nenajdou překupnické zboží z Asie a také nám mohou poskytovat své podněty, které následně zapracováváme do našich výrobků nebo alespoň do jejich inovativních vylepšení. Nehrajeme si na génie, protože velká část našich výrobků někde ve světě existuje, ale snažíme se je vyskládat originálním způsobem a následně chránit průmyslovými a patentovými prvky, aby nás nikdo neobvinil z kopírování nebo špionáže.“

Dveře se skrytými zárubněmi

Dveře se skrytými zárubněmi

Portfolio výrobků je unikátní a spočívá v návaznosti jednotlivých designů – to znamená, že dveře mohou vypadat jako dveře italských výrobců a posuv jako od někoho z Belgie, ale vždy mají společný designový prvek a v zásadě jiné technické řešení. Jinými slovy, vše funguje jako postupka v kartách. Architekt si může vyskládat celý dům ve vzájemné postupnosti. „Náš servis a čitelná šestadvacetiletá historie jsou to, co nás odlišuje,“ zdůrazňuje Petr Paksi. „Zákazníci vědí, že na pouzdra dáváme desetiletou záruku, a mohou si být jistí, že zítra to nezabalíme. Naopak, naše výrobky máme kde umístit. Vždyť v současnosti je vyvážíme přibližně do dvaačtyřiceti států, které se nacházejí prakticky na všech kontinentech. Jako velmi perspektivní se v poslední době ukazuje trh v postsovětských republikách, neboť je tam hodně měst, která mají nad půl milionu obyvatel.“

Vlastní vývoj

Na závěr přichází to nejlepší. Z hlučné výroby přecházíme do jakéhosi „Sillicon Valley“ J.A.P. Petr Paksi s hrdostí představuje vývojové oddělení, které je úplně samostatné. Nachází se v administrativní části areálu a jeho členové často pracují nezávisle na aktuální výrobě. „Dnes vyvíjíme věci, které bychom chtěli vyrábět za dva roky,“ říká ředitel a seznamuje nás s kolegy, kteří se pohybují výlučně v digitálním světě. „Odehrávají se zde také osobní setkání s architekty, s nimiž o budoucích výrobcích diskutujeme už v této přípravné fázi. Ano, máme i své architekty, s nimiž spolupracujeme dlouhodobě, ale rádi přivítáme každého a rádi si s ním popovídáme, neboť tak se vyhneme provozní slepotě. Má to pro nás opravdu velký význam a například poslední systém obkladů nám připomínkovali dva architekti tak efektivně, že jsme zvedli výrobu produktu o tři sta procent. Oni jsou rádi, že mají produkt, který mohou používat přesně tak, jak chtěli, pro nás to zase byly ve vývoji malé, ale důležité změny, které zvedly hodnotu daného produktu.“

Petr Paksi se nevyhnul ani otázce na případnou ztrátu kvality při stoupajících objemech výroby. „Je to náročný boj, protože naše výrobky jsou náročné na koordinaci lakovaných skel, lakovaného hliníku, frézování a tím, že jde o úplně atypickou zakázkovou výrobu. Lhal bych, kdybych řekl, že se nám to při extrémně zvyšujících se objemech nestává, ale když se to stane, snažíme se to co nejrychleji napravit a provést opatření, aby se táž chyba už neopakovala.“

Dveře – jak dál?

Otázka z úvodu se promítá i do závěrečné otázky na budoucnost firmy. Jak se ještě dveře mohou vyvíjet? „Někdy si to ani nedokážu představit,“ odpovídá Petr Paksi. „Jedním z možných trendů jsou dveře na fotobuňku, ale podle mne by měly být dveře v domě celý den otevřeny, aby byl prostor volně plynoucí, aby žil s lidmi. Takže si myslím, že trend dveří bude pokračovat v jejich ztrácení se ve stěnách, aby byly zavřené jen ve chvílích, kdy to člověk potřebuje.“

Největší dynamiku růstu má oddělení hliníkových designových produktů, které rostlo ve stovkách procent, a dobře si vede i J.A.P. Slovakia prostřednictvím svého obchodního zastoupení se „showroomem“ v Bratislavě, které využívá i blízkost rakouského trhu. „Slovensko je naší důležitou součástí a na naše výjezdní předváděčky, na nichž představujeme naše novinky, tam dokonce chodí více lidí než v Česku,“ uzavírá vizi Petr Paksi. „Na Slovensku je větší zájem architektů a je možné, že jsou více rozevřené nůžky mezi střední a vyšší vrstvou. A co bude dále? Nu, ještě nějaký rok dva růstu a potom tu máme krizi jako dělo. Ale jednu jsme už překonali a víme, jak na to. S naší nabídkou máme velkou šanci, že naše klienty alespoň jeden výrobek osloví. To je náš recept, jak krizi přežít.“

 

TEXT: LUDOVÍT PETRÁNSKY
FOTO: MIRO POCHYBA

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 6/2017.