Metro D: Druhá etapa se komplikuje. Neúspěšná firma z tendru podala trestní oznámení

Partneři sekce:

Stavební společnost Vinci Construction CS podala trestní oznámení kvůli výběrovému řízení na druhou etapu pražského metra D, a sice kvůli podezření ze spáchání podvodu. Podle firmy má souviset s prokazováním potřebné kvalifikace některého z účastníků.

Vinci se ucházela o zakázku v konsorciu firem Porr, Vinci a Marti (PVM). To bylo z tendru vyloučeno, podle vyjádření svých zástupců neoprávněně.

Dopravní podnik (DPP) námitky PVM zamítl, a to se tak obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Za nezákonný v minulých týdnech konsorcium označilo i výběr dodavatele, kterým je sdružení vedené firmou Subterra. DPP se nyní k trestnímu oznámení nebude vyjadřovat, neboť k němu nemá bližší informace, uvedl vedoucí odboru komunikace podniku Daniel Šabík.

Nebyly splněny požadavky

DPP začal loni stavět novou linku metra z Pankráce do Písnice. Jako první vzniká úsek z Pankráce na Olbrachtovu, který vyjde na 14,5 miliardy korun. Práce potrvají 90 měsíců, tedy asi sedm a půl roku. Součástí jsou dvě stanice, kdy stanice Pankrác bude přestupní na nynější stejnojmennou stanici na lince C.

„Kvůli podezření ze spáchaní trestného činu podvodu v souvislosti s prokazováním kvalifikace vybraného dodavatele podáváme trestní oznámení k orgánům činným v trestním řízení. Detailněji se k tomu v tuto chvíli nemůžeme vyjadřovat,“ uvedla Štočková.

Generální ředitelé Porr Dušan Čížek a Vinci Martin Borovka na konci září řekli, že výběr firem sdružených pod vedením Subterry je nezákonný, neboť nebyl u všech účastníků splněn požadavek technické kvalifikace či nutných referencí. DPP se pak nezabýval, zda nejsou nabídky dalších dvou uchazečů koordinované, řekli tehdy ředitelé.

„O údajném trestním oznámení máme pouze kusé informace z médií. Není zřejmé na koho má trestní oznámení směřovat, kam a jestli bylo podáno. Tudíž jej v tuto chvíli ani nelze komentovat,“ řekl za dopravní podnik Šabík.

Neuspěli s nejlevnější nabídkou

Co se týče vyloučení z tendru, PVM nesouhlasí třeba s argumentem špatného harmonogramu výstavby, ten podle ředitelů konsorcium včas doplnilo a opravilo. Sdružení také nesouhlasí s tím, že podalo mimořádně nízkou nabídkovou cenu, a to 27,7 miliardy Kč. Všichni uchazeči podali nabídku vyšší než očekávaných 24 miliard, avšak ta PVM byla o dvě až tři miliardy nižší než ta konkurentů, řekli ředitelé.

Sdružení PVM zaslalo dopravnímu podniku námitky jak kvůli vyřazení z tendru, tak podle nich nezákonnému výběru dodavatele. DPP obě zamítl. PVM se tak rozhodlo obrátit na ÚOHS. Vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík minulý týden sdělil, že podnik nemůže k řízení sdělit podrobnosti. Zákon zadavateli znemožňuje zveřejňovat během řízení jakékoliv informace. Bylo by to považováno za ovlivňování zakázky, sdělil.