Cemex se podílel na stavbě „nového metra“ v Brně

V Brně vzniká druhá část Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici, jejíž součástí je i tunel pro tramvaje. Ten je od letošního roku zprovozněn a tramvaje mohou jezdit ve skalním masívu pod Wilsonových lesem. Beton na stavbu dodávala skupina Cemex.

Tramvajová trať uvnitř tunelu, nové brněnské „metro“, jak se jí někdy přezdívá, byla pro cestující oficiálně otevřena na začátku května 2023, kdy na ní zamířily první soupravy, hlavně linka 1. Tramvaje, které dřív jezdily okolo skály, se tedy přesouvají do tunelu, což umožní rozšíření přilehlé aktuálně velmi přetížené silnice městského okruhu.

„Je to nejhorší místo v Brně, co se dopravy týče. Říká se mu brněnský špunt a tvoří se zde kolony každý den, zvláště v ranní špičce a potom zhruba od třetí hodiny odpolední,“ říká Martin Chřibek, obchodní zástupce, divize beton Cemex. Díky rozšíření řidiči místem projedou snáze a snad se tak zmenší množství kolon, protože tudy projíždí okolo čtyřiceti tisíc aut denně.

Zdroj: Cemex

Tunel pro tramvaje vede ve skále pod Wilsonovým lesem, přičemž trať je široká 7 m a šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu je minimálně 1,43 m. Zaměstnanci Cemex z Brna a okolí začali s dodávkou betonových směsí na stavbu v dubnu 2021. Tunel měří půl kilometru a je zde také padesátimetrová úniková štola.

Zdroj: Cemex

„Speciálně pro tuto stavbu jsme kupovali čtyři nové domíchávače, které mohly jezdit přímo do tunelu, protože na sobě mají samozhášecí zařízení,“ popisuje Martin Chřibek. Práce na tunelu probíhaly nepřetržitě až do prosince 2021 a stavba je výjimečná především jejich vysokou intenzitou, kdy se pracovalo i noci. Stavba velkého městského okruhu v Žabovřeské je rozdělená do dvou etap, první skončila v roce 2021. Druhá má být hotová příští rok.

Dokončené sekundární ostění tunelu Žabovřeská Brno 1 Rok 2022
Dokončené sekundární ostění tunelu Žabovřeská Brno 1 Rok 2022 | Zdroj: Cemex

ZDROJ: PR článek společnosti Cemex