Interiérový design

Mezi bydlením v maringotce a maringotce je rozdíl. A to protože není maringotka jako maringotka. Architekti navrhli chatu nebo chcete-li domek – ve tvaru maringotky, vypadající úplně jako maringotka. Více v článku Designová maringotka na šumavské stráni

Nové technologie v architektonických kancelářích nejenže usnadňují práci, ale také ovlivňují podobu současné architektury. Různé počítačově generované struktury začínají čím dál tím více ovlivňovat design interiérů i podobu staveb v monumentálním měřítku. Jednou z používaných metod je parametrické navrhování. A ačkoliv ve světě již tímto způsobem vzniklo několik realizací, v tuzemsku je první realizací malý Cafébar ve Starém Městě u Uherského Hradiště od architekta Michala Kutálka z Next Level studia a jeho kolegy Viktora Johanise. Tato drobnější realizace se však může stát důležitým mezníkem ve vývoji české architektury.

Vycházejí čistě z emocí a jejich design dává prostor představivosti a jemnému druhu poezie. A ještě něco – svítidla Les Fourmis Bleues jsou navíc ekologická a k ekologii přímo vyzývají.

Původně jsme se měli s Hankou setkat a nezávazně si popovídat o její nové práci. O lásce ke Skandinávii a severském designu. Okolnosti však chtěly, aby se nevinné setkání změnilo v dějství o čtyřech účinkujících...

Cílem fasády, jejíž kompozici vytvořil grafický designér Pierre di Sculio, bylo přenést chimérický svět neznámých textů a krásu písma do identity muzea. Podařilo se to spojením uměleckého řemesla a průmyslového designu.

Co jsme v touze po pohodlí za dlouhá léta pokořování přírody vypustili do ovzduší, řek a moří, to se vznáší ve vzduchu, nasákla tím půda i my sami. Na respekt k přírodě jsme na několik desetiletí zapomněli a nyní jen můžeme věřit, že nám zůstal čas na pokoru. O ohleduplnost k přírodě se dnes snaží i architekti, designéři, výrobci nábytku a bytových doplňků. Někdy jde jen o proklamované úsilí držet krok s módními ekotrendy, jindy o skutečnou zodpovědnost za recyklovatelnost výrobků, minimalizaci odpadu či spotřeby energie během výroby, ale i po dožití věcí, jimiž si zaplňujeme domovy. 

Elegance příslovečné skandinávské skromnosti stojí pevně na nohách tradice severského stylu. Ten si jde vlastní cestou a vytváří specifický dialekt jazyka světového designu. Bez pompéznosti a pozérství, lidský a cenově dostupný... 

Malý červený puntík neboli red dot je navzdory své minimalistické podobě už přes padesát let jedním z nejprestižnějších označení kvalitního produktového designu. Značku Red Dot získávají výrobky či návrhy na základě každoroční mezinárodní soutěže Red Dot Design Award. Na konci června tohoto roku proběhlo slavnostní předání cen firmám a tvůrcům za nejlepší produktový design roku 2009. Oceněné byly výrobky, které porotu přesvědčily svou funkční a formální kvalitou a inovativním řešením.

Jak reagují světové designérské značky na proměnu trhu pod tíhou ekonomické krize? Kam směřují a s jakými novinkami přicházejí? Jak se můžeme inspirovat novými trendy? S těmito otázkami jsme se vypravili do Milána i my. Veletrh, který se stal jednou z nejdůležitějších událostí ve světě designu, se letos uskutečnil v posledním dubnovém týdnu na výstavišti Rho Pero. A ukázal, že hitem sezony jsou přírodní struktury, organické tvary, pastelové barvy i odkazy ke kulturním tradicím.

Mezi designem a uměním se line někdy jen velmi tenká hranice. Ingo Maurer, autor mnoha svítidel a světelných instalací, netvoří jen interiérové doplňky osvětlující prostor. Se světlem zachází jako s tím, co má schopnost proměňovat viditelné a dát vystoupit neviditelnému, stejně jako umění.

Milánský veletrh designu je jednou z těch významných událostí, během nichž jsou představeny nejnovější a především budoucí vývoj určující trendy z oblasti designu nábytku, doplňků, svítidel i celých interiérů. Vedle prezentace slavných značek nabízejících produkty renomovaných designérů-hvězd tu každoročně probíhá přehlídka designu mladých začínajících designérů a studentů pod názvem SaloneSatellite. Je koncipovaná jako prostor pro experimenty a odvážné, vtipné a svěží nápady.

To zvláštně znějící slovo loft se v diskusích o moderním bydlení objevuje čím dál tím častěji. Jeho skloňování jsme už jakžtakž zvládli, ovšem otázkou je, zda zvládneme i jeho obývání. Nabídka developerů je sice bohatá, avšak bydlení v přestavěném industriálním objektu vyžaduje od každého zájemce do jisté míry specifický přístup.  Zkrátka, lofty nejsou pro každého.

Gaetano Pesce, designér a architekt italského původu žijící v New Yorku, otevřeně tvrdí, že ho většina současné architektury nudí. Místo opakujících se abstraktních forem globalizujícího stylu používá organické tvary, výraznou barevnost, hravé formy a neobvyklé materiály. „Architektura se má lidí dotýkat. Má reflektovat specifika místa, kde stojí. Zanechat emoci, zprostředkovat otevřený názor architekta,“ říká se zanícením temperamentní tvůrce.

V rámci festivalu nizozemské kultury NethWorks se na půdě Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze uskutečnila přednáška a workshop renomovaného designérského studia Makkink & Bey. Tvorba této dvojice má více přívlastků: je hravá, humorná, bizarní, experimentální, filosofická, kritická, interpretující svět a především inspirativní. „Snažíme se odkrýt šíři významů věcí kolem nás a porozumět světu,“ říká Rianne Makkink.

„Dokážeme si udělat srandu sami ze sebe, což se v Česku a zvláště v našem oboru moc nenosí,“ říká Radim Babák, který společně s Ondřejem Tobolou spolupracují na širokém spektru projektů ve svém vinohradském ateliéru Hippos.

Na Mezinárodním bienále designu v Saint Étienne se v listopadu loňského roku představily dvě odlišné polohy designu. Každá ze šesti zúčastněných zemí dostala prostor v rámci výstavy Laboratoř skutečného světa (Real World Laboratory), aby mohla představit svůj experimentální a produktový design.