O podobě terminálu VRT v Roudnici nad Labem rozhodne architektonická soutěž

Správa železnic vypsala již druhou architektonickou soutěž na terminál vysokorychlostní železnice. Přestupní uzel Roudnice nad Labem bude součástí nového železničního spojení Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, díky němu se zvýší dostupnost nové vysokorychlostní železnice pro obyvatele regionu. Vítězný architektonicko-urbanistický návrh by měl být představen na začátku příštího roku.

Výsledkem právě vypsané soutěže bude zpracování architektonicko-urbanistického návrhu nového přestupního uzlu u Roudnice nad Labem. Cestujícím kromě rychlého železničního spojení s Prahou, Ústím nad Labem, Brnem nebo Německem nabídne bezproblémové parkování systému P+R, linky návazné hromadné dopravy nebo další služby.

Díky dobré poloze mimo městskou zástavbu bude terminál napojen také na regionální trať Roudnice nad Labem – Straškov a přilehlou dálnici D8. Tento koncept pomůže výrazně zvýšit mobilitu obyvatel jihovýchodní části Ústeckého a přilehlých oblastí Středočeského kraje.

Součástí architektonické soutěže je také zpracování urbanistického ideového návrhu. Ten nabídne celou řadu možností pro řešení širšího území. Zkušenosti ze zahraničí dokládají, že okolí terminálů na okrajích měst mohou v případě kvalitního infrastrukturního napojení zaznamenat v následujících letech prudký rozvoj.

Další development lokalit v sousedství terminálu ale bude plně v rukou místních samospráv, se kterými zůstane Správa železnic v pravidelném kontaktu.

Stavět se začne v roce 2025

Správa železnic připravuje na celé síti vysokorychlostních tratí (VRT) tzv. údržbové základny, ze kterých bude zajišťován pravidelný servis jednotlivých úseků. Součástí architektonické soutěže tak bude rovněž návrh základny a dalších souvisejících staveb v Roudnici nad Labem.

Terminál poblíž roudnického letiště je součástí nového železničního spojení z Prahy do Drážďan. Leží na připravovaném úseku VRT Podřipsko mezi hlavním městem a Litoměřicemi. Ten budou využívat nejen expresní vlaky s rychlostí až 320 km/h, ale také další rychlé spoje. Správa železnic předpokládá realizaci tohoto bezmála 60kilometrového úseku v letech 2027 až 2030.

předchozí soutěži hledali architekti, urbanisté a další odborníci řešení terminálu Praha východ, který je připravován na úseku VRT v Polabí. Zahájení stavebních prací na této části systému vysokorychlostních tratí předpokládá Správa železnic v roce 2025.