ASB Stavebnictví Stránka 341

Stavebnictví

Partneři sekce:

Hlínu jako stavební materiál používá lidstvo již od pravěku. V různých formách se s ní setkáváme na všech kontinentech. Pro výstavbu nedobytných puebel ji používali američtí Indiáni, setkáme se s ní v Africe, pracovali s ní i naši předkové při stavbě chalup. V současné době prožívá hlína renezanci, nemusí být nutně dominantním materiálem při stavbě domu, ale využitím jejich dobrých vlastností v jednotlivých konstrukcích můžeme pozitivně ovlivnit kvalitu bydlení.

Díky vzrůstajícím cenám energií a snaze o zlepšení kvality bydlení narůstá v poslední době počet rekonstrukcí panelových bytových domů. Po dokončení plánovaných úprav, zejména po osazení nových, vzduchotěsných oken však nastává problém s přívodem vzduchu – větráním. Těsná okna nezajistí požadovanou výměnu vzduchu a následky mohou být nepříjemné (vznik plísní). Řízené větrání by proto bylo v mnoha případech ideálním řešením.

Prudký rozvoj ekonomiky Islandu a snaha islandské vlády o zlepšení dostupnosti dříve velmi izolovaných měst si vynutily výstavbu nových silnic a tunelů. Jedním z takovýchto projektů zaměřených na zlepšení dopravní dostupnosti města Siglufjörður na severu Islandu a jeho kratší propojení s druhým největším islandským městem Akureyri je silniční projekt Héðinsfjarðargöng s tunely Siglufjördur a Ólafsfjördur o celkové délce 14 km. Po dokončení tohoto projektu se zkrátí jízda mezi oběma městy z 60 km v létě a 230 km v zimě na 15 km za jakýchkoliv klimatických podmínek. Projekt vyřeší nedostupnost města Siglufjördur, které je v zimních měsících za nepříznivého počasí úplně odříznuto od okolního světa.

Na zvýšení komfortu bydlení v obytném prostoru či zkvalitnění pracovního prostředí v provozních objektech má vliv i skladba podlahové konstrukce, která by kromě tepelněizolační schopnosti měla splňovat i příslušné akustické požadavky. Toho lze dosáhnout vhodným výběrem stavebních materiálů v součinnosti se správnou realizací podlahy.

Popudem k napsání následujícího článku byly nejčastěji se vyskytující dotazy k montáži systémových komínů i ke komínům obecně. Chceme vám proto nabídnout praktické informace, rady a tipy pro vaši každodenní práci s komínovými systémy, vyvinutými pro odvod spalin od té nejširší škály spotřebičů paliv, které se na našem trhu vyskytují. Dále pak podat výklad k ustanovením norem, zákonů a předpisů, se kterými jste ve své praxi denně konfrontováni a kdy určité praktické realizace či postupy, a to ať konstrukční či procesní, vyžadují rozšířený komentář v porovnání ke strohé formulaci předpisu. Pro přiblížení byly vybrány odpovědi na tři otázky.

Jediným silničním propojením města Litoměřice s levým břehem Labe je v současné době stařičký, neúnosný Tyršův most. Většina příjezdových silnic je navíc pod úrovní stoleté vody, a tak povodeň v roce 2002 prakticky znamenala pro Litoměřice odříznutí od všech důležitých silničních tahů. Řešením neúnosné situace je výstavba nového přivaděče, vedeného nad úrovní stoleté vody.

Pod chybnou montáží okna si člověk většinou představí jeho nesprávné osazení do stavebního otvoru. Funkčnost okna však ovlivňují další faktory, které s montáží přímo souvisejí. Jaké chyby se tedy v praxi vyskytují nejčastěji?

Stavební výtahy patří k důležitým technologickým zařízením, používaným při různých stavbách a rekonstrukcích. Obvykle jsou k dispozici ve specializovaných půjčovnách. Jejich výběr a správné použití je determinováno několika základními parametry a funkcemi.

Volbou vhodné povrchové úpravy sice nelze změnit kvalitu a tvrdost použitého dřeva, dá se však například upravit barevnost podlahy. Pokud zákazník zvolí parkety s klasifikací podle ČSN EN 13226 s vyšší pestrostí vzhledu, je možné barvu podlahy povrchovou úpravou sjednotit – buď zabarveným lakem, nebo ztmavením plochy olejem.

Zásadní rekonstrukce čeká v následujících měsících kroměřížský most Karla Rajnocha, kterým silnice III 36733 - 1 překonává řeku Moravu. Jediný silniční most ve městě spojující pravý a levý břeh této řeky je ve značně nevyhovujícím technickém stavu. Opravy mostu si od začátku července 2008 vyžádají jeho částečnou a od začátku září úlpnou uzavírku pro motoristy. „Od 1. července povede objízdná trasa po novém dálničním obchvatu Kroměříže, i když zatím jen ve dvou pruzích,“ informuje Martin Račanský ze společnosti Skanska.

Nová střešní krytina KMB Beta 2008 je řečeno motoristickou terminologií výsledkem „faceliftu“ profilované betonové střešní krytiny od společnosti KM Beta, a.s. Úpravy lícní a rubové strany zvýšily technické i užitné vlastnosti novinky. KMB BETA 2008 vyniká nižší hmotností při zachování požadované vysoké pevnosti, zvýšenou vodní drážkou, větší vůlí v této vodní drážce a navíc i vylepšenou stabilitou řezaných tašek. Novinka je podobně jako ostatní krytiny od společnosti KM BETA a.s. vyráběna z kvalitních surovin, především z křemičitého písku z lokality zvané „Moravská Sahara“. KMB BETA 2008 je dostupná ve třech variantách povrchové úpravy a v sedmi barevných odstínech.

Biomasa je chemicky zakonzervovaná sluneční energie. Je to nejuniverzálnější a nejrozšířenější zdroj energie na Zemi. Můžeme ji využít k výrobě tepla a elektrické energie v moderních spalovacích zařízeních.

Balkony, terasy a střechy jsou v poslední době stále častěji vnímány jako plnohodnotné součásti obytného prostoru. Jejich využití stále stoupá a zároveň narůstá i zájem o další způsoby uplatnění funkčních vegetačních prvků na těchto místech.

Ve středu 11. června 2008 byla zahájena elektrizace traťového úseku mezi Znojmem a Šatovem včetně předelektrizačních úprav. Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC), tak pokračuje v modernizaci železniční sítě i mimo hlavní koridorové trasy.

Modernizace železniční sítě v České republice zahrnuje také mnohé železniční stanice. Další z nich je Kroměříž, kde právě probíhají  stavební práce, které se dotknou nejen vnější podoby, ale také budoucího provozu stanice. „Cílem stavby je modernizovat stanici pro současné potřeby železniční dopravy a zároveň tak, aby se stala příjemnou vstupní branou do tohoto krásného historického města,“ řekl dnes Ing. Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC).